Charles Leclerc wint voor Max Verstappen Grand Prix van Oostenrijk + UITSLAG
Uitgegeven door Mitchell Koolen • 10 juli 2022 15:10
Op de Red Bull Ring won Charles Leclerc de Grand Prix van Oostenrijk. De Ferrari-coureur was de gehele race in gevecht met Max Verstappen om de winst. De Nederlander moest genoegen nemen met P2 toen hij over de finish kwam. Lewis Hamilton sloot de race in Spielberg af op P3.
Max Verstappen kwam goed weg bij de start en verzilverde zijn pole positie na de eerste bochten reeks. Sergio Perez die een wereld start had, ging meteen in de aanval bij George Russell. De twee coureurs raakte elkaar waarvan Perez aan het kortst eind trok en met schade naar de pits moest. Nu zat er voor de Mexicaan niets anders op dan een inhaalrace te rijden. Verstappen ging na de openingsfase aan de leiding voor Charles Leclerc met achter hem Carlos Sainz. Sebastian Vettel zou ook schade hebben, de Duitser reed op P19 achter Fernando Alonso.
Terwijl Leclerc langzaam wat uitliep op Verstappen haalde Mick Schumacher in de Haas de Mercedes van Lewis Hamilton in en nam zo bezit van P7. Verstappen passeerde teamgenoot Perez in ronde acht, de Nederlander leek onder druk van de Ferrari bestuurd door Leclerc te komen. In ronde 10 verdedigde de wereldkampioen tegenover Leclerc en hield voorlopig stand. Sainz had daarachter een achterstand van 2,5 seconden op de twee kemphanen.
Russell was inmiddels naar de pits voor een nieuwe voorvleugel. In ronde 12 nam Leclerc de leiding over van Verstappen bij bocht 6, nu moest de Nederlander in de aanval. Die liet hij aan zich voorbij gaan daar de Red Bull coureur naar binnen ging voor nieuwe banden. Het team koos voor de harde band en de Nederlander kwam terug in de race op P8.
Achter Leclerc reed nu Sainz terwijl Ocon op P3 volgde. Lewis Hamilton reed inmiddels na een aantal inhaalacties op P4 voor Verstappen. De Nederlander was op stoom aan het komen en wilde terug naar de voorkant van het veld. Eenmaal voorbij aan Schumacher in de Haas reed Verstappen alweer op P5. Lewis Hamilton kon de Nederlander ook niet achter zich houden, die rap voorbij ging aan de Brit en al snel op jacht kon naar de beide Ferrari's voor hem vanaf P3.
De strijd in het middenveld laaide op. Ocon legde druk op Tsunoda in het gevecht om P6, de Fransman was sneller en ging voorbij aan de Alpha Tauri coureur in de 23e ronde. Tsunoda moest nu oppassen voor de Alfa Romeo coureur Guanyu Zhou die aan zijn staart zat. De Chinees kwam op zijn beurt Zhou onder druk van Alonso in de Alpine. Kevin Magnussen rook in zijn Haas bloed en met een gewaagde manoeuvre ging de Deen voorbij aan de twee strijdende auto's voor hem. Magnussen ging door en ging ook voorbij aan Norris en kwam zo op P8 tot achter Tsunoda.
In ronde 26 maakte Leclerc zijn pitstop waardoor Sainz aan de leiding kwam. Leclerc keerde terug op het asfalt achter Verstappen met een achterstand van 6 seconden op de Nederlander. Een ronde later kreeg Verstappen de leiding weer in handen doordat Sainz ook van rubber wisselde. De Spanjaard had nu Hamilton voor zich.
In de 33e ronde was Leclerc die meer grip had ten opzichte van Verstappen te snel voor de Nederlander en nam de leiding van de wedstrijd weer over. De Limburger had al aangegeven een probleem te hebben met de harde band, maar kon geen zijn positie tegenover de Ferrari niet verdedigen. Lando Norris kreeg van de stewards een 5 seconden penalty wegens het overschrijden van de track limits. Verstappen maakte in rond 37 nogmaals een pitstop en wisselde wederom naar de harde band. Voor de Nederlander zat er niets anders op dan 26 seconden goed te maken op Leclerc in de strijd om de leiding. Ook moest hij in die poging Sainz verschalken die daar tussen in reed.
Weer drama voor Sebastian Vettel. De Duitser spinde in ronde 40 door een touché met Pierre Gasly. De Aston Martin coureur kon zonder schade verder evenals Gasly. De Fransman kreeg een 5 seconden straf aan zijn broek, Vettel reed alweer op P15 achter Tsunoda. Met nog 25 ronden resterend in de race leek het beter te gaan met de snelheid van Verstappen in zijn jacht op de Ferrari bolides voor hem. De Nederlander had nog een achterstand van 12 seconden op Sainz en 18 seconden op Leclerc. Magnussen deed weer wat hij eerder ook deed. De Haas coureur ging weer voorbij aan twee auto's tegelijk. Ditmaal was onder andere Lance stroll het haasje in de strijd om P9.
In de 50e raceronde dook Leclerc de pits in en wisselde naar nieuwe banden. Daarmee kwam Sainz aan de leiding voor Verstappen. Ferrari liet de Spanjaard ook nieuwe banden oppikken en daarmee kwam Verstappen weer terug aan de leiding. De Nederlander worstelde nog steeds met zijn banden waarmee door moest rijden tot aan de finish volgens het team. Het duurde 4 ronden toen Verstappen weer moest verdedigen ten opzichte van Leclerc. De Nederlander moest zijn meerdere erkennen en de Ferrari voorlaten na een poging tot verdedigen. Leclerc had een enorme tractie en trok meteen een gat . Nu moest de Nederlander opletten voor Sainz die ook met rasse schreden dichter bij kwam aan de Limburger. Hamilton reed op 39 seconden van het drietal in niemandsland. Sainz reed nu de snelste raceronde in 1:08.649.
Verstappen zag Sainz dichter bij komen en was klaar voor een verdedigende actie, op dat moment sloeg de pechduivel toe. De Ferrari kwam rollend stil met uitslaande vlammen. Sainz kwam ongedeerd uit de auto maar initieerde door het incident een virtual safety car. Voor de leider in de wedstrijd, Leclerc, en zijn achtervolger Verstappen reden om van banden te wisselen. Dit voorbeeld werd door meerdere coureurs gevolgd. De baan werd weer vrijgegeven en Russell klom in zijn Mercedes po naar P4 achter Hamilton. Voor de twee Britten reed Verstappen die nu wel de snelheid van Leclerc kon matchen. De achterstand van de Nederlander op zijn voorganger was nu 3,6 seconden met nog 7 ronden te gaan. In de strijd om de punten verloor Alex Albon P10 aan Valtteri Bottas bij bocht 3 met nog 5 ronden te gaan. P dat moment gaf Leclerc nogmaals aan een probleem te hebben met zijn gaspedaal, zijn team gaf aan er niets aan te kunnen doen.
De Finale van de race brak aan met een achterstand van 2.9 seconden van Verstappen op Leclerc in de strijd om de zege. De laatste ronde ging in een voorsprong van Leclerc was nog 2.1 seconde op Verstappen. Langzaam kroop de Limburger dichterbij, maar kwam 1,5 seconden tekort waardoor Charles Leclerc de Grand Prix van Oostenrijk won. Achter Verstappen kwam Lewis Hamilton met de derde plaats over de finish voor George Russell, Esteban Ocon sloot de top 5 af
Uitslag Grand Prix van Oostenrijk
POS DRIVER TIME
1 Charles Lecler Ferrari 71 Laps
2 Max Verstappen Red Bull + 1.532s
3 Lewis Hamilton Mercedes + 41.217s
4 George Russell Mercedes + 58.972s
5 Esteban Ocon Alpine + 68.436s
6 Mick Schumacher Haas + 1 Lap
7 Lando Norris McLaren + 1 Lap
8 Kevin Magnussen Haas + 1 Lap
9 Daniel Ricciardo McLaren + 1 Lap
10 Fernando Alonso Alpine + 1 Lap
11 Valtteri Bottas Alfa Romeo + 1 Lap
12 Alexander Albon Williams + 1 Lap
13 Lance Stroll Aston Martin + 1 Lap
14 Guanyu Zhou Alfa Romeo + 1 Lap
15 Pierre Gasly AlphaTauri + 1 Lap
16 Yuki Tsunoda AlphaTauri + 1 Lap
17 Sebastian Vettel Aston Martin + 1 Lap
Carlos Sainz Ferrari DNF
Nicholas Latifi Williams DNF
Sergio Perez Red Bull DNF