Aprilia onthult de nieuwe RSV4 en RSV4 Factory, de evolutie van een buitengewoon en succesvol project
Uitgegeven door HJ van Keulen • 7 november 2024 22:11
Het verhaal van de Aprilia RSV4 is een van de meest fascinerende in de motorwereld. Hij is gemaakt om te winnen op het circuit en heeft een decennium lang gedomineerd, met lovende kritieken en overwinningen in elke categorie waarin hij deelnam.
De RSV4 is een voorbeeld van het buitengewone potentieel dat voortkomt uit de onschatbare ervaring van Aprilia's Reparto Corse. Reparto Corse heeft 54 wereldtitels behaald in haar relatief korte geschiedenis, waarvan de RSV4 er zeven op zijn naam schreef in het World Superbike kampioenschap.
De evolutie van dit buitengewone model is voortgezet met een update die vooral gericht is op styling, nauw verweven met functie. Het nieuwe ontwerp is het resultaat van uitgebreid werk op het gebied van toegepaste aerodynamica. Het design van de nieuwe RSV4 is volledig opnieuw ontworpen met twee hoofddoelen: de rijder beter beschermen en de luchtweerstand verminderen. Aan de voorzijde van de motor zijn twee gestapelde winglets toegevoegd. Deze nieuwe configuratie, afgeleid van Aprilia's MotoGP-ervaring en verfijnd in de windtunnel, vergroot de downforce en verbetert zo de bochtenprecisie en de stabiliteit bij hoge snelheden. De nieuwe aerodynamica helpt ook de hitte te verminderen die op de rijder wordt gericht, aangevuld door de introductie van nieuwe, krachtigere radiateurventilatoren. Over het geheel genomen verlaagt de nieuwe kuip de luchtweerstandscoëfficiënt (CX) met 6% en de neiging tot een wheelie met 8% ten opzichte van de vorige versie van de RSV4, wat zorgt voor een betere acceleratie met minder fysieke inspanning.
De nieuwe RSV4 heeft een 5” TFT-kleurenscherm met aangepaste grafische weergave, een brandstofpeilindicator en nieuwe verlichte bedieningspanelen op het stuur. De bovenste kroonplaat is ook nieuw en gemaakt van lichter aluminium, terwijl het topklasse Brembo-remsysteem verder is verbeterd met nieuwe Hypure-remklauwen (voor), die lichter en efficiënter zijn dan de vorige Stylema-remklauwen.
Aprilia's V4 motor drijft de RSV4 en RSV4 Factory aan. Het is 's werelds eerste in massa geproduceerde high-performance V4 en de meest revolutionaire en krachtige motor die Aprilia ooit heeft gebouwd. Ondanks het feit dat hij voldoet aan de Euro 5+ regelgeving, levert hij een hoger koppel en meer vermogen: 220 pk bij 13.100 tpm en 125 nm bij 10.800 tpm, waarmee de RSV4 's werelds krachtigste gehomologeerde productie-superbike is. Deze toonaangevende cijfers zijn het resultaat van verfijningswerkzaamheden aan Noale's uitzonderlijke V4-motor, die nu is voorzien van een set van 52 mm gasklephuizen en een nieuw uitlaatsysteem. De katalysator is verplaatst om de warmteafgifte naar de rijder te beperken en de montage van de gehomologeerde slip-on uitlaat uit Aprilia's uitgebreide accessoire assortiment te vereenvoudigen.
Er is een nieuw hoofdstuk geopend voor de elektronica aan boord van alle nieuwe Aprilia V4-modellen die de actieve rijhulpsystemen aansturen. Aprilia heeft een nieuwe generatie bedieningssystemen geïntroduceerd, die beschikbaar zijn als in-app aankopen, waardoor rijders de elektronische instellingen kunnen optimaliseren op basis van hun rijstijl en wensen, zonder dat ze daarvoor naar een dealer hoeven te gaan. De nieuwe elektronicapakketten van Aprilia vormen een goede balans tussen prestaties en veiligheid en voegen nieuwe functies en aanpassingen toe aan de toch al uitgebreide set-up van de RSV4. Het systeem helpt rijders om veilig hun grenzen te verkennen en zorgt tegelijkertijd voor een geleidelijke verbetering. Deze verbetering wordt geleverd door nieuwe adaptieve en voorspellende componenten voor de wheely-, traction- en slide control.
Het voorspellende component van het algoritme verwerkt voertuigparameters in realtime om te anticiperen op interventies, waardoor een soepele en nauwkeurige bediening wordt gegarandeerd. Bovendien analyseert de geavanceerde software continu de dynamische reacties van de motorfiets en de rijstijl van de bestuurder, voor een verfijndere en nauwkeurigere besturing.
Beide modellen zijn standaard uitgerust met een zesassig inertieplatform, Ride-by-Wire en drie rijmodi die de drie niveaus van bochten ABS en de bedieningselementen in het APRC (Aprilia Performance Ride Control) aansturen.
Aprilia heeft een uitgebreid assortiment accessoires ontworpen en ontwikkeld voor de RSV4 en RSV4 Factory. Deze premium items omvatten diverse carbon onderdelen, TPMS bandenspanningssensoren, vele CNC-bewerkte aluminium onderdelen een gehomologeerde slip-on uitlaat van SC Project.
Versies en kleuren
Er zijn twee versies beschikbaar: De RSV4 biedt een premium technisch platform dat dezelfde prestaties levert als het Factory model, aangedreven door een identieke 220pk V4 motor. In twee kleurenschema's: Poison Yellow en Stingray Blue.
Traditiegetrouw is de Aprilia RSV4 Factory uitgerust met hoogwaardige componenten, waaronder gesmede aluminium wielen en het Öhlins Smart EC 2.0 semi-actieve systeem, dat het volledig instelbare mechanische Sachs veersysteem van de RSV4 vervangt. Alle elektronische pakketten zijn standaard op het Factory model, inclusief de nieuwe Slide Control-functie, de corner-by-corner suspension functie en de kalibratie van het motorvermogen. Hij is leverbaar in één kleur - Dark Kraken - waardoor de Factory direct herkenbaar is, mede dankzij de combinatie met het tweekleurige zadel.