Houdt de DTM na 35 jaar op te bestaan? Gerhard Berger: "Het economische risico voor volgend jaar is te groot"
Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 4 december 2022 17:30
Gaan we afscheid nemen van de DTM? Er wordt namelijk volop gesproken over een ordelijke ontbinding van ITR GmbH, de organisator van de populaire DTM-raceserie. Dit betekent echter niet het einde van de traditionele serie, want de gesprekken met de ADAC worden gewoon voortgezet. "De gesprekken met ADAC zijn zeer constructief, maar er is nog geen definitieve beslissing", aldus Gerhard Berger in een verklaring. "Maar omdat we een bedrijfsverantwoordelijkheid hebben, moesten we nu duidelijkheid verschaffen. We hebben besloten dat ITR in 2023 niet meer zal inschrijven op de DTM."
Te groot risico
Daar zijn financiële redenen voor, zoals seriemanager Gerhard Berger verduidelijkt. "Tegen de achtergrond van de gegeven algemene omstandigheden en gezien de talrijke uitdagingen, is het economische risico voor volgend jaar te groot", zegt de 63-jarige Oostenrijker. "Persoonlijk betreur ik dit ten zeerste, want het hele team heeft keihard gewerkt aan het succes van de huidige DTM. Maar ook zonder ITR kan er een toekomst zijn voor het merk DTM in de ADAC. Daarom zijn we nog steeds in gesprek met de ADAC."
DTM Electric
Volgens informatie van 'Motorsport-Total.com' is DTM-baas Berger al het hele jaar op zoek naar een investeerder om te toekomst van de DTM zeker te stellen. Er waren zeker belangstellenden, maar velen van hen verbonden hun engagement aan de organisatie van een elektrische raceserie. Het DTM-platform kan dat momenteel niet bieden. Hoewel ITR achter de schermen met zijn partners Schaeffler en Mahle werkt aan de geplande DTM Electric-serie, is het de bedoeling dat het prototype pas in 2023 zijn eerste meters maakt, met op zijn vroegst races in 2024. Bovendien zijn veel bedrijven momenteel niet bereid om grote bedragen te investeren vanwege de onduidelijke economische situatie en de Oekraïne-crisis. Bovendien is het DTM Electric-project niet bepaald goedkoop: alleen al de ontwikkeling van het prototype kost 15 miljoen euro.
Gerhard Berger: "Tegen de achtergrond van de gegeven algemene omstandigheden en gezien de talrijke uitdagingen, is het economische risico voor volgend jaar te groot"
ITR-splitsing: waarom Berger geen andere uitweg ziet
Berger, die sinds 2017 aan het hoofd staat van de raceserie, redde de DTM van het einde aan het einde van 2020 door het zelf volledig over te nemen, nadat de fabrikanten Audi en BMW zich terugtrokken. Hij slaagde erin om van de dure Class 1-prototypes over te stappen op auto’s die bijna overeenkomstig het GT3-reglement waren, zodat er in 2022 in totaal zes merken met bijna 30 wagens aan de start verschenen.
Niet kostendekkend
De economische uitdaging was echter allesbehalve triviaal: de fabrikanten Audi en BMW hadden Berger weliswaar een paar miljoen euro nagelaten toen hij de DTM eind 2020 redde, maar in de voorgaande jaren racete de DTM vaak voor lege stoelen vanwege de coronaviruscrisis. Dit was pijnlijk gezien het inkomstenmodel van de raceserie, dat voornamelijk afhankelijk is van kaartverkoop in aanvulling op seriepartners. Berger, die door het vertrek van de fabrikant sinds eind 2020 als enige het financiële risico draagt, had theoretisch in 2023 door kunnen gaan met het vooruitzicht van potentiële investeerders via de DTM Electric Series. Aangezien momenteel echter niet te verwachten valt dat de kosten voor de organisatie van het komende raceseizoen volledig door de verwachte inkomsten kunnen worden gedekt, had dit kunnen betekenen dat ITR insolvent zou worden.
Zal het DTM-seizoen in 2023 plaatsvinden?
Maar hoe ziet de toekomst eruit voor de raceserie die sinds 1984 bestaat? Ondanks de enorme belangstelling van de teams is het nog niet zeker dat de serie in 2023 zal plaatsvinden. Een enscenering zal vooral afhangen van de gesprekken tussen Berger en de ADAC over de marketingrechten van de DTM, die al enkele maanden aan de gang zijn. Zeker is dat de ADAC Formule 4-serie niet wordt voorgezet. Het wordt dus nog even afwachten voor de vele DTM-fans, die de serie ondanks het veranderen van het concept door met andere auto’s in de baan te verschijnen, altijd trouw zijn gebleven.