Gloednieuwe BMW M4 CS + FOTO'S
Uitgegeven door HJ van Keulen • 9 mei 2024 18:30
In het brede spanningsveld tussen circuitbeleving en oogstrelende prestaties op de weg bevindt zich opnieuw een speciale editie van BMW M GmbH uit de BMW M3 en BMW M4 reeks. De volledig nieuwe BMW M4 CS (brandstofverbruik, gecombineerd 10,2 l/100 km [27,7 mpg imp]; CO2-emissies gecombineerd: 232 g/km in de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G) neemt de mix van eigenschappen die typisch zijn voor high-performance auto's in het premium middenklasse segment en draait de knop voor emotionele betrokkenheid een paar tandjes hoger. Een motorvermogen van 405 kW/550 pk, een modelspecifieke onderstelafstemming en een minimaal gewicht - mede dankzij talrijke componenten uit met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) - geven een extra dimensie aan het BMW M4 Coupé autoconcept van vier zitplaatsen, alledaagse bruikbaarheid, geavanceerde uitrusting en exclusieve designkenmerken. De nieuwe BMW M4 CS wordt samen met de andere BMW M4 varianten vanaf juli van dit jaar geproduceerd in de BMW Group fabriek in Dingolfing. De orderboeken zijn vanaf eind mei geopend.
De nieuwe BMW M4 CS nodigt eigenaars uit om het onnavolgbare M gevoel in al zijn diepte en breedte te ervaren. Met zijn uitgesproken karakterprofiel houdt hij het midden tussen de nieuwe BMW M4 Competition Coupé met M xDrive (brandstofverbruik, gecombineerd 10,1 - 10,0 l/100 km [28,0 - 28,3 mpg imp]; CO2-uitstoot, gecombineerd: 229 - 226 g/km in de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G) - compleet met de onlangs geïntroduceerde upgrades op het gebied van prestaties, design en uitrusting - en de BMW M4 CSL special edition in een gelimiteerde oplage van 1.000 stuks (brandstofverbruik, gecombineerd 10,1 - 9,9 l/100 km [28,0 - 28,5 mpg imp]; CO2-uitstoot, gecombineerd: 227 - 224 g/km in de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G). De rasechte prestatietalenten van de nieuwe BMW M4 CS zijn het product van M-typische racegenen, die voortdurend herinneren aan hun aanwezigheid in het dagelijkse verkeer op de weg en volledig tot uiting komen op het circuit.
De modelspecifieke prestatiekenmerken van de zescilinder lijnmotor in de BMW M4 CS, de achttraps M Steptronic versnellingsbak en de intelligente vierwielaandrijving M xDrive geven de nieuwe speciale editie dynamiek en zekerheid in elke situatie. Een ogenblikkelijke vermogensafgifte en een geoptimaliseerde tractie zorgen voor een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 3,4 seconden. Tijdens tests op de Nordschleife van de Nürburgring - de ultieme barometer voor alle BMW M wagens als het gaat om het kenmerkende M recept van dynamische kracht, wendbaarheid en handlingprecisie - noteerde de nieuwe BMW M4 CS een officiële en notariële tijd van 7 min. 21,989 sec. voor de volledige ronde van 20,832 kilometer (12,943 mijl).
Zescilinder lijnmotor ontwikkeld voor de autosport.
Het racegerichte karakter van de nieuwe BMW M4 CS is onmiddellijk herkenbaar en een opmerkelijke metgezel tijdens elke rit. De speciale editie wordt aangedreven door een bijzonder gespierde versie van de hoogtoerige zescilinder lijnmotor met M TwinPower Turbo technologie die werd ontwikkeld voor de BMW M3/BMW M4 reeks. De 3,0-liter motor heeft vanaf de eerste dag van zijn ontwikkeling circuitprestaties als raison d'être gehad. Hij vormt ook de basis voor de motor in de BMW M4 GT3, die in 2022 op het eerste gezicht de DTM-touringwagentitel won en dat in 2023 opvolgde met algemene overwinningen tijdens de 24-uursraces in Spa-Francorchamps en Dubai.
De motor in de nieuwe BMW M4 CS profiteert daarom ook van de ontwikkelingsexpertise van BMW M GmbH en de jarenlange race-ervaring die eraan ten grondslag ligt. De motor heeft een extreem stijf carter, dat is voorzien van een gesloten dekconstructie zonder hulzen en is ontworpen om een zeer hoge verbrandingsdruk aan te kunnen. De gesmede lichtgewicht krukas vertoont ook een uitzonderlijke torsieweerstand, wat een rol speelt bij de snelle vermogensafgifte en het hoge toerental van de motor. De draadbooggespoten ijzeren coating van de eveneens gewichtbesparende cilinderboringen vermindert wrijvingsverliezen. De cilinderkop heeft een 3D-geprinte kern. Dankzij dit additieve fabricageproces kunnen de koelkanalen in een optimale opstelling worden gerouteerd voor een temperatuurregeling die met conventionele gietmethodes onmogelijk te realiseren zou zijn. En het olietoevoersysteem is - net als het koelsysteem - ontworpen om de specifieke uitdagingen van circuitgebruik aan te kunnen, waaronder constant hoge toerentallen en extreme zijwaartse acceleraties.
Prestatiekenmerken op maat, onderscheidend geluid.
Racetechnologie vormt de basis voor het buitengewone potentieel van de zescilinder lijnmotor, die onder de motorkap van de nieuwe BMW M4 CS een maximaal vermogen van 405 kW/550 pk levert. Dat is 15 kW/20 pk meer dan de motor van de BMW M4 Competition Coupé met M xDrive. De vermogenstoename werd bereikt door gerichte aanpassingen aan de M TwinPower Turbo technologie van de motor en vergde geen concessies op het vlak van stabiliteit of duurzaamheid. De aanpassingen bestonden voornamelijk uit het verhogen van de maximale laaddruk van de twee mono-scroll turboladers naar 2,1 bar en het maken van enkele modelspecifieke aanpassingen aan het motormanagement.
De upgrades zorgen ook voor een heel specifieke kijk op de vertrouwde M-prestatiekenmerken, met een ogenblikkelijke vermogensafgifte die onverminderd doorgaat tot in de hoogste regionen van het toerentalbereik als bijzonder dominant thema. De motor in de nieuwe BMW M4 CS levert zijn maximumkoppel van 650 Nm (479 lb-ft) vanaf slechts 2.750 t/min tot 5.950 t/min. Hij ontwikkelt zijn maximale vermogen bij 6.250 t/min en heeft een rode lijn bij 7.200 t/min. Een modelspecifieke motorophanging met verhoogde veerconstantes draagt bij aan de uitstekende respons van de motor. De stijve verbinding tussen de krachtbron en de structuur van het voertuig zorgt voor een bijzonder directe overdracht van het vermogen naar de aandrijflijn telkens wanneer de bestuurder het gaspedaal intrapt.
Het onmiddellijk beschikbare vermogen en het hoge toerental van de motor effenen het pad voor indrukwekkende acceleratiecijfers. De nieuwe BMW M4 CS sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 3,4 seconden, terwijl 0 naar 200 km/u 11,1 seconden vergt. De tussensprint van 80 tot 120 km/u verloopt in 2,6 seconden in de vierde versnelling en in 3,3 seconden in de vijfde versnelling. De topsnelheid van de speciale editie - die standaard wordt geleverd met het M Driver's Package - is elektronisch begrensd op 302 km/u (188 mph).
De vermogensafgifte van de motor wordt begeleid door de emotioneel opzwepende soundtrack die wordt gegenereerd door het uitlaatsysteem met twee takken, dat is voorzien van elektrisch bedienbare kleppen, een titanium achterdemper met een gewichtsverminderend design en - zoals gebruikelijk bij M - twee paar uitlaatpijpen in matzwart. De akoestische aanwezigheid van de motor past zich aan aan de aandrijflijninstelling die is geselecteerd via het M Setup-menu. In de standen SPORT en SPORT+ krijgt het motorgeluid onmiskenbare racewagenondertonen. Dit zorgt voor echte auditieve dramatiek, vooral tijdens het schakelen en de bijbehorende aanpassingen in toerental.
De achttraps M Steptronic transmissie, M xDrive en het actieve M differentieel zetten het uitstekende vermogen om in indrukwekkende prestaties.
Het aandrijfkoppel van de motor wordt op alle vier de wielen van de nieuwe BMW M4 CS overgebracht via een achttraps M Steptronic transmissie met Drivelogic. De transmissie wordt bediend met de M-specifieke versnellingspook op de middenconsole of met de koolstofvezel schakelpaddles op het stuurwiel. Met de in de keuzehendel geïntegreerde Drivelogic-knop kan de bestuurder de schakelkarakteristiek van de transmissie naar wens aanpassen, waarbij er keuze is uit verschillende instellingen: een comfortgerichte, een voor sportieve prestaties en een die speciaal is geoptimaliseerd voor gebruik op het circuit.
Het motorvermogen wordt op de weg gestuurd door het M xDrive-systeem. Deze intelligente vierwielaandrijving maakt gebruik van een elektronisch gestuurde meervoudige plaatkoppeling in de tussenbak om het motorvermogen soepel te verdelen over de voor- en achterwielen en zo de tractie, wendbaarheid en baanvastheid in elke situatie te maximaliseren. De olietoevoer van de meervoudige plaatkoppeling is geoptimaliseerd om ervoor te zorgen dat de vierwielaandrijving effectief blijft presteren, zelfs tijdens zeer intensieve circuitsessies.
Het achterwielvoordeel van het M xDrive-systeem en de manier waarop het samenwerkt met het Active M Differential op de achteras - waarvan de werking ook volledig variabel is - dragen bij aan het kenmerkende M-gevoel bij het accelereren of het nemen van bochten. Bovendien kan in het M Setup-menu de 4WD Sport-modus worden geselecteerd, die een nog groter deel van het motorkoppel naar de achterwielen stuurt. Bestuurders kunnen ook het DSC-systeem (Dynamic Stability Control) volledig uitschakelen en pure achterwielaandrijving inschakelen via de 2WD-modus. Hierdoor worden ervaren bestuurders nog intenser betrokken bij de rijervaring.
Modelspecifieke afstemming van de chassistechnologie en de regelsystemen.
De ondersteltechnologie voor de nieuwe BMW M4 CS werd exact afgestemd op de prestatiekenmerken van de motor, het totale voertuigconcept en de gewichtsverdeling. De individueel afgestelde askinematica en de op maat gemaakte camberinstellingen van de wielen, dempers, hulpveren en stabilisatorstangen zorgen voor een optimale stuurprecisie, overdracht van zijdelingse controlekrachten in bochten, veer- en dempingsrespons en wielpositionering.
De elektronisch gestuurde dempers van de adaptieve M ophanging van de nieuwe BMW M4 CS hebben eveneens een modelspecifieke set-up, net als de elektromechanische M Servotronic stuurinrichting met variabele overbrengingsverhouding en het geïntegreerde remsysteem. Ook de instellingen van het DSC-systeem en de M Dynamic Mode werden doelbewust afgestemd op de specifieke eisen van een dynamisch circuit. De M Dynamic Mode geeft bestuurders extra speelruimte om de dynamische grenzen van de auto op te zoeken door de interventiepunten voor de verschillende stabiliserende maatregelen van het DSC-systeem naar achteren te schuiven. Wanneer de bestuurder een extreem sportieve rijstijl aanneemt, zorgt de resulterende wielslip voor een nog betere krachtoverbrenging en helpt de auto met extra zekerheid over de weg.
Standaard uitgerust met exclusieve gesmede lichtmetalen velgen en spoorbanden.
Het speciale model is standaard uitgerust met M Compound-remmen met remklauwen die naar keuze in rood of zwart zijn gelakt. De remklauwen voor de optionele M Carbon keramische remmen kunnen worden uitgevoerd in een rode of matgoudkleurige lak. De nieuwe BMW M4 CS is ook standaard uitgerust met gesmede M lichtmetalen velgen in een exclusief V-spaaks design - verkrijgbaar in mat goudbrons of mat zwart.
De lichtgewicht wielen (19 inch vooras en 20 inch achteras) zijn standaard uitgerust met circuitbanden (ultratrackbanden als optie) om de prestatiebeleving op het racecircuit te maximaliseren. Deze circuitbanden - in de afmetingen 275/35 ZR19 (voor) en 285/30 ZR20 (achter) - bieden een uitstekende zijdelingse controle en richtingsstabiliteit, een nauwkeurig stuurgevoel en optimale tractie, en vormen een overtuigend voorstel, zelfs wanneer de bestuurder zijn sportieve ambities op een circuit waarmaakt. Klanten die hun BMW M4 CS vooral voor dagelijks gebruik willen inzetten, kunnen zonder extra kosten kiezen voor high-performance banden in dezelfde maten.
Intensieve toepassing van lichtgewicht design met royaal gebruik van CFRP.
Uitgebreide maatregelen op het vlak van lichtgewicht design spelen een belangrijke rol bij het vormgeven van de prestatiekwaliteiten en het exclusieve karakter van de nieuwe BMW M4 CS. Het gebruik van componenten uit koolstofvezelversterkte kunststof (CFRP) is daarbij van cruciaal belang. Het lage gewicht brengt het zwaartepunt van de auto dichter bij de weg en verbetert zo de wendbaarheid en rijdynamiek in de bochten. De motorkap, frontsplitter, voorste luchtinlaten, buitenspiegelkappen, achterdiffusor en achterspoiler in Gurney-stijl zijn ook gemaakt van dit lichtgewicht, hightech materiaal.
De naleving van het principe van intelligent lichtgewicht design is ook duidelijk in het interieur. Om het gewicht in de cockpit te beperken, zijn de middenconsole, de schakelpaddles op het stuurwiel en de interieurbekleding gemaakt van CFRP. Het speciale model wordt ook standaard geleverd met M Carbon kuipstoelen, waarvan de gewichtsbesparende constructie wordt benadrukt door het gebruik van CFRP in de structurele elementen van het zitkussen en de rugleuning en in de opvallende uitsparingen in de zijsteunen en onder de hoofdsteunen. Bovendien is het uitlaatsysteem van de nieuwe BMW M4 CS meer dan vier kilogram lichter, dankzij het gebruik van een titanium achterdemper. Alles bij elkaar genomen, zorgen de lichtgewicht designmaatregelen ervoor dat het gewicht van de wagen met ongeveer 20 kilogram daalt in vergelijking met de BMW M4 Competition Coupé met M xDrive.
Optionele M veerpootbok maximaliseert torsiestijfheid.
Een M veerpootbok - ook ontworpen met het oog op lichtheid - kan als optie voor de BMW M4 CS worden besteld om de torsiestijfheid te verhogen en het rijgedrag in dynamisch genomen bochten te verbeteren. De gegoten aluminium elementen die de veerpoottorens met de voorzijde verbinden, hebben een geometrie met geoptimaliseerd gewicht die - met behulp van numerieke modellen - nauwkeurig werd afgestemd op de krachten die in verschillende rijsituaties worden uitgeoefend.
Exclusieve designkenmerken beloven opwindende prestaties.
Met een reeks individuele designkenmerken toont de nieuwe BMW M4 CS meteen zijn scherpere karakter. De nieuwe BMW Individual lakkleuren Riviera Blue en Frozen Isle of Man Green Metallic zijn exclusief verkrijgbaar voor het nieuwste speciale model van BMW M GmbH. Oppervlakken in zichtbare koolstofvezel voor het dak en de twee inkepingen in de motorkap tonen de kenmerkende structuur van het materiaal, net als de frontsplitter, de luchtinlaten voor, de M buitenspiegelkappen, de achterspoiler en de achterskirt. Samen met de zwarte zijskirts en M kieuwen vormen de CFRP elementen een prachtig contrast met de gedurfde nieuwe lakkleuren. De nieuwe BMW M4 CS is ook verkrijgbaar in de exterieurtinten M Brooklyn Grey metallic en Sapphire Black metallic.
De voorzijde van de auto is voorzien van een gewichtsbesparende, frameloze BMW nierengrille die doet denken aan racemachines. Het werd speciaal voor dit model ontworpen en wordt gekenmerkt door rode contourlijnen en de badge “M4 CS” op de bovenste van de twee horizontale grillebalken. Zowel de modelbadge vooraan als zijn tegenhanger op het kofferdeksel hebben zwarte oppervlakken met een rode rand.
Opvallende koplampen geven de voorzijde van de nieuwe BMW M4 CS nog meer cachet. Hun sculpturale lichtpictogrammen lichten geel op in plaats van wit - zowel tijdens de Welkomstlichtanimatie als bij ingeschakeld dimlicht of grootlicht - en verwijzen zo naar succesvolle GT racewagens. De achterlichten van de BMW M4 CS maken een visueel krachtig statement met hun opvallende verschijning tijdens de duisternis. Hun Laserlight technologie genereert niet alleen een krachtige uitstraling, maar wordt ook gekenmerkt door complexe glasvezelbundels in de lichtunits, die er 'zwevend' uitzien en worden verlicht door een laserdiode. Het resultaat is een opvallend 3D-effect. Deze technologie werd voor het eerst toegepast in de BMW M4 CSL high-performance special edition, geproduceerd in een gelimiteerde oplage van 1.000 stuks, en zorgt nu ook voor een exclusieve esthetiek in de BMW M4 CS.
Raceflair in de cockpit: M Carbon kuipzetels met exclusieve designelementen.
De cockpit van de BMW M4 CS straalt een puristische visuele aantrekkingskracht uit en is volledig gericht op het leveren van een opwindende rijervaring, waarbij het onmiskenbare race-aura dankzij hoogwaardige materialen en exclusieve designelementen met succes wordt gecombineerd met comfortfuncties voor dagelijks gebruik. Het standaard M Alcantara stuurwiel in driespaaks design met vlakke onderkant biedt een perfecte combinatie van stevige grip voor dynamische rijmanoeuvres en indrukwekkend comfort op langere ritten. De rode middenmarkering en CFRP schakelpaddles geven de cockpit een authentiek racegevoel. De standaard M Carbon kuipstoelen in een modelspecifiek ontwerp verenigen ook het racewagengevoel en langeafstandscomfort met een uitzonderlijk effect. Ze zijn volledig elektrisch en verwarmd, hebben geïntegreerde hoofdsteunen en een verlichte modelbadge.
De M Carbon kuipzetels van de BMW M4 CS zijn bekleed met Merino leder en hebben een exclusief design met een zwart/rood kleurenschema en opvallende contrastnaden. Deze tweekleurige afwerking wordt doorgetrokken naar het achtercompartiment van de high-performance sportwagen. Zowel de deurpanelen vooraan als de zijpanelen achteraan zijn volledig bekleed met zwart leder. Rode “CS”-belettering op de middenconsole, M veiligheidsgordels met contrasterende stiksels in de BMW M GmbH kleuren, een antracietkleurige hemelbekleding, interieurlijsten in Carbon Fibre afwerking en dorpelplaten met het opschrift “M4 CS” dragen allemaal bij tot de exclusieve sfeer in de auto.
BMW Curved Display met M specifieke uitlezingen, nieuw BMW iDrive.
De nieuwste versie van het BMW iDrive display en bedieningssysteem op basis van BMW Operating System 8.5 biedt intuïtieve bediening van talrijke functies en digitale diensten. Het BMW Curved Display heeft M specifieke uitlezingen en is naar de bestuurder gericht, zodat hij zich beter op de weg kan concentreren. De volledig digitale schermgroep wordt gevormd door een 12,3 inch informatiedisplay achter het stuurwiel en een bedieningsdisplay met een schermdiagonaal van 14,9 inch. De bekende M Shift Lights verschijnen bovenaan op het informatiedisplay, terwijl het rijstabiliteitssysteem, M xDrive en de tractiecontrolemodi allemaal in het onderste gedeelte worden aangegeven. Speciale widgets met informatie over de huidige afstelling van de wagen, de bandenspanning en de temperatuur kunnen aan het startscherm van het controledisplay worden toegevoegd.
Het vernieuwde BMW iDrive omvat ook de BMW Intelligent Personal Assistant en is ontworpen met bijzondere nadruk op aanraak- en spraakbediening. Naast de M-specifieke graphics beschikt het systeem nu ook over een nieuwe manier om de automatische klimaatregeling te bedienen: de temperatuur- en ventilatie-instellingen en de zetelverwarming kunnen worden bediend via aanraking met behulp van een speciale menuoptie in het onderste gedeelte van het bedieningsdisplay of met spraakopdrachten.
Setup-knop voor het aanpassen van de voertuigconfiguratie, M Drive Professional met standaard M Drift Analyser en M Laptimer.
Met de M-specifieke Setup-knop op de middenconsole heb je direct toegang tot de instelopties voor de motor, het onderstel, de besturing, het remsysteem en M xDrive. Twee individueel configureerbare instellingsvarianten kunnen samen met de voorkeursinstellingen voor het motorgeluid, het DSC-systeem, de automatische start/stop-functie en de schakelkarakteristiek van de achttraps M Steptronic-transmissie permanent worden opgeslagen en vervolgens worden opgeroepen met een van de twee M-toetsen op het stuurwiel.
De nieuwe BMW M4 CS is standaard uitgerust met het M Drive Professional systeem. Dit omvat functies voor op het circuit, zoals de M Drift Analyser, die doelgericht uitgevoerde slidings in bochten evalueert en registreert, en de M Laptimer, die gedetailleerde gegevens over rondjes op het circuit levert en sportievelingen de mogelijkheid biedt om hun prestaties met de community te delen. Daarnaast wordt de auto geleverd met M Traction Control, waarvan de tien standen de bestuurder ook helpen te genieten van het enthousiaste rijplezier op het circuit.
De M Mode-knop op de middenconsole is een ander hulpmiddel in het M Drive Professional-pakket en kan worden gebruikt om zowel de reacties van het bestuurdersassistentiesysteem als de inhoud van het informatiedisplay en Head-Up Display aan te passen. Naast de standen ROAD en SPORT biedt de BMW M4 CS ook een modus TRACK, exclusief ontworpen voor gebruik op racecircuits.
Opties van topklasse voor meer rijplezier en comfort in het dagelijkse verkeer.
De specificatie van de standaard BMW Live Cockpit Professional omvat het BMW Head-Up Display met M-specifieke graphics, het cloudgebaseerde navigatiesysteem BMW Maps, smartphone-integratie, telefonie met draadloos laden en een WiFi-interface. De BMW Drive Recorder is als optie verkrijgbaar.
De nieuwe BMW M4 CS biedt zijn klanten bovendien een selecte keuze aan comfortfuncties en rijhulpsystemen, waarbij de nadruk ligt op onvervalst rijplezier. Comfort Access, een alarmsysteem, automatische klimaatregeling met twee zones, het Harman Kardon Surround Sound System, Park Distance Control, de parkeerassistent, Front Collision Warning, Lane Departure Warning en het snelheidslimietinformatiesysteem zijn allemaal standaard, terwijl automatische kofferklepbediening en het Driving Assistant systeem als optie kunnen worden toegevoegd.