Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Max Tubben toont zijn absolute klasse in de Supercar Challenge met klinkende zege: "Superauto"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 2 november 2022 22:01

ASSEN – Een nieuwe auto, een nieuw team en een klinkende overwinning in de GT-klasse! Reken maar dat autocoureur Max Tubben zondag met een tevreden gevoel het circuit van Assen verliet. Daar had hij zojuist de laatste ronde van de Supercar Challenge gereden. Op zaterdag was er geen houden aan en won Max met overmacht, op zondag pakte Tubben nog een podiumplek. Het stemde de twintigjarige inwoner van Nieuw-Weerdinge positief voor het nieuwe seizoen.

Max Tubben

Dat hij zondag bovendien vierde was geworden in de eindstand van het kampioenschap, was een bemoedigend resultaat. Volgend seizoen moet het dan gebeuren, dan hoopt Max om de titel te kunnen strijden. Want als één ding duidelijk was geworden op de Drentse omloop, dan was het wel dat zijn nieuwe auto hem uitstekend was bevallen.

Nadat hij de basis had gelegd met de Zilhouette Z4 GT, waarin hij het hele seizoen tot Assen had gereden, wilde hij de laatste race met gelijkwaardig materiaal vlammen. Zo kwam het dat hij afgelopen weekeinde achter het stuur zat van een potente BMW M6 GT3 van JR Motorsport. “Door alle pech hebben we met de hoofdsponsor Gadero overlegd wat we zouden doen. Die heeft een budget ter beschikking gesteld.”

Max was zeer in zijn nopjes met de BMW. “Het is een gemakkelijke auto om in te rijden, hij is makkelijk te besturen. Hij reageert gelijk. Veel minder vechten met de auto. Maar je krijgt het alsnog wel warm hoor. Tegelijkertijd is het ook een moeilijke auto. Als je hem kwijt bent, ben je hem over het algemeen ook echt kwijt.”

Donderdag stapte hij voor de eerste keer in. “Het leek wel een vliegtuigcockpit. Die cockpit is zo groot, zo breed.” Max wist er wel raad mee. Zo liet hij direct zien tijdens de twee trainingen. “Die gingen goed. Ik had in de eerste training de snelste tijd in de regen. In de tweede training hadden we ook de snelste tijd op een droge baan."

Max Tubben

Toen kwam de kwalificatie. Uiteindelijk moest hij zich tevredenstellen met de vierde tijd. Zodoende mocht Max de eerste race starten op P4. “In het begin had ik best wat snelheid over. Op een gegeven moment kwam verscheen de safety car op de baan en heb ik rustig afgewacht. Een concurrent blokte constant, dus heb ik gewacht op de pitstop. Toen die concurrent naar binnen ging, heb ik anderhalf seconde dicht gereden. Twee rondjes daarna ben ik naar binnen gegaan. Na de pitstops lag ik eerste. En toen lag ik dertig seconden voor. Toen ben ik nog uitgelopen naar vijftig seconden.”

Race twee was een stuk lastiger voor Max. Hij kreeg tot twee keer toe een drive through penalty. “Aan het begin en aan het eind. En toch P2 gehouden. Dat is op zich wel goed. De start was supergoed. Een concurrent maakte een foutje waardoor ik op P1 terechtkwam.” De drive through penalties wierpen Max naar achter, maar dat bleek hem uiteindelijk relatief weinig te deren. “Ik was wel sneller dan de rest.”

Opnieuw een bevestiging dat de BMW een uitstekende auto is die goed bij hem past. “Het is een superauto. Dat belooft veel goeds voor volgend seizoen!”

Max Tubben

Max Tubben bedankt zijn ouders Gerie en Wenda, zijn vriendin Aline, Bert Weering voor alle hulp en steun, Ronnie Meijering, Niek Westen Kral Westen, JR Motorsport, Martin West, Arjan Zwarts en supporters bedanken. In zijn raceactiviteiten wordt Max ondersteund door:

Tuindeco
Gadero
Zilhouette Racing
Viscaal Fahrzeuggroßhandel GmbH
LB instalatiebedrijf Langeland Borgman
Meendering bouw en techniek
Berton
4 TrexLogistics BV
Wigchers Internationaal transport
HUMO service
Autobedrijf Ferry Snijders
Mulder Hallenbouw
Kral-Westen
Het Kloosterwonen living en livestyle
Trip Advocaten & Notarissen
Alrik hekwerk en omgevingsbeheer
Juwelier Mulder
Remmont BV
Gardenlux
Caprotech
RM Karting

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS