Technische gegevens Ferrari’s nieuwe supercar: Ferrari F80
Uitgegeven door HJ van Keulen • 26 oktober 2024 18:00
Ferrari heeft onlangs de F80 gepresenteerd en voegt daarmee een nieuw hoofdstuk toe aan de historie van legendarische supercars met het Steigerende Raspaard-logo. De Ferrari F80 wordt geproduceerd in een gelimiteerde oplage van slechts 799 exemplaren en voegt zich bij supercar-iconen als de GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari. De F80 weerspiegelt het allerbeste dat het in Maranello gevestigde merk Ferrari te bieden heeft op het gebied van technologie en prestaties.
De nieuwste telg in deze familie, de F80, belichaamt het summum van techniek voor een auto met een verbrandingsmotor. Daarbij maakt hij gebruik van de meest geavanceerde technologische oplossingen, waaronder de nieuwste generatie hybridetechnologie voor de aandrijflijn, om ongeëvenaarde vermogens- en koppelniveaus te bereiken. Elk aspect van de F80 is ontworpen om prestaties te maximaliseren: van het koolstofvezelchassis en de extreme aerodynamische oplossingen - die veel verder gaan dan wat ooit eerder is vertoond in een voor de openbare weg bestemde auto – tot aan de nieuwe actieve ophanging, die is geoptimaliseerd om de auto tot op de limiet te kunnen rijden op het circuit.
Tegenwoordig bestaan Ferrari’s aandrijflijnen in zowel de Formule 1 als het World Endurance Championship (WEC) uit turbo V6 ICE-motoren die zijn gekoppeld aan een 800V hybridesysteem. Het was dan ook niet meer dan logisch dat deze architectuur - dezelfde die werd gebruikt voor de 499P, die twee opeenvolgende overwinningen behaalde in de 24 uur van Le Mans - zou worden overgebracht naar de nieuwe F80. Hier wordt de aandrijflijn - voor het eerst ooit op een Ferrari - aangevuld door de introductie van elektrische turbotechnologie (e-turbo). Een elektromotor, die tussen de turbine en compressor van elke turbo is geïnstalleerd, zorgt voor een buitengewone specifieke vermogensafgifte en een ogenblikkelijke respons vanaf lage toerentallen.
Net als alle voorgaande supercars markeert de Ferrari F80 het begin van een nieuw designtijdperk voor Ferrari, met een meer gespannen, extreme designtaal die de race-ziel van het merk accentueert. Er zijn duidelijke verwijzingen naar accenten uit de ruimtevaart, die de geavanceerde technologie en elegante techniek van elke technische oplossing onderstrepen. Maar er zijn ook hints naar de beroemde voorgangers die de illustere afkomst van de F80 onderstrepen.
Technische gegevens Ferrari F80
Motor
Verbrandingsmotor (ICE)
Type V6 - 120° - dry sump
Totale cilinderinhoud 2992 cc
Boring en slag 88 mm × 82 mm
Maximumvermogen 900 cv bij 8750 t/min
Maximumkoppel 850 Nm bij 5550 t/min
Maximaal motortoerental 9000 tpm (dynamische begrenzer bij 9200 tpm)
Compressieverhouding 9,5:1
Specifiek vermogen 300 cv/l
Hybride aandrijflijn
Type Geconcentreerde wikkeling stator, Litz draad en stator en rotor in een Halbach array configuratie
Elektromotor achter (MGU-K)
Voltage 650 - 860 V
Maxium vermogen Regeneratief remming: 70 kW (95 cv); ICE-assistent: 60 kW (81 cv)
Maxium koppel 45 Nm
Maximaal toerental 30.000 tpm
Gewicht 8,8 kg
Elektromotor Vooras
Voltage 650 - 860 V
Maxium vermogen 105 kW (142 cv) voor elk van de twee elektromotoren
Maxium koppel 121 Nm
Maximaal toerental 30.000 tpm
Gewicht 12,9 kg
Hoogvoltage batterij
Maximale voltage 860 V
Maximaal vermogen (laden/ontladen) 242 kW
Energie 2,28 kWh
Maximale ampère 350 A
Vermogensdichtheid 6,16 kW/kg
Gewicht 39,3 kg
Gewichten en afmetingen
Lengte 4840 mm
Breedte 2060 mm
Hoogte (bij leeggewicht) 1138 mm
Wielbasis 2665 mm
Wielspoor voor 1701 mm
Wielspoor achter 1660 mm
Leeggewicht* 1525 kg
Leeggewicht/vermogen verhouding 1,27 kg/cv
Gewichtsverdeling 42,2% voor / 57,8% achter
Inhoud brandstoftank 63,5 liter
Inhoud bagageruimte 35 liter
Banden en wielen
Voor 285/30 R20
Achter 345/30 R21
Remmen
Voor 408 x 220 x 38 mm (6 zuigers per remklauw)
Achter 390 x 263 x 32 mm (4 zuigers per remklauw)
Transmissie En Versnellingsbak
8-traps F1 DCT met dubbele koppeling
Elektronische besturing
SSC 8.0: TC, eDiff, SCM, PCV 3.0, FDE 2.0, EPS, ABS-Evo in alle Manettino-modi, 6D-sensor
prestaties ABS/ABD
Prestaties
Maximumsnelheid 350 km/u
0-100 km/u 2,15 s
0-200 km/u 5,75 s
100-0 km/u 28 m
200-0 km/u 98 m
Brandstofverbruik
Onder homologatie
CO2-Emissies
Onder homologatie
* Met optionele inhoud