SPECIAL: De wereldkampioenen die terugkeerden: Van Lauda tot Raikkonen
Uitgegeven door Casper Bekking • 27 december 2011 06:36
Kimi Raikkonen keert komend seizoen na een afwezigheid van ongeveer negenhonderd dagen terug in de koningsklasse. De Fin gaat rijden voor het Renault GP F1 Team, als teamgenoot van Romain Grosjean. Met zijn rentree is Raikkonen de zesde Formule 1-wereldkampioen die na een periode van afwezigheid terugkeert in de top van de autosport. Een duik in de geschiedenis.
Niki Lauda
Stopte na de Grand Prix van Canada in 1979
Comeback tijdens de Grand Prix van Zuid-Afrika 1982. Tussenpoos van 31 races en 867 dagen. Klassering in comebackrace: P4
“Ik heb er geen zin meer in.” Met die woorden stapte Niki Lauda tijdens de vrije training voor de Canadese Grand Prix uit zijn bolide en verdween. De Oostenrijker zei nog even Bernie Ecclestone gedag en vertrok. 867 dagen later stond de voormalig tweevoudig wereldkampioen weer aan de start van een Grand Prix. McLaren-teambaas Ron Dennis had in de zomer gevraagd of Lauda zijn bolide wilde testen. Dat leidde tot een hernieuwd vuur bij de Oostenrijker, die zo zijn rentree maakte. In het eerste jaar eindigde hij als vierde met een overwinning in de derde race van het seizoen. Twee jaar later volgde de derde wereldtitel.
Alan Jones
Stopte na de Grand Prix van Amerika, halfweg 1981
Comeback 1 tijdens de Grand Prix van West-Amerika in 1983. Tussenpoos van 17 races en 526 dagen. Klassering in comebackrace: DNF
Comeback 2 tijdens de Grand Prix van Italië in 1985. Tussenpoos van veertig races en 896 dagen. Klassering in comebackrace: DNF
Alan Jones was gefrustreerd. In het jaar waarin hij zijn titel wilde verdedigen kwam de Australiër niet verder dan twee overwinningen. Bovendien ontstond onenigheid met teamgenoot Carlos Reutemann waardoor de rijder uit Melbourne zich na de Amerikaanse GP terugtrok. Toch kwam hij al snel tot de conclusie iets te missen. Na anderhalf jaar keerde Jones plotsklaps terug, weliswaar met een behoorlijk overgewicht. Enkel Arrows wilde de Australiër in dienst nemen. In de race van zijn rentree reed Jones lange tijd op puntenkoers in de straten van Long Beach, maar viel voortijdig uit. Vanwege een onderling geschil hing hij niet veel later wederom zijn helm aan de wilgen.
Ditmaal duurde het wat langer voordat Jones zich liet verleiden terug te keren, in totaal 896 dagen. De Australiër ging deel uitmaken van een nieuw project van Haas-Lola. Carl Haas legde de beste mensen uit de koningsklasse vast, kreeg fabrieksondersteuning van Ford en dacht met hoofdsponsor Beatrice jarenlange financiële zekerheid te hebben. Het liep echter anders. De auto was middelmatig, de Fordkrachtbron kon niet overtuigen en de sponsor was niet zo betrouwbaar als gedacht. Na vier WK-punten in 1986 stopte Jones definitief.
Alain Prost
Stopte na de Grand Prix van Japan 1991
Comeback tijdens de Grand Prix van Zuid-Afrika in 1993. Tussenpoos van 17 races en 511 dagen. Klassering in comebackrace: P1
Het einde van het eerste deel van de carričre van Alain Prost kwam verrassend. De laatste race van de Fransman stond gepland in Australië 1991 maar ‘Le Professeur’ had zich negatief uitgelaten over zijn Ferrari. Dat kon men in Maranello niet waarderen waardoor hij na de race in Japan op straat werd gezet. De Fransman leek opgelucht te zijn de Scuderia te kunnen verlaten en begon al snel te werken aan een rentree. Dat duurde een seizoen. Toen klopte Prost aan bij Williams en kreeg het voor elkaar dat zijn grote concurrent Ayrton Senna niet bij het Britse team in dienst kon komen. De Fransman reed bij het beste team in de beste auto, wat resulteerde in zijn vierde wereldtitel.
Nigel Mansell
Stopte na de Grand Prix van Australië in 1992
Comeback tijdens de Grand Prix van Frankrijk in 1994. Tussenpoos van 22 races en 602 dagen. Klassering in comebackrace: DNF
Nigel Mansell legde tijdens de Hongaarse GP van 1992 beslag op de wereldtitel. Doordat Alain Prost het seizoen daarna bij zijn team zou gaan rijden besloot de Brit de eer aan zichzelf te houden en de overstap naar Amerika te maken. Zijn teambaas Frank Williams onderhandelde immers met zowel Prost als Senna terwijl Mansell op overtuigende wijze de titel had behaald. In het eerste seizoen in de CART Series pakte de Brit de titel maar het seizoen daarna verloor hij langzaam het plezier. Een goed moment voor Bernie Ecclestone om de verloren zoon terug te halen. Voor Williams kon Mansell vier races rijden, als vervanger van David Coulthard. Twee uitvalbeurten, een vierde plaats in Suzuka en de zege in Adelaide waren de resultaten.
De 41-jarige rijder werd het jaar daarna aan de kant geschoven voor de jeugd: David Coulthard nam zijn positie in. Mansell verkaste naar McLaren maar die samenwerking duurde slechts twee races. Halfweg de Grand Prix van Spanje stapte de Brit uit en kwam nimmer terug in de koningsklasse.
Michael Schumacher
Stopte na de Grand Prix van Brazilie in 2006
Comeback tijdens de Grand Prix van Bahrein in 2010. Tussenpoos van 52 races en 1.239 dagen. Klassering in comebackrace: P6
De carričre van de meest succesvolle Formule 1-coureur aller tijden eindigde niet met de achtste wereldtitel. De Duitser moest tweemaal Fernando Alonso voor zich dulden en nam na de Braziliaanse GP in 2006 afscheid van de sport. Velen dachten voorgoed, maar het vuur bleef branden. Toen Ferraricoureur Felipe Massa tijdens de Grand Prix van Hongarije in 2009 geblesseerd raakte toen hij een onderdeel tegen zijn helm kreeg werd Michael Schumacher gepolst voor een rentree. Binnen tien minuten ging de Duitser akkoord maar gezondheidsproblemen na een motorcrash zorgde niet voor de gehoopte terugkeer.
Slechts drie maanden later kreeg Schumacher een tweede kans toen Mercedes GP-teambaas Ross Brawn zijn voormalige pupil benaderde. Ditmaal was de conditie optimaal en was de rentree een feit. De successen zijn echter tot op heden nog uitgebleven: sinds de start van het seizoen 2010 eindigde de zevenvoudig Formule 1-kampioen nog geen enkele maal op het erepodium.
Kimi Raikkonen
Stopte na de Grand Prix van Abu Dhabi in 2009
Comeback tijdens de Grand Prix van Australië in 2012. Tussenpoos van 38 races en 868 dagen
Kimi Raikkonen behaalde zijn grootste succes uit zijn Formule 1-carriere in 2008, toen hij na een zinderend slot met Ferrari de wereldtitel behaalde. Het jaar erna was het heilige vuur gedoofd bij de Fin. Een overwinning op Spa-Francorchamps was het hoogtepunt van zijn seizoen, dat hij met slechts 48 punten als zesde af sloot. De twee jaren erna kwam hij met Citroen in actie in het World Rally Championship. Na twee jaar had hij dat wel weer gezien en werden de geruchten over een rentree sterker. Eerst werd vooral Williams genoemd maar beide partijen kwamen niet tot overeenstemming waarna Renault toehapte.