Formule 1

Mercedes erkent fout: 'Hierdoor hadden we voor Verstappen kunnen eindigen'

Uitgegeven door Frank Korsel • 5 september 2024 19:30

Het Formule 1-team van Mercedes moest genoegen nemen met een vijfde en zevende plaats voor respectievelijk Lewis Hamilton en George Russell tijdens de Italiaanse Grand Prix. Trackside Technical Engineer Andrew Shovlin blikte in een YouTube-video terug op de wedstrijd. Hij concludeert dat de Duitse Formule 1-renstal achteraf gezien beter een andere weg in had kunnen slaan met de strategie.

#f1
Russell ving de race aan als derde, maar hij kon niet lang genieten van deze startpositie, aangezien de tweevoudig Grand Prix-winnaar een aanzienlijke hoeveelheid voorvleugelschade opliep in bocht één. “Volgens onze berekeningen verloor George acht tienden met zijn gehavende voorvleugel. Uiteindelijk besloten we hem, mede uit veiligheidsoverwegingen, te vervangen en gooiden we de harde band onder de auto”, vertelde Shovlin daarover.

Hamilton reed een relatief anonieme race en finishte als vijfde. Volgens Shovlin kwam dat mede door een zesde plaats in de kwalificatie. “Het zat allemaal heel dicht bij elkaar, de marges zijn klein. Ik weet zeker dat we het nog een beetje beter hadden kunnen doen, bij ingang van de laatste bocht stond hij maar een halve tiende achter ten opzichte van Norris. Als hij daar goed doorheen was gekomen, had hij mee kunnen doen om pole position.”

Mercedes opteerde voor geen van beide coureurs voor een een-stop-strategie. Achteraf gezien heeft de strateeg daar wel spijt van. “Met de kennis van nu, hadden we waarschijnlijk gekozen voor de eenstopper met George. Op de data was zichtbaar dat zijn laatste set banden veel meer rubber over had dan verwacht. Als we het wel hadden gedaan, denken we dat we voor Verstappen hadden kunnen finishen”, aldus Shovlin.

De eerstvolgende race staat gepland voor over anderhalve week, in Baku. De Britse ingenieur blikt alvast vooruit op het Grand Prix-weekend in Azerbaijan. “Baku is traditioneel een heel moeilijk circuit waar incidenten van grote invloed kunnen zijn op het raceverloop. Nog een probleem is dat vandaag de dag drie tot vier teams binnen een tiende van elkaar kunnen zitten. We verwachten dat McLaren snel zal zijn, maar je mag Red Bull ook nooit uitvlakken. We gaan zien hoe het loopt. Baku is in alles een uniek circuit.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS