Russisch roulette: "Voor iedere meter moeten knokken"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 17 juli 2012 12:12
VOLOKOLAMSK – Kelvin Snoeks kijkt met gemengde gevoelens terug op de vierde ronde van de Eurocup Mégane Trophy op Russische bodem afgelopen weekend. Op de soms door nieuwigheid geplaagde Moscow Raceway, waar in de toekomst de F1 GP wordt gehouden, zocht TDS Racing op vrijdag en zaterdag eerst nog naar een goede afstelling voor de drie bolides van Coronel, Schothorst en Snoeks. Met een respectievelijk zevende en zesde plaats in de races scoorde Kelvin Snoeks echter wederom waardevolle punten voor het kampioenschap. Voor het eerst in het bestaan bezocht de World Series by Renault dit weekend Rusland. De Moscow Raceway was derhalve onbekend terrein voor alle teams en rijders. Hoewel de organisatie het afgelopen jaar hard had gewerkt om de vuurdoop van het 3,955 kilometer lange circuit zo’n 70 kilometer buiten Moskou vlekkeloos te laten verlopen, hadden alle deelnemers toch wel last van enkele aanloopproblemen.

In de twee vrije trainingen op vrijdag merkten de Eurocup Mégane Trophy coureurs al snel dat zij één van de eerste coureurs ooit waren die de baan betreden, daar het wegdek nog geen grip bood. Ook zorgde een stroomuitval in combinatie met regenval in de middagsessie voor een vervroegd einde van de oefensessies. Met een zevende en derde tijd begon Snoeks de vierde ronde van het kampioenschap echter voortvarend.
In de kwalificatie op zaterdagochtend bleek TDS Racing toch nog niet over een geschikte afstelling voor haar drie wagens te hebben gevonden. Snoeks kwalificeerde zich derhalve als achtste en zevende voor de races op respectievelijk zaterdag en zondag. Ook teamgenoten Tom Coronel en kampioenschapsleider Bas Schothorst konden zich niet mengen in de strijd om de pole position.
KELVIN SNOEKS: “Het was vrijdag lastig om ons goed voor te bereiden op de kwalificatie en races. De baan was ’s ochtends erg glad en onze middagsessie werd ingekort nadat er een stroomuitval op het circuit was en we bovendien maar twee ronden op een droge baan konden trainen voordat het begon te regenen. Al met al geen goede voorbereiding op zaterdag en zondag. Qua wagenafstelling was het dan ook een beetje een gok welke kant we op moesten gaan. In de kwalificatie bleek dan al snel dat we hieraan nog flink moesten sleutelen. Hopelijk kunnen we in de races grond goedmaken!”
RACES
Vanaf de achtste startplaats kende Snoeks op zaterdagmiddag een enigszins eenzame openingsmanche, ondanks dat de race over 23 ronden bol stond van spektakel. Mede omdat er wild werd gereden door alle rijders, moest de safety-car halverwege de race de baan opkomen om deze tijdelijk te neutraliseren. Snoeks en TDS Racing maakten tijdens de neutralisatie echter vrij laat hun verplichte pitstop. Hoewel hij op de baan nog een rijder wist in te halen, moest Snoeks aan de finish genoegen nemen met de zevende plaats.
Omdat Snoeks op zaterdag contact had gehad met een andere deelnemer, werd de Noord-Hollander twee plaatsen teruggezet op de grid voor de tweede manche op zondag. Vanaf de negende startplaats verloor Snoeks vervolgens aanvankelijk een positie, maar vocht hij zich in de daarop volgende ronden terug naar de achtste plaats. Nadat hij meerdere ronden stuivertje gewisseld had met ex-F1 coureur Roberto Moreno, verschanste Snoeks vervolgens de Braziliaan tijdens zijn pitstop, waarna hij de race als zesde eindigde. Hoewel Snoeks na afloop van de wedstrijd nog een tijdstraf van 10 seconden had gekregen omdat hij bij het uitkomen van de pitstraat over de doorgetrokken streep was gereden, behield de debutant zijn zesde positie.
KELVIN SNOEKS: “Net als op de Nürburgring heb ik sterk gereden tijdens beide races. Op zaterdag reed ik een wat eenzame race en verloren we met de late pitstop veel terrein. Maar zondag heb ik voor iedere meter moeten knokken. In de openingsfase verloor ik wat tijd nadat ik bijna spinde over wat olie, maar daarna kon ik me goed herpakken. Ik heb op de limiet gereden. Soms kan je daardoor wel eens foutjes maken, zoals laatst op de Nürburgring, maar nu pakte het allemaal goed uit. De eerste helft van het seizoen zit er nu op en ik denk dat ik gerust kan stellen dat ik veel geleerd heb en mezelf nog continu verbeter. Ik kijk dan ook uit naar de tweede seizoenshelft met hopelijk nog vele hoogtepunten!”
UITSLAG RACE 1 EUROCUP MÉGANE TROPHY – MOSCOW RACEWAY, 14 JULI 2012
01. Fabien Thuner SUI Oregon Team 2 23 ronden, 43:20.028
02. Stefano Comini SUI Team Lompech Sport + 04.178s
03. Niccolo Nalio ITA Oregon Team 1 + 07.026s
07. Kelvin Snoeks NED TDS Racing + 46.424s
UITSLAG RACE 2 EUROCUP MÉGANE TROPHY – MOSCOW RACEWAY, 15 JULI 2012
01. Albert Costa ESP Oregon Team 1 25 ronden, 43:09.116
02. Niccolo Nalio ITA Oregon Team 1 + 19.133s
03. Tom Coronel NED TDS Racing + 28.970s
06. Kelvin Snoeks NED TDS Racing + 44.051s