Smaakmaker Max Tubben kent uitstekend debuut in potente GT-klasse Supercar Challenge: "Snelle auto's"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 13 april 2021 18:30
ZANDVOORT – Max Tubben komt uit een talentvolle lichting karters. Zo waren onder meer Max Weering en Bent Viscaal zijn teamgenoten toen ze nog op jeugdige leeftijd in de Mini's reden. Kleine jongens worden groot en inmiddels is Weering doorgestroomd naar de Lamobrghini Super Trofeo en Viscaal tot de FIA F2. Toen zijn oud-teamgenoten al in de autosport uitkwamen, was Tubben nog in de schakelkart te vinden. Sinds vorig jaar heeft hij ook de stap gemaakt naar de autosport en niet zonder succes. Met twee derde plaatsen in de prestigieuze GT Division van de Supercar Challenge begon Max uitstekend aan het nieuwe seizoen. Het negentienjarige talent uit Nieuw-Weerdinge liet in zijn BMW Silhouette 3.5 zien een coureur te zijn om serieus rekening mee te houden.
“Het was op zich een vrij goed weekend. Het was wel even inkomen in de auto”, zei Max die voor het eerste raceweekend een auto had gehuurd van JR Motorsport. “Ik had dit weekend een auto van het team van Joost, want onze eigen auto is nog niet helemaal af. Daar gaan we, als het goed is, in Hockenheim mee rijden.” Die auto wordt gerund door Max’ team Z1 Racing. De Zilhouette is een met de hand geproduceerde auto, met een in eigen huis ontwikkeld buizenframe inclusief geïntegreerde rolkooi.
Omdat Max niet met zijn eigen auto reed, moest in de trainingen extra hard gezocht worden naar de juiste afstelling van de BMW. “Daardoor waren de eerste twee trainingen vrij lastig. Maar aan het eind van de tweede training kwam ik er een beetje in. Ik leerde de auto steeds beter kennen.”
De kwalificatie was daarna, zoals Max het omschreef, ‘vrij goed’. Dat kwam dus neer op de poleposition in de GT Division. “Gewoon heel laat remmen en zorgen dat je downforce krijgt op de voorkant”, legde de voormalig kartkampioen uit hoe hij de snelste tijd van allemaal had gereden. “In de races was ik in ieder geval verzekerd van de eerste startplek.”
De eerste race van het weekeinde was een listige regenrace. Max: “Het was echt veel glijden. Ik had een heel goede pitstop gehad, helaas spinde ik daarna in de tweede bocht door aquaplaning. Toen kwam de safety car op de baan en kon ik weer aansluiten bij de rijders voor me. Mijn banden waren daardoor wel afgekoeld waardoor ik rechtdoor vloog aan het einde van het rechte stuk.” Dat incident betekende dat hij uiteindelijk genoegen moest nemen met de derde plek.
De tweede race verliep daarna op vergelijkbare wijze. “Ik was goed weg, had een goede pitstop, later hadden we een virtual safety car. Daarna ging ik op het Scheivlak zijwaarts de grindbak in. Dat was wel even pech, maar ik heb toch nog de derde plek kunnen pakken, dus toch weer een podiumplek.”
Zo had hij zijn debuut in de GT-klasse van de Supercar Challenge van een fraaie afloop voorzien. En dan te bedenken dat Max nog maar amper autosportervaring heeft. “Vorig jaar ben ik in de autosport gedebuteerd in de Silhouette Cup. Maar dat waren door corona niet heel veel wedstrijden.”
Dat Max erg snel is, bewees hij al in het karten, waar hij erin slaagde om in de koningsklasse als de jongste van het veld (toen nog maar veertien jaar oud) te winnen. Inmiddels heeft hij afscheid genomen van zijn geliefde kartsport om zich volledig te richten op de autosport.
“Ik kart alleen af en toe nog om te trainen. Soms mis ik het wel. In het karten rijdt iedereen wat dichter op elkaar. Je moet dan nog veel alerter zijn. Hier moet je ook wel alert zijn, maar in het karten gebeurt alles op de milliseconde. Toch vind ik dit wel leuker. Het gaat sneller hè. Vooral in de GT-klasse. Het zijn snelle auto’s, ze gaan echt hard.”
Zijn ambitie voor dit jaar? “Het zou mooi als ik kampioen kon worden.”
Max Tubben wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door TuinDeco, Zilhouette Racing, Caprotech en RM Karting.