Podium Koninklijke Landmacht tijdens Paasraces
Uitgegeven door Bas Kaligis • 10 april 2007 17:52
Tactische meesterzet levert team van de Koninklijke Landmacht podiumplaats op
De aftrap van het nieuwe autosportseizoen vond afgelopen weekend plaats op het circuit van Zandvoort. In de Seat Cupra Cup moet het team van de Koninklijke Landmacht zijn titel van vorig jaar verdedigen. De eerste slag ging verloren maar met een tactische vondst wisten Sheila Verschuur en Sandra van der Sloot in de tweede ronde vanuit geslagen positie een fraaie tweede plaats te scoren. Het succes werd compleet door de derde positie van Ronald Sarink en Jeroen den Boer.
Zaterdagavond stonden de meeste gezichten bij het team van de Koninklijke Landmacht op onweer. Twee van de drie teams hadden tijdens de 2-uurs race met technische problemen te kampen. Met name voor het kampioensteam Sheila Verschuur/Sandra van der Sloot waren de druiven zuur. In de kwalificatie hadden ze zich nog naar een kansrijke tweede startplaats gereden. Na een sterke start reed Verschuur zelfs een paar ronden op kop. Maar al snel dienden zich problemen aan: de motor ging steeds slechter lopen. In een maar liefst vier ronden durende pitstop werd het euvel in de vorm van defecte verstuivers verholpen, maar uiteindelijk werd de equipe niet in de uitslag opgenomen.
Dat betekende dat de in dessertkleuren gespoten Seat Cupra van de laatste plaats moest starten. Toen het licht op groen ging dook Sandra van der Sloot meteen de pits in voor de verplichte rijderswissel. Met als gevolg dat Sheila Verschuur in plaats van een tijdrovende serie inhaalacties lekker een vrije baan had en haar eigen lijnen kon rijden. Daar maakte ze zoveel tijd goed dat toen de voorste equipes ook hun verplichte pitstops hadden gemaakt, de damesequipe op de tweede plaats lag. Nog even probeerde Sheila Verschuur de leidende Ferry Duivenvoorde te verschalken maar die heeft zoveel race-ervaring dat hij in de laatste ronde de zege niet meer uit handen gaf. “We hebben ons sterk gerevancheerd”, blikte Sheila terug. “Al was het niet makkelijk. Ik ben de volle veertig minuten als een dolle blijven trappen en dat werkte. Die pitstop aan het begin was een geweldige tactische vondst van ons, maar ik denk wel dat ze daar reglementair wat aan zullen gaan doen. Dat je pas na tien minuten of zo naar binnen mag komen.”
Ook Pauline Zwarts en Daan Stots kampten in de eerste race met problemen, want toen Stots als tweede rijder had overgenomen merkte hij al snel dat de rembekrachtiging langzaam wegviel. En dat werkte ook in op de motortechniek. “Toen ik een keer voor de Tarzanbocht bijna zonder remmen zat, heb ik maar besloten naar binnen te komen, voordat ik de hele auto stuk rijd”, zei Stots. In de tweede race wist hij met Pauline Zwart alsnog de achtste plaats te pakken.
Ronald Sarink en zijn nieuwe teamgenoot Jeroen den Boer sleepten de meeste punten voor het KL-team binnen. In de eerste race finishten ze net buiten het podium op de vierde plaats, de tweede race leverde zelfs een eerste podiumplaats op. Voor Den Boer werd het zo een geslaagd debuut in de autosport. “En ik ben precies even snel als mijn teammaatje, die al een jaar ervaring met de auto heeft. Dat belooft dus nog wat.” Ronald Sarink, de enige rijder uit eigen Landmacht gelederen, blikte intussen alweer vooruit naar de Pinksterraces. “Als we tussendoor nog een paar dagen kunnen gaan testen komt het helemaal goed. We missen ten opzichte van de top net een paar tienden van een seconde. Logisch want die rijden al een paar jaar. Bij hen hoef je dan ook niet zoveel progressie meer te verwachten. Bij ons wel, Jeroen en ik kunnen nog heel wat beter worden, en daar gaan we hard aan werken”, beloofde Sarink.
Uitslag van de 2-uurs race van de Seat Cupra:
1. Morien/Duivenvoorde, 55 ronden in 2 uur 00'41"291; 2. Engel/Bouwhuis op 52"871; 3. Valenteijn/Sanders op 53"280; 4. Sarink/Den Boer op 1’04"314; 5. Hoekzema/Oudshoorn op 1’04"527; 6. De Dreu/Van Wijk op 1 ronde; 11. Zwart/Stots op 10 ronden
Uitslag (herzien) van de tweede race van de Seat Cupra:
1. Morien/Duivenvoorde, 18 ronden in 40'40"961; 2. Van der Sloot/Verschuur op 0"454; 3. Sarink/Den Boer op 15"196; 4. Hoekzema/Oudshoorn op 21"827; 5. Wijdekop/Schilperoort op 27"910; 6. Valenteijn/Sanders op 29"877; 7. Zwart/Stots op 31”443
Stand na 2 races:
1. Duivenvoorde/Morien 44; 2. Sarink/Den Boer 28; 3. Valenteijn/Sanders 25; 4. Hoekzema/Oudshoorn 24: 5/6. Verschuur/Van der Sloot en Engel/Bouwhuis; 8. Zwart/Stots 14