Max Verstappen: "Dit is een Formule 1-bolide in het klein"
Uitgegeven door Casper Bekking • 20 december 2013 04:11
VALENCIA – Max Verstappen heeft zijn eerste test in de Formule 3 achter de rug. De talentvolle Limburger kwam deze week twee dagen in actie op het Circuit Ricardo Tormo van Valencia. Op uitnodiging van Duits Formule 3-kampioen Motopark was de 16-jarige coureur afgereisd naar Spanje en maakte vanaf het eerste moment indruk. Op woensdag ging na slechts vier uur in de lastige Formule 3-bolide het baanrecord eraan. Op donderdag speelde het weer een belangrijke rol, met diverse hevige buien en een opdrogende baan. Toch hield de jonge rijder zich sterk staande.
“Het ging niet verkeerd”, blikte Max Verstappen terug tegenover RaceXpress.nl. “We hadden veel regen dus dat was even wennen. Van de drie Formule 3-klassen die reden, waren onze banden duidelijk de minste. De achterbanden waren smaller en ze voelden heel hard aan. Dat zag je terug in de tijden want daardoor verlies je tractie. Daardoor moest ik mijn tijden vooral vergelijken met de overige rijders uit het Duits Formule 3.”
Nadat hij op woensdag moest wennen aan de auto, stond op donderdag een nieuwe uitdaging voor de boeg: rijden in de regen: “Het voelde heel anders aan dan met een Formule Renault. De Renault is zelfs sneller in de regen. Dat geeft wel aan hoeveel grip de Michelin regenbanden geven ten opzichte van dit rubber. Maar het was een leerzame dag, die we rustig hebben opgebouwd. In de eerste sessie heb ik rustig de tijd genomen om de auto en de omstandigheden te leren kennen. Je wilt natuurlijk niet in het eerste uur in de muur te eindigen.”
De sessies verliepen qua weersomstandigheden wisselend: “In de nacht had het geregend dus we begonnen op een natte baan. In het tweede uur werd het droger waardoor we in de slotfase nog op slicks naar buiten konden. Toen eindigde ik als derde maar ik had nog wat sneller gekund. In het derde uur konden we ook op slicks rijden. Ik begon op een oud setje om te wennen aan de omstandigheden. Net toen ik naar verse banden wilde gaan, ging het weer regenen. Dat was jammer maar het was wel interessant.”
“Al met al was het een leerzame test. De Formule 3-auto is gaaf, hij gaat veel harder, heeft meer grip en komt dichterbij de Formule 1. Dit is een F1-auto in het klein: andere banden en minder pk, maar op aerodynamisch vlak lijkt dit er meer op dan de Formule Renault. De komende weken gaan we rustig nadenken en bekijken wat de beste optie voor 2014 is. We hebben nog even de tijd!”