Fred Vasseur laat Ferrari ‘agressief’ werken: “Gewicht tot het uiterste pushen”
Uitgegeven door Frank Korsel • 9 september 2024 09:45
Ferrari-teambaas Frederic Vasseur is blij met de agressieve stijl en aanpak die het team liet zien dit jaar. De gewaagde strategie in Monza is daar een mooi voorbeeld van. Deze eenstopper leverde Charles Leclerc de overwinning op. Vasseur hoopt dat Ferrari door deze ambitieuze aanpak weer vooraan het veld kan meestrijden voor de kampioenschappen.
Ferrari begon erg sterk aan het seizoen. Ze waren achter Red Bull afgetekend het tweede team. Later in het jaar vielen ze terug. In sommige weekenden waren ze het derde team, in andere instanties zelfs het vierde team qua performance. Een nieuw upgradepakket zorgde ervoor dat Ferrari er weer helemaal bij zat.
Frederic Vasseur zit in zijn tweede jaar als teambaas van de Italiaanse formatie. Hij lijkt tot nu toe de juiste man op de juiste plek. Niet sleepte hij belangrijke technische mensen én Lewis Hamilton binnen, maar hij zorgde ook voor rust binnen het team.
In gesprek met Auto, Motor und Sport vertelt de voormalig Sauber- en Renault-teambaas over een verandering binnen het team: "We werden agressiever. Voor mij had deze nieuwe basishouding meer impact dan wat dan ook. Dat betekent dat je uit je comfortzone durft te stappen. Of het nu gaat om de hoeveelheid brandstof die je nodig hebt voor de race, het gewicht, de koeling of de afstelling van de auto. Dat was wat mij betreft een van de grootste troeven van Red Bull. Ja, maar het scherpt ook de zintuigen", begon Vasseur.
Hij licht toe in welke details deze aanpak doorwerkt: “Bijvoorbeeld: als je het gewicht tot het uiterste wilt pushen, moet je vooraf heel goed nadenken over hoeveel gewicht de auto tijdens de race verliest door slijtage van de onderkant, de banden, de remmen en het olieverbruik.”
Deze aanpak kent volgens Vasseur ook veel risico’s, die aan het einde van de rit grote gevolgen kunnen hebben: “Als je op de grens opereert, moet je veel meer nadenken. Hoe meer aandacht je aan een onderwerp besteedt, hoe preciezer je werkt. Dit denken zet zich voort in alle andere gebieden. Natuurlijk stel je jezelf bloot aan het risico om fouten te maken. Als het echt slecht gaat, moet je gewoon wat langzamer rijden om binnen de grenzen te blijven, anders word je gediskwalificeerd.”