Jeugdvrienden Max Tubben en Max Weering maken zich op voor de eerste krachtmeting op Zandvoort in de Supercar Challenge
Uitgegeven door Bas Kaligis • 15 april 2023 02:15
NIEUW-WEERDINGE – Max Tubben en Max Weering racen komend seizoen in de Supercar Challenge met een BMW M6 GT3 van JR Motorsport. De 21-jarige Tubben uit Nieuw-Weerdinge gaat de auto delen met de 22-jarige Weering uit Coevorden. Samen kampioen worden in de GT-divisie is het streven van de twee jeugdvrienden, die hun loopbaan op jonge leeftijd begonnen in de kart bij kartteam van vader Gerrie Tubben. Komend weekeinde wordt de eerste ronde van het kampioenschap gehouden op het circuit van Zandvoort. Max en Max kijken er naar uit! RaceXpress sprak met het snelle duo.
“Dit is een mooie kans om mezelf te laten zien en kampioen te worden omdat je vergelijkbare auto’s hebt”, aldus Tubben. “Vorig jaar reden we eerst in de Zilhouette en bij de laatste race in Assen met de BMW M6 GT3. Daarmee kan ik me meer bewijzen tegenover anderen. De M6 was vorig jaar al de snelste auto in de divisie.”
Tubbens teamgenoot Max Weering twijfelt niet over de potentie van het duo en steekt niet onder stoelen of banken dat ze voor de titel willen gaan: "Daar gaan we voor. En ik denk dat dat ook wel mogelijk is. We zijn lekker aan elkaar gewaagd. En wat ik zeg, Max heeft net iets meer ervaring hier op Circuit Zandvoort. Ik heb iets meer ervaring over het algemeen, dus ik denk dat we elkaar in dat geval wel redelijk kunnen versterken."
Wat het verschil is met de Zilhouette ondervond Max Tubben vorig seizoen aan den lijve. “Tijdens de laatste race van het seizoen heb ik in Assen met een M6 gereden en meteen de race gewonnen. Daarna kwam mijn hoofdsponsor Tuindeco met het aanbod om de M6 dit jaar te gaan rijden.” Zijn teammaatje Weering racete onder andere met de BMW M6 in Abu Dhabi, en de Duitse degelijkheid bevalt hem wel: "Ik heb altijd wel lekker gevonden als het meeste van het gewicht voorin de auto zit. Alleen is Zandvoort een circuit met redelijk wat snelle bochten, maar daarnaast ook weer hele korte bochten. Dat is voor een auto als de BMW, omdat het een vrij grote zware auto is, wel weer wat lastiger."
De afgelopen jaren heeft Weering met veel succes in een Lamborghini geracet: "Ik heb toen na de kartsport mijn carrière met Lamborghini opgebouwd. Ik heb een jaar in de Supercar Challenge gereden met een Lamborghini, daarna een jaar in de Supercar en een jaar in de Super Trofeo en in het Noord-Amerikaanse Lamborghini--kampioenschap", vertelt hij aan de vooravond van de start van het seizoen. Vorig jaar won hij maar liefst zes races op rij in de Super Trofeo en schreef hij het Europees kampioenschap op zijn naam. Toch vindt Weering het fijn om weer op Nederlandse bodem te racen. Hij wil vooral samen met zijn team en teamgenoot genieten van de autosport.
Voor Max Tubben is de Supercar Challenge ‘in principe’ het enige kampioenschap dat hij dit seizoen zal rijden. “Maar ik ga kijken wat er nog op mijn pad komt. Een langeafstandsrace bijvoorbeeld. Ik zou het leuk vinden om een 12-uurs of 6-uurs race te rijden.”
De ambities voor de Supercar Challenge, daar doet Tubben niet moeilijk over. “We gaan voor het kampioenschap. We verwachten veel beter mee te kunnen strijden en leuke gevechten te kunnen hebben.”
