Is dit de reden voor tegenvallende prestaties van Aston Martin? Mag geen excuus zijn'
Uitgegeven door Frank Korsel • 8 oktober 2024 10:01
Het Formule 1-team van Aston Martin werkt hard aan een eigen en gloednieuwe windtunnel, maar dit technische hoogstandje wordt pas in 2025 in gebruik genomen. Zodoende deelt de Britse renstal nu nog een windtunnel met Mercedes. Hoewel de equipe heden ten dage iets minder presteert, wil Mike Crack, teambaas van Aston Martin, het ontbreken van een eigen windtunnel niet opvoeren als excuus voor de mindere prestaties.
Vorig jaar maakte het team van coureurs Fernando Alonso en Lance Stroll een succesvol seizoen door. Na achttien races stond de teller op liefst zeven podiumplaatsen. Momenteel staat Aston Martin vijfde in het constructeurskampioenschap en werden er dit jaar tevens nog geen podiumplaatsen behaald.
In gesprek met Autosport weigert Crack de windtunnel als excuus te gebruiken voor het uitblijven van sportieve successen. “Dat is een te makkelijk excuus. Er is een ander team die dezelfde windtunnel gebruikt met minder tijd, dus dat mag de reden niet zijn”, aldus een eerlijke teambaas.
Daarentegen erkent Crack wel dat het Aston Martin mogelijk wel een klein beetje kan terughouden in de ontwikkeling van haar auto’s. “Dat is wel mogelijk. Maar dan nog, we staan best ver achter dat andere team (Mercedes). Het is misschien een factortje voor ons, maar met hetzelfde gereedschap zouden we betere prestaties moeten kunnen leveren.”
Hoewel het nu dus iets minder gaat bij Aston Martin, zijn de vooruitzichten voor het in Silverstone gevestigde team wel positief. Er is een hagelnieuwe fabriek in aanbouw, inclusief windtunnel, die per 1 januari 2025 gebruikt kan worden. Daarnaast heeft de equipe zich ook verzekerd van de diensten van Adrian Newey, de man die decennialang kampioenschapswinnende auto ‘s bouwde voor McLaren, Williams en meest recentelijk, Red Bull Racing.
De Luxemburgse teambaas vertelt dat het wel tijd kost om alle transities op de juiste manier door te voeren, maar ook hij ziet de toekomst met een strijdbare blik tegemoet. “Als je een team in ontwikkeling bent, gaat het niet alleen maar om het neerplanten van de windtunnel. Maar ook alle andere processen eromheen. Jarenlang waren wij een klantenteam, dus parallel aan de gewone werkzaamheden moesten we ook allemaal dingen bouwen. Maar als dat de keuze is die je maakt, kun je dat achteraf niet als excuus gebruiken”, besluit Crack.