Autosport Internationaal Toerwagens • Supercars

Bugatti breekt snelheidsrecord met 453.91 kilometer per uur! + FOTO'S

Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 14 december 2024 21:02

453,91 km/u is het nieuwe wereldrecord topsnelheid voor een auto met open dak. Dit werd bereikt op het circuit van ATP Automotive Testing Papenburg GmbH, Duitsland, op 9 november - een dag die nu vereeuwigd is in Bugatti's geschiedenis en de geschiedenis van de autowereld. Aan het einde van zijn ongelofelijke race keerde de enige echte W16 Mistral¹ World Record Car terug naar het toegewijde team dat het mogelijk had gemaakt en genoot van de geschiedenis die ze samen hadden geschreven. Maar voordat de mijlpaal voorbij was, keerde de W16 Mistral terug naar het circuit - en voegde zich bij zijn drie voorgangers die het wereldrecord vestigden in een iconisch moment in Bugatti's verhaal.

Bugatti wereld record

Samen vertegenwoordigen de vier auto's de puurste essentie van innovatie - ze tonen niet alleen de evolutie van Bugatti-machines, maar ook de uitdijende grenzen van technische mogelijkheden en een steeds groeiend meesterschap in regelrechte prestaties. De Veyron 16.4 Super Sport World Record Edition; Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse World Record Edition; Chiron Super Sport 300+²; en nu de W16 Mistral World Record Car - hebben allemaal een unieke rol gespeeld in het bepalen van hun plaats, en Bugatti's onvergelijkbare nalatenschap, in het verhaal van de auto.

$ Bugatti's

Voortbouwend op een prachtige, ingewikkelde geschiedenis van ongeëvenaarde elegantie en gratie die teruggaat tot het begin van de 20e eeuw, zou Bugatti een nieuwe wereld betreden - een wereld die werd gedefinieerd door een recordveroverend streven naar prestaties. Het is een verhaal dat in gang werd gezet rond de eeuwwisseling, in juni 2010, met een prestatie die 's werelds perceptie van snelheid herdefinieerde.

null

De regels voor productieauto's voor de weg herschreven

Op een zonnige dag op het testterrein van Ehra-Lessien in Duitsland was de weg vrij voor de Veyron 16.4 Super Sport World Record Edition om een nieuw decennium van Bugatti-creaties in te luiden met een ongeëvenaarde intentieverklaring.

Voor Bugatti's eerste Pilote Officiel, Pierre-Henri Raphanel, was het een dag om te putten uit zijn rijke expertise in de autosport en high-performance rijden - het nemen van de controle over een unieke auto doordrenkt met de kracht van een gewijzigde, 1.200 pk versie van de Veyron W16-motor. De Veyron 16.4 Super Sport is uitgerust met vier verbeterde turbo's en grotere intercoolers en heeft ook het chassis van de Veyron grondig herontworpen - klaar om zijn impact op de autowereld te verstevigen.

Andy Wallace

De gedenkwaardige prestatie van Bugatti's toonaangevende ingenieurs werd duidelijk met de razendsnelle wereldrecordrun van Pierre-Henri, waarin hij een ongeëvenaarde snelheid van 431,07 km/u bereikte. Het was een prestatie die in ere werd gehouden door de eerste vijf Super Sports in productie te voorzien van hun eigen speciale serie - de World Record Editions - met dezelfde configuratie als de auto die het record vestigde, en Bugatti-klanten in staat te stellen de geest van inspanning te ervaren die deze auto's heeft voortgebracht.

Een nieuwe wereld van mogelijkheden

Dergelijke topsnelheidsrecords waren niet alleen voorbehouden aan auto's met een gesloten cockpit. Trouw blijvend aan zijn ethos van compromisloze uitvinding, richtte Bugatti in 2013 zijn voortreffelijke technische expertise op voertuigen met open dak. Gebaseerd op het Veyron Super Sport platform was de Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse World Record Edition het resultaat. De Chinese ondernemer en gepassioneerd coureur Anthony Liu nam de adembenemende machine mee naar de heilige grond van Ehra-Lessien - met het vaste voornemen om te laten zien tot welke hoogten meesterlijke techniek een elementaire rijervaring kan brengen.