Max en Max hebben samen tot dusver nog maar twee testdagen gehad met zijn tweeën. “Dat was in Assen en dan vrijdag hier in Zandvoort. Die gingen goed", zei Tubben. "We hebben daar veel kilometers gemaakt. Daardoor hebben we een goede balans in de auto zitten nu. We hebben dus een goede basis voor de start in Zandvoort. Daar gaan we alleen de afstelling nog wat finetunen.” Wat dat betreft ziet het er allemaal goed uit. Wel is het even afwachten hoe het is om met een andere rijder de auto te delen, zegt Max Tubben. “Met twee rijders is het teamwerk. Ik verwacht wel dat het goed komt. Ik ken Max Weering al heel mijn leven.”
“We hebben altijd samen gekart, sinds mijn vierde. We zijn tegelijk begonnen in de Mini’s. We hebben ook al eens in hetzelfde raceteam gezeten. Eerst in het kartteam van mijn vader en later toen wij internationaal gingen rijden in de Junioren en in de KZ met CRG Holland van Michel Vacirca. We hebben altijd wel samen dingen gedaan, maar nu rijden we voor het eerst met zijn tweeën in één auto. Dat wordt interessant.”
Ook Weering vindt het mooi dat ze samen racen: "Het is heel erg leuk dat Max Tubben en ik weer samen rijden. Max en ik zijn vrijwel samen opgegroeid. Toen we drie-vier jaar waren, zijn we begonnen met karten. We hebben daarna toen we zes waren samen ons eerste wedstrijdje gereden en daarna zijn we met een clubje jongens en vaders bij elkaar gekomen om naar het Nederlands kampioenschap te gaan." Hierna is de passie voor het racen van beide heren mede dankzij de onvoorwaardelijke steun van hun vaders Gerrie en Bert uitgegroeid tot een uit de hand gelopen hobby!
"Vroeger waren we teamgenoten van elkaar, als teamgenoot ben je ook concurrent en dat is nu eigenlijk weer precies hetzelfde", zei Weering. "Tubben is een megasnelle rijder, hij heeft al iets meer ervaring op de banen in Nederland. Ik heb meer ervaring op de baan in het buitenland, maar daar heb je momenteel niet heel erg veel aan. Maar het boxt mooi tegen elkaar op en we hebben een leuke tijd samen. En dat is natuurlijk het belangrijkste van alles."
Dat hij de auto moet delen is nieuw voor Tubben. “Max Weering heeft dat wel al eens gedaan. Dat was in de Super Trofeo met een Italiaan. Verder ken ik Max’ rijstijl. We weten samen goed hoe we de auto moeten afstellen, zodat we er echt voor moeten gaan. We hebben redelijk hetzelfde inzicht qua afstelling. Wel hebben we een andere rijstijl.”
Komend weekeinde rijdt het snelle duo hun eerste race. Max Tubben vermoedt dat het ‘weer even wennen wordt om in de BMW te racen. “De baankennis? Daarmee zit het wel goed. Alleen op de Red Bull Ring heb ik nog niet eerder gereden. We gaan sowieso voor een plaats in de top drie, top twee. Ik ken de tegenstanders goed. Ik weet alleen niet wie er op het laatste moment nog bijkomen. Maar ik gok dat het allemaal goed komt. Ik heb er vertrouwen in!”, aldus Tubben.
Max Tubben wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door:
Tuindeco
Gadero
Viscaal
LB installatiebedrijf Langeland Borgman
Berton
4 TrexLogistics BV
Wigchers Internationaal transport
HUMO service
Autobedrijf Ferdy Snijders
Mulder Hallenbouw
Kral-Westen
Het Kloosterwonen living en lifestyle
Trip Advocaten & Notarissen
Alrik Hekwerk en Omgevingsbeheer
Remmont BV
Gardenlux
Caprotech
RM Karting
JR Motorsport
Mike Lambers Montage
Juwelier Jan Mulder
HBG & Partners
Mark Wieringa