Eurotech Racing met truck deelnemer Dakar-rally 2008
Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 14 augustus 2007 18:34
VENLO, 14 augustus 2007 - Na vele successen in de autosport in Nederland en België gaat Eurotech Racing de volgende stap zetten op de sportieve succesladder. Wim Noorman, Toon van de Haterd en Marc van den Berg zetten hun tanden in het grote raceavontuur van de Dakar Rally. "Onze ambitie is enorm", zegt Wim Noorman vol trots. "We willen in 2008 veel leren en ervaring opdoen. Om de twee opeenvolgende jaren voor de titel in het truckers-klassement te gaan."
Zeer ambitieus
Om zijn ambitie kracht bij te zetten, heeft Noorman de MAN 4x4 truck FIA homologatie T4 4044 gekocht waarmee Geert Verhoeven reeds drie keer de Dakar Rally heeft gereden én gefinisht. "Deze truck heeft dus al bewezen de zware wedstrijd door de woestijn aan te kunnen. Dat is belangrijk, omdat de komende rally – die in januari 2008 wordt verreden - nog langer en zwaarder is dan in voorgaande jaren. Zo telt de aanstaande Dakar liefst 6000 kilometer, terwijl de finish vorig jaar al na 4200 kilometer was. Daarom is een goede truck van levensbelang. En die hebben we!"
Toptruck aankopen
De genoemde truck gaan Noorman c.s. gebruiken om in 2008 ervaring op te doen in de Dakar Rally. Om in de twee opeenvolgende jaren echt voor het kampioenschap te gaan, wil Noorman een nog betere truck aanschaffen. "En dan gaat de MAN 4x4 truck in 2009 en 2010 mee om ons als servicetruck te ondersteunen", aldus Noorman.
Veel titels en snelle coureurs
Eurotech Racing bestaat al sinds 1999. Sindsdien heeft het door Wim Noorman geleide team veel successen geboekt in de Nederlandse en Belgische autosport. Het grote geheim van Eurotech is dat het raceteam altijd de sportieve ambitie weet te koppelen aan het aantrekken van topcoureurs, een uitstekend team van monteurs en veel organiserend vermogen.
Zo heeft Eurotech al veel zeges en kampioenschappen behaald in onder meer de Dutch Supercar Challenge, het Belgische Belcar-kampioenschap en de spectaculaire Benelux Racing League waarin NASCAR-achtige bolides heel mooie wedstrijden met elkaar uitvechten.
Toprijders bij Eurotech
Eén van de toprijders die momenteel voor Eurotech racet, is Jeroen Bleekemolen. Deze 25-jarige coureur is momenteel de nummer één-rijder van het A1 Grand Prix Team Nederland. Bleekemolen veroverde in 2005 de titel in de Benelux Racing League door liefst elf van de veertien races te winnen. Ook pakte hij twaalf keer de poleposition met de Eurotech-bolide.
Dakar-team
Behalve Jeroen Bleekemolen zijn ook Wim Noorman, Toon van de Haterd en Marc van den Berg al jarenlang bij het racen van Eurotech betrokken. Deze ruime ervaring kan het trio nu uitstekend aanwenden voor het prachtige avontuur van de Dakar Rally.
De piloot
Toon van de Haterd, de piloot voor Dakar 2008, heeft al jarenlang ervaring met Eurotech Racing. Zo won hij in 2002 diverse GT-wedstrijden. Ook in de volgende seizoenen vormde Van de Haterd een prima koppel met het Eurotech Racing-team. Of het nu om een wedstrijd ging uit het sterke Belgische Belcar-kampioenschap of 24 uurs-races op Le Mans of Zolder, Van de Haterd scoorde continu goed. Van de Haterd is een zeer veelzijdig coureur. Zo kwalificeerde hij tijdens de 24 uurs-race van Le Mans 1997 de wagen van Cor Euser in de top van de GT2-klasse.
De co-piloot
Ook Wim Noorman, aangewezen als co-piloot voor Dakar 2008, heeft jarenlang ervaring bij Eurotech Racing. Hij boekte diverse goede resultaten in de door het team zelf gefabriceerde wagens. Dit seizoen rijdt Noorman in de populaire Benelux Racing League.
De engineer
Marc van den Berg is behalve co-piloot ook de engineer van het Eurotech Racing Dakar-team. Van den Berg is sinds 1996 betrokken bij Eurotech, waar hij onder meer de rol van teammanager en engineer heeft. Hij heeft tevens de Marcos-wagens gebouwd, die hebben deelgenomen aan de Dutch Supercar Challenge en het Belgische Belcar-kampioenschap.
Sterke financiële basis
Ook op het financiële vlak wordt Eurotech Racing altijd goed ondersteund. Zo wordt het team reeds jaren uitstekend gesponsord door sterke internationale bedrijven als de Eurotech Group, Pezag en Techwork Recruitment Agency. Deze grote en financieel sterke firma’s hebben veel vertrouwen in het ambitieuze plan van Wim Noorman om de Dakar Rally te gaan rijden én in de toekomst te winnen!
Omzet 38 miljoen euro per jaar
Eurotech Group is een van de belangrijke financiële steunpilaren van Eurotech Racing. De Eurotech Group is een internationale ‘system supplier’ voor de metaalverwerkende industrie en de machine- en apparatenbouw. De omzet van het bedrijf is 38 miljoen euro per jaar.
Ook Pezag is actief in de metaalverwerkende industrie. Pezag is superieur op het gebied van alles wat met het productieproces te maken heeft en gebruikt louter hoogwaardige processen (met onder andere las-robots).
Techwork Recruitment Agency ten slotte is een internationaal opererend uitzendbureau. Techwork is gespecialiseerd in het uitzenden en detacheren van technisch hoogwaardig geschoold personeel uit voornamelijk Oost-Europese landen als Tsjechië en Slowakije.
Perfecte combinatie
Al met al weet Wim Noorman dat hij de perfecte combinatie voor Dakar heeft. "Naast een uitstekende groep coureurs en co-piloten, hebben we de zaak ook financieel, organisatorisch en technisch uitstekend op de rit. Tijdens de Dakar Rally krijgen we tevens ondersteuning van drie monteurs en een volgtruck. We hebben veel ambitie en gaan er helemaal voor!" In 2008 willen Noorman en Co veel leren en ervaring opdoen. "Om daarna voor de titel te gaan in de truck-klasse. Voor minder doen we het niet."
Veel vertrouwen
Volgens Wim Noorman heeft de organisatie van ’s werelds beroemdste rally veel vertrouwen in zijn verhaal. "Er hadden zich 25 tot 30 procent meer truckers ingeschreven dan de organisatie in 2008 kan laten starten. En ondanks deze enorme overschrijving, mogen wij van start gaan. Ik ben heel blij. Hier heb ik van gedroomd! We zijn ons al druk aan het voorbereiden. Want het wordt natuurlijk een heel zware wedstrijd. Ter voorbereiding gaan we van tevoren zeker een andere rally in Afrika rijden. We zijn nu druk bezig met het samenstellen van een programma. Om straks in januari 2008 zo goed mogelijk aan de start te kunnen verschijnen."