Formule 1

Openhartig interview met Jos Verstappen: "Ik begrijp Schumacher"

Uitgegeven door Thomas Verbeek • 27 december 2009 08:32

Nederlands meest succesvolle F1-coureur, Jos Verstappen, heeft een ogenschijnlijk rustig seizoen achter de rug met slechts een enkele race-uiting in de vorm van Le Mans. Niets blijkt echter minder waar: de Limburger is nog steeds dagelijks betrokken bij allerlei autosportgerelateerde activiteiten.

In een openhartig interview met RaceXpress.com vertelt Verstappen over het komende raceseizoen, zijn betrokkenheid bij zoon Max en geeft hij zijn visie op de combeback van Michael Schumacher.


RX: Jos, waar ga jij je deze winterstop mee bezigen?
JV: "Ik ga veel met Max sporten. Daarnaast houden we ons bezig met zijn nieuwe kart, om deze tot het uiterste te prepareren. De motoren lopen in ieder geval goed en de samenwerking met de fabriek (CRG) is uitstekend. Max heeft onlangs in Lonato (Italië) getest en het maximale eruit gehaald; hij deed het geweldig. De tweede dag was de wereld heel anders: het circuit leek wel een wintersportoord, zoveel sneeuw. Zodoende hebben we die dag benut door een bezoek te brengen aan de fabriek van CRG."


RX: Ga je zelf nog racen in 2010?
JV: "Ik kijk de kat uit de boom. Een deelname aan Le Mans zie ik in ieder geval wel zitten. Als voorwaarde stel ik dat het met een professioneel team en dito materiaal is. Anders zie ik de waarde er niet van in, dan richt ik mij liever op Max. Hij is mijn nieuwe hoofdstuk in de autosport."


RX: Hoe groot is de kans dat je wederom voor Aston Martin uitkomt op Le Mans?
JV: "Ik weet niet of zij meedoen. Wel zijn de contacten nog warm. De nieuwe regelgeving van de ACO (de regelgever van onder andere Le Mans) is nadelig voor Aston Martin en daarom zijn ze minder gemotiveerd om de plannen om zelf een auto te bouwen door te zetten. Hoe dan ook: het is een prachtig team dat nog vooruitgang moet boeken, maar dat weten zij ook wel."

RX: Over vooruitgang gesproken: is er volgens jou nog hoop voor de A1 GP?
JV: "Ik denk dat het echt over is, het heeft al langer aangehouden dan menig kenner had verwacht. De geloofwaardigheid van de klasse/organisatie is weg. Het imago heeft teveel schade opgelopen."


RX: Race jij zelf nog weleens op een kart?
JV: "Niet zoveel meer. Wel verbruik ik meer benzine dan Max en Jorrit Pex bij elkaar, maar dan niet op het circuit. Op de testbank... haha. Ik ga binnenkort weer karten. Ik ga een KF1 opbouwen, ik heb meer PK's nodig om met Max te sparren vanwege het grote verschil in gewicht, toch eens kijken of ik hem kan bijhouden."


RX: Hoe denk je over de comeback van Michael Schumacher?
JV: "Ik vind het schitterend nieuws. Ten eerste is het bijzonder goed voor de Formule 1. Hij is een fenomeen. Schumacher is altijd goed geweest, en al helemaal in combinatie met Ross Brawn. Schumi heeft zeven wereldtitels gewonnen met Brawn. Hij komt nu bij het goede team. Wat hij bij Ferrari had, heeft Michael nu bij Mercedes, alleen de kleur en het merk zijn veranderd. Eigenlijk is hij nu terug op zijn vertrouwde nest, al het belangrijke van Ferrari heeft hij nu bij Mercedes."

"Ik begrijp Schumacher en de kans die hij krijgt. Niet in de laatste plaats omdat de coureurs qua niveau dicht bij elkaar zitten. Deze kans krijgt bijna niemand, slechts bepaalde mensen. Iedereen wil zien of hij nog kan presteren tegenover de jonge honden. Bijna iedereen is een winnaar in deze situatie, alleen voor één iemand is het niet goed: voor Nico Rosberg. Hij krijgt een heel zware dobber aan Schumacher als teamgenoot, geloof mij maar. Als Schumacher op zijn gebruikelijke niveau komt, dan krijgt Rosberg het heel erg moeilijk. Ook in de karting was Rosberg niet de snelste. Zijn teamgenootje Hamilton was altijd sneller. Schumacher trekt alle aandacht naar zich toe. Hij krijgt alles voor elkaar, is snel, zet een team naar zijn hand, en Ross Brawn heeft ook veel geld verdiend dankzij schumi. Ze gaan voor elkaar door het vuur."


RX: Hoe ziet de nabije toekomst eruit voor vader en zoon Verstappen?
JV: "Mijn tijd is geweest. Natuurlijk zou ik een dergelijke kans als die van Schumacher ook aangrijpen, maar je moet realistisch zijn. Het doet geen pijn om naast de baan te staan, ik geniet net zoveel als wanneer ik zelf zou racen. Ik ben niet in een zwart gat gevallen en vind het geweldig om Max te ondersteunen en op de testbank bezig te zijn. Daar krijg ik nu mijn adrenaline van. Hij moet zover mogelijk komen. Dat is mijn doel. Mijn drive om zelf te racen is er nog steeds, maar nogmaals: onder de juiste voorwaarden."


"Max en ik willen winnen. Hij gaat naar een zwaardere competitie. Het is moeilijk aan te geven waar we exact zullen staan, maar in ieder geval in de voorste gelederen. We doen er alles aan om zo succesvol mogelijk te zijn. Hij heeft veel talent, maar moet er wel voor werken. Er komt meer bij kijken, hij moet fanatiek zijn en hij gaat nog tegenslagen krijgen. Hij zal een keer op zijn dak gaan. Dat hoort erbij, maar dat maakt hem sterker. De grote baas van CRG, Giancarlo Tinini, is in ieder geval erg blij met onze samenwerking. We hebben iedere week contact en ontvangen veel medewerking van hem. Ik zie de toekomst met vertrouwen tegemoet, we gaan een mooi jaar in!"


--
Tekst/foto's

Thomas Verbeek
Bas Kaligis
Frits van Eldik

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS