Formule 1

Legaal of illegaal? McLarens 'mini-DRS' onthuld: Nieuw hoofdstuk in flexibele vleugel-debat

Uitgegeven door Bas Kaligis • 16 september 2024 17:50

McLaren staat opnieuw in de schijnwerpers na de Grand Prix van Azerbeidzjan, ditmaal vanwege hun achtervleugel-ontwerp.

Oscar Piastri F1 McLaren


Eerder dit seizoen was McLarens voorvleugel al onderwerp van discussie vanwege de flexibiliteit. Nu trekt de achtervleugel de aandacht, wat vragen oproept over het ontwerp, de functie en de legaliteit ervan.

De voorrand van het bovenste deel van de achtervleugel leek bij de uiteinden omhoog te komen, waardoor een grotere opening ontstond tussen dit deel en het hoofdvlak. Dit creëerde effectief een 'mini-DRS-systeem' dat onder belasting activeert en de luchtweerstand van de achtervleugel vermindert.

De cruciale vraag is hoeveel verschil zo'n ogenschijnlijk kleine vervorming kan maken. Tijdens de kwalificatie bleek McLaren met gesloten DRS de hoogste topsnelheid te hebben: 320 km/u tegenover 317 km/u voor Red Bull en 319 km/u voor Ferrari.

Het subjectieve gevoel is dat het voordeel van McLarens mini-DRS-systeem minimaal is. Om een significante impact te hebben, zou de oppervlakte of geometrie van de vleugel veel meer moeten worden gereduceerd dan de vervorming die zondag zichtbaar was.

Het is nu aan de FIA om te onderzoeken of dit ontwerp legaal is. Op basis van het huidige bewijs is er geen reden om aan te nemen dat het niet legaal zou zijn.

De grote vraag is nu hoe andere teams zullen reageren. Zullen ze verdere vragen stellen aan de FIA of McLarens voorbeeld volgen met hun eigen ontwerp?

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS