Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Welke Nederlandse coureurs mag het oranjelegioen toejuichen in de 24U van Le Mans?

Uitgegeven door Wim Boekel • 10 april 2016 12:46

Dit jaar is er voor Nederland geen Europees Kampioenschap voetbal. De Nederlandse voetballers konden zich na een fantastisch wereldkampioenschap niet kwalificeren voor het toernooi op het eigen continent. Dat betekent niet dat de oranje T-shirts dit jaar in de kast hoeven te blijven liggen. Naast de Formule 1 met Max Verstappen is er nog een goede reden om deze zomer de oranjeartikelen uit de kast te trekken en alsnog naar Frankrijk af te reizen. Tijdens de 24 uur van Le Mans komen er dit jaar namelijk, zo goed als zeker, vier Nederlanders in actie.

Oranje racefans

Natuurlijk kunnen onze coureurs niet voor de algemene overwinning strijden, want deze gaat naar een van de LMP1-bolides van Audi, Toyota of Porsche. In de LMP2-klasse hebben 'onze jongens' wel degelijk een goede kans op de overwinning.

Jeroen Bleekemolen
Natuurlijk mag ook dit jaar Jeroen Bleekemolen niet op het Circuit de la Sarthe ontbreken. De Aerdenhouter rijdt alweer zijn elfde 24 uur van Le Mans en mag daarmee de nestor van het kwartet genoemd worden. Voor de snelle coureur is het een terugkeer naar de klasse, waarmee hij in 2008 de wedstrijd won met Jos Verstappen en Peter van Merksteijn. De Dodge Viper van Riley Motorsport belandde op de reservelijst en Ben Keating, waarmee de Nederlander vaker een team vormt, wilde een eventuele inschrijving niet afwachten. Daarop besloot de Amerikaan in zee te gaan met Murphy Portotypes. Het tweetal krijgt Marc Goossens aan hun zijde. De Belg reed al eerder de fameuze Franse wedstrijd en heeft zijn sporen daar reeds verdiend. Het drietal komt in actie met de Oreca 03R-Nissan.

Giedo van der Garde
Voor Giedo van der Garde wordt het zijn eerste 24 uur van Le Mans. Na Saubergate keerde de voormalig F1-coureur van Caterham de hoogste klasse van de autosport de rug toe en besloot zich op het endurance racen te storten. Het doel van de in Amsterdam woonachtige coureur is duidelijk, zo zegt hij zelf: “De 24 uur van Le Mans winnen is niet zo zeer een droom, maar een doel.” Naast de wedstrijd op het Circuit de la Sarthe rijdt de Nederlander de volledige European Le Mans Series. De coureur rijdt dit jaar voor Jota Sport. Het team komt in actie met de Gibson 015S Nissan Nismo. Zijn teamgenoten zijn Simon Dolan en Jake Dennis. Dolan weet wat nodig is om een 24 uur van Le Mans te winnen, zo won de Brit in 2014 de wedstrijd met Oliver Turvey en Harry Tincknell. In 2015 moest de coureur genoegen nemen met een trede lager op het podium en eindigde hij met Oliver Turvey en Mitch Evans op de tweede plek. Jake Dennis heeft zijn sporen verdiend in de Formule Renault 2.0l en Formule 3. Voor de Brit, is net als Giedo van der Garde, het enduranceracen een nieuwe ervaring.

Nick de Bruijn
Nick de Bruijn is de volgende van het viertal Nederlanders wat dit jaar deelneemt aan de 24 uur van Le Mans. De Nederlander, die vele prijzen won in de kartsport, keerde in 2015 onverwacht terug in de autosport. Het laatste volledige seizoen dateerde alweer van 2009, toen hij met een Porsche een zwaar ongeluk had in de VLN. Na dit ongeval was de in Schiedam geboren coureur even klaar met de autosport, maar het bloed begonnen harder te stromen toen hij de kans kreeg met een prototype in de European Le Mans Series te rijden. Voor dit seizoen heeft zijn team Eurasia Motorsport de nieuwe Oreca 05-Nissan aangeschaft en is hij de enige Nederlander met een coupé in het startveld. Nick de Bruijn komt in actie met Pu Jun Jin en Tristan Gommendy.

Ho-Pin Tung
De laatste Nederlander in het startveld is een beetje smokkelen, want de snelle coureur rijdt met een Chinese licentie. Voor Ho-Pin Tung wordt het alweer zijn vierde 24 uur van Le Mans. De coureur kwam op het Circuit de la Sarthe nog niet verder dan een zevende positie en wil in 2015 graag het podium beklimmen. De in Velp geboren coureur komt in actie met de Alpine A460-Nissan van Baxi DC Racing Alpine. De coureur met zowel Nederlands als Chinees paspoort komt in actie met zijn vaste teamgenoot David Cheng. Het tweetal won in 2014 het algemene kampioenschap met een LMP2 in de Asian Le Mans Series. Het afgelopen seizoen 2015-2016 kwam de coureurs uit met een LMP3-bolide. Deze klasse schreef het tweetal ook op hun naam. In Le Mans krijgen de Chinese coureurs ondersteuning van Nelson Panciatici.

Maken onze jongens kans?
De 24 uur van Le Mans blijft een onvoorspelbare wedstrijd, waarin van alles kan gebeuren. Een ware slijtage slag voor zowel mens als machine. Daarnaast zit een ongeluk in een klein hoekje, waardoor veel kostbare tijd verloren kan worden. Op het eerste oog lijkt Nick de Bruijn en Ho Pin Tung met hun teams met het nieuwere auto's de grootste kans te hebben tegen de oudere bolides van de teams van Jeroen Bleekemolen en Giedo van der Garde. De teams komen echter met een gelijkwaardige motor aan de start, waardoor er een gelijk speelveld is. Dat werd in 2015 nog bewezen toen de Gibson 015S, waarin Giedo van der Garde dit jaar rijdt, de nieuwere Oreca 05 en Ligier JS P2 versloeg op het heilige asfalt van Le Mans.

In het starveld van 22 LMP2's kan er op zondag 19 juni zomaar een Nederlander de hoogste trede van het podium beklimmen. Waardoor er na de drie Nederlanders van 2008, zomaar een nieuwe Nederlander de legendarische wedstrijd in de LMP2-klasse op zijn naam zet. Reden genoeg om die oranje T-shirts toch nog even uit de kast te halen?

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS