Hoe zit dat eigenlijk met Red Bull? Indrukwekkende cijfers van de werkgever van Max Verstappen
Uitgegeven door Michel van Eunen • 14 september 2016 10:24
Max Verstappen strijdt met zijn Red Bull mee om de punten in het Formule 1 kampioenschap. Waar Red Bull in deze staat voor het merk van zijn auto, betreft het hier eigenlijk een energiedrankjesmerk. Om goed te bekijken wat de filosofie achter dit imperium is, nemen we ditmaal in ‘Hoe zit dat eigenlijk met…’ Red Bull onder de loep.
Krating daeng. Een Thais drankje waar het allemaal mee begon, vrij vertaald betekent dit Rode Stier. De Thai Chaloe Yoovidhya en de Oostenrijker Dieter Mateschitz namen in 1987 een licentie op dit drankje en introduceerden dit tijdens de GrandPrix van Monaco van dat jaar.
Dat Red Bull meer is dan een raceteam dat weet iedereen wel. Maar dat er inmiddels zo'n 11.000 mensen werken bij Red Bull, en het drankje in 169 verschillende landen verkocht wordt, 5,957 miljard blikjes per jaar geproduceerd worden en er daarmee 5,11 miljard euro wordt omgezet, dat zijn toch geen kleine cijfers. Dat er in totaal wereldwijd 60 miljard blikjes zijn verkocht van de energiedrank is minstens zo indrukwekkend.
Het hoofdkantoor is gevestigd in Fuschl Am See, nabij Salzburg in Oostenrijk. Er werken daar 200 mensen. Er zijn weinig bedrijven in de wereld zo bezig met hun merk promoten en imago opbouwen als Red Bull. Iedereen kent het merk dan ook van de extreme sporten welke ze promoten. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje en tot op de dag van vandaag hebben zes mensen het leven gelaten bij marketingactiviteiten van Red Bull.
Wetenschappelijk is op de bekende werking van Cafeïne na, nog nooit aangetoond dat je ook daadwerkelijk meer energie krijgt van het drinken de van energiedrank, ook de positieve werking op je concentratievermogen of cognitieve prestaties is nooit in grote hoeveelheden bewezen.
Jaarlijks organiseert Red Bull 36 evenementen, variërend van E-Sports tot Crashed Ice. Van Air Race tot Music Academy. Hun sponsoring heeft enorm veel in gemotoriseerde sporten plaats gevonden. Zo is Jos Verstappen in zijn Arrows tijd nog gesponsord geweest door Red Bull. Sauber heeft vanaf 1995 tot en met de Sauber C22 in 2003 rondgereden met Red Bull sponsoring. De C14 van 1995 was vrijwel geheel voorzien van Red Bull sponsoring. Inmiddels heeft Red Bull twee eigen renstallen in de F1; Red Bull Racing en Toro Rosso.