Bugatti open top

Om de immense fysieke krachten van prestaties in de open lucht te kunnen temmen, was een zorgvuldig samengesteld ontwerp nodig. Met de cockpit open voor de elementen werd een versterkte carbon monocoque gemaakt voor een superieure torsiestijfheid, terwijl een op maat gemaakte dakspoiler en een ingewikkeld windscherm zorgden voor een optimaal beheer van de luchtstroom bij hoge snelheden.
De vruchten van de passie en toewijding van de ingenieurs van Molsheim werden zichtbaar in Ehra-Lessien, waar Anthony een snelheid van 408,84 km/u bereikte en daarmee een nieuw wereldrecord vestigde voor het merk. Terwijl het rijk van de open-cockpit autotechniek werd veroverd, werden acht World Record Edition auto's gecreëerd, schitterend in de kenmerkende tweekleurige zwarte en oranje lak die een gerespecteerd symbool van Bugatti's wereldrecords was geworden.

null

Topsnelheid naar ultieme hoogten

Terwijl Bugatti een onnavolgbare geschiedenis van wereldprestaties had opgebouwd, zou het in de zomer van 2019 de prestaties van auto's naar een niveau tillen dat algemeen voor onmogelijk werd gehouden.
De Chiron Super Sport 300+ was de machine die, vanaf de wielen, grondig was ontworpen om die immense prestatie te leveren. De 8,0-liter quad-turbo-motor met 1600 pk en een verbeterd thermisch managementsysteem vormde de belichaming van Bugatti's iconische W16-meesterwerk. De verlengde 'longtail' carrosserie, op maat gemaakt voor het model, zorgde voor een grotere aerodynamische efficiëntie, waardoor de aerodynamische stuwkracht met 40% werd verminderd.

De auto was tot in de perfectie ontworpen en bereid om de perceptie van menselijke inspanningen te herdefiniëren. In de handen van Bugatti Piloot Andy Wallace verbaasde de auto de autowereld. Voor het eerst in de geschiedenis doorbrak een in serie geproduceerde auto de 300-mph barrière - hij haalde officieel een monumentale snelheid van 490,484 km/u.
Met 30 exemplaren van de Chiron Super Sport 300+ editie wordt de erfenis bekrachtigd van een auto die voor eeuwig in de annalen van de autogeschiedenis zal blijven staan. Afgewerkt in Jet Black belicht carbon met twee Jet Orange racestrepen over de hele lengte van de machine, wordt de geest van de World Record Cars voortgezet - op de drempel van een nieuw decennium van Bugatti innovatie.

Andy Wallace

Het creëren van een luchtrecordmeester

Ondanks de omvang van de prestaties van de drie World Record Cars stopte het Bugatti-team niet in hun zoektocht naar ongeëvenaarde snelheid. Zoals de wind van verandering door het verhaal van de W16 motor waaide, zo kwam het tot het laatste meesterwerk van de Bugatti W16: de open W16 Mistral.

Vernoemd naar een unieke wind in Zuid-Frankrijk die de wisseling van de seizoenen aankondigt, is het een voertuig dat in het leven werd geroepen om de nalatenschap van Bugatti's W16-modellen te eren. Net als het natuurverschijnsel roept zijn bestaan overweldigende sensaties op van avontuur, ontzag, nostalgie en anticipatie op wat komen gaat. De W16 Mistral World Record Car is zowel een eerbetoon aan zijn voorgangers als de Mistral W16 en een poging om nieuwe records te vestigen. Hij werd gecreëerd om het kwartet van ultieme Bugatti-innovatie te vervolledigen en zo een nieuwe open-top wereldrecordbreker in de geschiedenis van Bugatti te etsen.

Bugatti Grill

Van de iconische Bugatti hoefijzergrille aan de voorkant van de W16 Mistral tot de immense diffuser aan de achterkant, de lucht raast er doorheen en over ingewikkeld vervaardigde elementen die zijn ontworpen om het vermogen te benutten. In combinatie met de machtige 1.600 pk van de 8,0-liter 16-cilindermotor is het doel van de auto om naadloos door de lucht te snijden en tegelijkertijd een werkelijk elementaire open-top rijervaring te bieden.

De complexiteit van het ontwerp en de nauwgezette engineering van de auto uit de productieserie waren zo groot dat de W16 Mistral World Record Car maar heel weinig aanpassingen nodig had voor zijn race; met de openingen in de carrosseriepanelen gemaskeerd voor een optimale luchtstroom, de ophanging ingesteld voor minder luchtweerstand en de snelheidsbegrenzer verwijderd om het volledige vermogen van de motor te kunnen benutten, was de auto klaar om geschiedenis te schrijven.
Gewapend met minimale optimalisaties, de geest van de World Record Cars die door zijn aderen stroomt en de ervaring van Andy Wallace achter het stuur, reed de W16 Mistral World Record Car op 9 november zijn wereldrecord in Papenburg. En in aanwezigheid van de klant van de unieke auto en de hogere leiding van Bugatti schreef Andy opnieuw Bugatti en autogeschiedenis - hij overtrof het vorige wereldrecord met open dak met een ongelooflijke 453,91 km/u.

Andy Wallace

Christophe Piochon, President van Bugatti Automobiles, keek terug op het opmerkelijke verhaal en elk van de aanwezige World Record Cars:

Christophe_Piochon

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS