Felbevochten top 10 voor Elf Marc VDS Racing Team met Sam Lowes in Phillip Island opener
Uitgegeven door HJ van Keulen • 22 februari 2025 22:55
Elf Marc VDS Racing Team coureur Sam Lowes reed naar een top 10 finish toen de 2025 WorldSBK campagne op dominante wijze van start ging voor Ducati vandaag op het iconische Phillip Island circuit in Australië.

Er mochten niet meer dan 11 ronden worden afgelegd voor de pitstop en Lowes koos ervoor om na 10 ronden van achterband te wisselen. Lowes produceerde een briljante aanval na de pitstop en zette de op een na snelste ronde van de race neer.
Race 1 in 2025 zou altijd een fascinerende strijd worden, met omgevingstemperaturen die omhoog schoten naar een veeleisende 36 graden en elke rijder die een verplichte pitstop moest maken in de 20 ronden tellende wedstrijd.
Er mochten niet meer dan 11 ronden worden afgelegd voor de pitstop en Lowes koos ervoor om na 10 ronden van achterband te wisselen. Lowes komt zondag weer in actie met de Superpole-race die om 13.00 uur plaatselijke tijd wordt uitgeschakeld en Race 2 die om 16.00 uur van start gaat.

De eerste racedag in het WorldSBK-kampioenschap van dit jaar begon goed voor Lowes, die vanochtend in FP3 de zevende tijd noteerde en slechts 0,3 seconde verwijderd was van de tweede plaats.
Een 1:29.412 was met gemak zijn beste tijd van het weekend en hij had veel vertrouwen in de Superpole-sessie. In de stralende nazomerzon steeg de temperatuur naar een zinderende 33 graden en Lowes zette een ronde neer van 1:29,870 om zich als 11e op de vierde rij te kwalificeren.
Halverwege race 1 stond hij 13e, maar na de pitstop zette Lowes een briljante aanval in. Hij zette de op één na snelste ronde neer en passeerde Ryan Vickers, Domi Aegerter en Xavi Vierge, waarmee hij een zwaarbevochten top 10 op zijn naam schreef.
Sam Lowes: “Mijn tempo na de pitstop laat zien dat we veel potentieel hebben”
“Een top 10 om het jaar te beginnen is een goed resultaat, maar ik ga niet liegen, ik had iets meer verwacht. Nadat ik de pitstop had gemaakt, was mijn tempo erg hoog en kon ik de op één na snelste ronde van de race neerzetten en een tempo neerzetten dat net zo competitief was als dat van de kopgroep. Maar in het eerste deel van de race was het heel moeilijk om het voor elkaar te krijgen omdat ik geen gevoel had. Ik had gewoon geen gevoel met de kopgroep en ik kon niet snel genoeg zijn, dus dat is een beetje teleurstellend en we moeten analyseren waarom en ervoor zorgen dat het morgen niet weer gebeurt. We blijven samen hard werken en ik ben blij dat ik een paar behoorlijke punten op het bord heb gezet, maar we willen meer en we weten dat we met ons pakket beter werk kunnen leveren.
Het neerzetten van de tweede snelste raceronde geeft me veel vertrouwen voor de Superpole en Race 2, omdat het laat zien dat we het potentieel hebben.”