Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Blinde karakter van Flugplatz op de Nordschleife: "Als coureur wordt je verteld dat..."

Uitgegeven door Miguel Bosch • 4 april 2015 13:54

Het ging afgelopen weekend op de Nürburgring goed mis: de GT-R Nismo GT3 van Nissan's fabrieksteam RJN kwam bij de heuvel van Flugplatz los van de grond en werd via een bandenstapel over het vanghek gesmeten, waarbij meerdere gewonden vielen en een Nederlandse toeschouwer om het leven kwam. Ook aanwezig bij de VLN-seizoensopeningsrace was Renger van der Zande, die in een Mercedes-Benz SLS AMG GT3 van Rowe Racing uitkwam. Xclusief voor Racexpress.nl geeft de Nijmegenaar zijn kijk op deze tragedie.



“Flugplatz is de bocht waar je vlak voor een hobbel met een GT-auto moet liften,” legt de Rowe Racing-coureur uit. “Op de foto's die je altijd ziet waarbij de voorkant van de auto loskomt: dat is precies op dat punt.

“Je moet vlak voordat je de heuvel opgaat liften zodat de neus van de auto naar beneden blijft en op het moment dat je daar volgas overheen gaat, kan het zijn dat de auto teveel lucht hapt, omhoog gaat en door de lucht gaat vliegen.”

Flugplatz heeft zijn naam in vroegere tijden verkregen door een nabijgelegen vliegveldje. De sectie heeft een historie van heftige ongelukken, met als meest bekende voorbeeld de Formule 2-crash van Manfred Winkelhock in 1980. Ook in recente jaren is het hier misgegaan: zo verloor Richard Göransson vorig jaar tijdens de VLN-test voorafgaand aan het seizoen de macht over het stuur. Zijn Mercedes-Benz SLS AMG GT3 bleef tot de impact met de bandenstapel echter op de grond, waarna hij over de vangrail, maar niet zoals bij de crash van Nissan-talent Jann Mardenborough over het vanghek werd gelanceerd.

“Over het algemeen wordt het je als coureur ook mij altijd verteld [om gas terug te nemen] en heeft het ook helemaal geen zin om daar volgas doorheen te gaan,” vervolgt Van der Zande. “Ten eerste win je er weinig tijd mee, en ten tweede is het gevaarlijk.”

Door het blinde karakter van de bocht en de aanloop ernaartoe, en de vele ongelukken die op dit punt gebeuren, wordt het rijders afgeraden om hier in te halen, te meer door de hoge snelheid waarmee de bocht genomen wordt. “Het is een hoge snelheidsbocht, je komt er aan in de vijfde versnelling dus je gaat boven de 230 km/u over die heuvel heen. Op het moment dat je auto met 230 km/u meer dan 20 centimeter van het asfalt loskomt, dan kun je je voorstellen dat zo'n grote vloer van een auto heel veel wind pakt en dan wel eens door kan slaan."


Als voorzorgsmaatregel heeft de Duitse autosportbond DSMB de licenties van een groot aantal klassen om op de Nordschleife te mogen racen, voor onbepaalde tijd ingetrokken. De topklasse waarin de Nissan GT-R uitkwam, SP9/GT3, valt hier ook onder, alsmede klassen die GT2's en experimentele voertuigen zoals de afgelopen zaterdag gedebuteerde Glickenhaus SCG003c, toelaten.

Voor VLN en de 24 uur van de Nürburgring zijn juist dit de klassen die veel publiek en professionele teams en rijders trekken. Maar ook de ontwikkeling van deze wagens loopt nu vertraging op, aangezien er geen alternatieve circuits met de karakteristieken van de Nordschleife zijn. “Er stonden deze week bijvoorbeeld tests gepland van een aantal merken—ook met GT3-auto's—en die zijn gecanceld,” zegt Van der Zande. “En natuurlijk staan de VLN en de 24 uur nu ook onder druk, dus het is afwachten wat er gaat gebeuren. Het lijkt erop dat ze afwachten om te kijken wat er uit de data van de auto komt.”

Wat het onderzoek van de politie en de DSMB ook zal uitwijzen, het menselijke aspect gaat voor Van der Zande nu voor. “Er zijn voorlopig dus nog een hoop vraagtekens. Het is vooral een tragedie. We staan stil bij wat er gebeurd is: er zijn slachtoffers gevallen en ook is er iemand overleden door een auto die over de hekken komt dat heeft natuurlijk prioriteit. Dan gaan we daarna wel weer kijken of er geracet gaat worden.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS