Het circuit was het uitgangspunt voor de betere prestaties van de nieuwe Porsche 911 en 911 GTS T-Hybrid
Uitgegeven door Peter Vader • 28 mei 2024 16:00
Porsche heeft de 911 grondig vernieuwd. De nieuwe 911 Carrera GTS is de eerste straatversie van de 911 met een bijzonder licht Performance-Hybrid systeem. De nieuw ontwikkelde 3,6-liter motor zorgt voor aanzienlijk betere prestaties. Ook de nieuwe 911 Carrera met een krachtigere, licht aangepaste 3,0-liter biturbo boxermotor is direct bij de marktintroductie beschikbaar. Verder komt de nieuwe 911 met een aangepast design, verbeterde aerodynamica, een aangescherpt interieur en een uitgebreidere standaarduitrusting en connectiviteit. Met de vernieuwing van dit iconische model heeft Porsche binnen enkele maanden tijd vier van zijn zes modellijnen vernieuwd: de Panamera, Taycan, Macan en nu de 911.
Circuit als uitgangspunt
Voor de nieuwe 911 Carrera GTS-modellen heeft Porsche het circuit gebruikt als vertrekpunt voor het ontwerp van het hybridesysteem. “We hebben verschillende ideeën en benaderingen ontwikkeld en getest om tot een hybridesysteem te komen dat perfect bij de 911 past. Het resultaat is een unieke aandrijving die naadloos in het totaalconcept van de 911 past en de prestaties aanzienlijk verbetert”, verklaart Frank Moser, hoofd van de 911- en 718-modellijnen. De nieuwe GTS accelereert in 3,0 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt een top van 312 km/u.
Nieuwe elektrische uitlaatgasturbo
Het lichte en krachtige T-Hybrid-systeem heeft een nieuw ontwikkelde elektrische uitlaatgasturbo. Een geïntegreerde elektromotor die tussen de compressor en het turbinewiel is geplaatst, brengt de lader razendsnel op snelheid. Hierdoor wordt direct turbodruk opgebouwd. De elektromotor in de uitlaatgasturbo werkt ook als generator en levert tot 11 kW (15 pk) elektrische energie die aan de uitlaatstroom wordt onttrokken. De elektrische turbo zonder wastegate maakt het mogelijk om slechts één in plaats van twee turbo’s te gebruiken. Het resultaat: een verbeterde respons en dynamiek.
Nieuwe achttraps automaat
De aandrijflijn omvat verder een geïntegreerde synchroonmotor met permanente magneten die in de nieuwe, versterkte achttraps automaat met dubbele koppeling (PDK) is geplaatst. Deze ondersteunt de boxermotor al vanaf stationair toerental met een koppel van maximaal 150 Nm en levert een vermogen tot 40 kW. Beide elektromotoren zijn gekoppeld aan een lichte en compacte hoogspanningsbatterij die ongeveer zo groot en zwaar is als een conventionele 12 volt-accu, maar tot 1,9 kWh energie opslaat en werkt met een spanning van 400 volt.
Nieuwe 3,6-liter boxermotor
Het hart van de T-Hybrid-aandrijving is de nieuw ontwikkelde 3,6-liter boxermotor. Door het hoogspanningssysteem kan de aircocompressor elektrisch worden aangedreven en vervalt de riemaandrijving, waardoor het blok compacter en platter wordt. Dit schept ruimte boven de motor voor pulsomvormer en DC-DC-omvormer. Een grotere boring van 97 millimeter en een slag van 81 millimeter vergroten de cilinderinhoud met 0,6 liter ten opzichte van de vorige generatie van de GTS. De motor heeft een VarioCam-nokkenasverstelling en een klepbediening met roltuimelaars. Zelfs zonder elektrische ondersteuning levert de boxermotor al 357 kW (485 pk) en 570 Nm koppel. De totale systeemoutput bedraagt 398 kW (541 pk) en 610 Nm. De vermogenstoename ten opzichte van het vorige model bedraagt 45 kW (61 pk). Bij de sprint presteert de nieuwe 911 Carrera GTS beter dan zijn voorganger, vooral vanuit stilstand. De efficiënte Performance-Hybrid levert zeer dynamische rijprestaties en vermindert tegelijkertijd de CO2-uitstoot met een veel lager gewichtstoename in vergelijking met plug-in hybridevoertuigen. De nieuwe GTS is maar 50 kilo zwaarder dan zijn voorganger.
Grondig herziene boxermotor
De 911 Carrera heeft nog steeds een 3,0-liter boxermotor met biturbo, maar die is grondig herzien. Hij kreeg onder andere de intercooler uit de Turbo-modellen, die nu boven de motor direct onder het rooster van de achterklep is geplaatst. De turbo’s van de nieuwe 911 Carrera waren bij het vorige model nog voorbehouden aan de GTS-modellen. Met deze aanpassingen bereikt Porsche een vermindering van de uitstoot en een vermogensstijging naar 290 kW (394 pk) en 450 Nm maximumkoppel. De nieuwe 911 Carrera Coupé sprint in 4,1 seconden naar 100 km/u (3,9 seconden met Sport Chrono Pakket) en bereikt een topsnelheid van 294 km/u.
Verbeterd chassis
Porsche heeft ook het chassis van de 911 Carrera GTS verbeterd. Zo is achterasbesturing nu standaard. Dit verhoogt de stabiliteit bij hoge snelheden en verkleint de draaicirkel. Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) is geïntegreerd in het hoogspanningssysteem van de Performance-Hybrid, waardoor elektrohydraulische besturing mogelijk is die preciezer werkt. De GTS heeft een 10 millimeter verlaagd sportchassis met het variabele dempingssysteem PASM. Voor de nieuwe 911 zijn in totaal zeven velgdesigns in 19/20 of 20/21 inch beschikbaar. Voor het eerst zijn voor de 911 Carrera Exclusive Design-velgen met carbonbladen verkrijgbaar, die de luchtweerstand verminderen en zo efficiënter zijn.
Sportief aangescherpt exterieur
Porsche heeft het exterieurdesign van de 911 met gerichte maatregelen verder aangescherpt. Een groot deel van deze maatregelen verbetert de aerodynamica en de prestaties. Hiertoe behoren onder andere nieuwe voorbumpers. Ook integreert Porsche voor het eerst alle lichtfuncties in de standaard Matrix LED-koplampen van de 911 met hun karakteristieke vierpuntsoptiek. Optioneel biedt het merk de nieuwe koplampen met een HD-Matrix LED-functie met meer dan 32.000 lichtpunten. De mistlampen vervallen, wat ruimte creëert voor grotere koelopeningen. De 911 Carrera GTS heeft vijf zichtbare actieve koelkleppen en een verborgen koelluchtklep aan de voorkant, aangevuld met adaptieve voorste diffusers die samen de luchtstroom regelen voor een optimale aerodynamica en koeling.
Bijzondere details
Met de nieuw vormgegeven lichtband met geïntegreerde lichtboog en ‘PORSCHE’-opschrift ziet de achterkant van de 911 er lager en breder uit. Een nieuw ontworpen achterkleprooster met vijf lamellen per zijde sluit aan op de achterruit en loopt over in de uitklapbare spoiler. Het kenteken is nu hoger geplaatst. Modelspecifieke uitlaatsystemen sluiten elegant aan op de markante diffusorvinnen. Voor de 911 Carrera-modellen is optioneel een sportuitlaatsysteem beschikbaar. Bij de 911 Carrera GTS is een specifiek voor dit model bedoelde sportuitlaat standaard. Een optioneel Aerokit-pakket omvat onder andere een opvallende SportDesign-voorbumper met frontspoiler, bijpassende sideskirts en een gewichtsbesparende vaste achtervleugel. Deze componenten zorgen voor meer neerwaartse druk en verbeteren de wegligging van de 911.
Intuïtieve, snellere bediening
Porsche heeft het interieur voor de coupé-varianten van de nieuwe 911 standaard als tweezitter ontworpen, maar zonder meerprijs is ook een 2+2-configuratie beschikbaar. In het interieur combineert Porsche het bekende 911 design-DNA met moderne technologie: het Porsche Driver Experience-concept stelt de bestuurder centraal en biedt intuïtieve, snellere bediening. Belangrijke bedieningselementen zijn direct bij of rond het stuurwiel geplaatst.
Digitaal instrumentenpaneel
Voor het eerst heeft de 911 een volledig digitaal instrumentenpaneel. Het 12,6 inch gebogen display past elegant in het nieuwe bedienings- en weergaveconcept en is vergaand te personaliseren. Het biedt tot zeven weergaven, waaronder een Classic-weergave die verwijst naar het historische 5-klokkenontwerp met centrale toerenteller.
Nieuwe connectiviteitsfuncties
De bediening van het Porsche Communication Management (PCM) blijft via het hoge-resolutie centrale display met een diameter van 10,9 inch. De personaliseerbaarheid van de rijmodi en de bediening van de rijhulpsystemen zijn echter aanzienlijk verbeterd. Daarnaast beschikt de vernieuwde 911 over nieuwe connectiviteitsfuncties. Een QR-code vereenvoudigt het inloggen in het PCM met de Porsche ID. Apple CarPlay® is dieper in de auto geïntegreerd en toont desgewenst informatie op het instrumentenpaneel. Het stelt de bestuurder in staat om voertuigfuncties rechtstreeks vanuit het Apple®-ecosysteem te bedienen, bijvoorbeeld via de spraakassistent Siri®. Voor het eerst is videostreaming optioneel mogelijk. Apps als Spotify® en Apple Music® kunnen als apps in het PCM worden gebruikt zonder dat de smartphone is verbonden.
Nu te bestellen
De nieuwe 911 Carrera is nu te bestellen als coupé en cabriolet met achterwielaandrijving. Voor de 911 Carrera GTS zijn daarnaast vierwielaandrijving en de Targa (uitsluitend met vierwielaandrijving) beschikbaar. Beide modelvarianten zijn standaard uitgerust met PDK. Prijzen worden op korte termijn bekendgemaakt, de leveringen van de Porsche 911 Carrera beginnen eind zomer.
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!