Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Max Weering en Max Tubben knallen met dikke BMW M6 GT3 naar zege op CM.com Circuit Zandvoort

Uitgegeven door Frank Korsel • 19 april 2023 16:16

ZANDVOORT - Max Tubben (21) en Max Weering (22) reden afgelopen weekend voor het eerst als teamgenoten in de Supercar Challenge tijdens de VRM Openingsraces op CM.com Circuit Zandvoort. Het snelle duo reed in een BMW M6 GT3 voor het team van JR Motorsport. Na pech in de eerste race sloegen ze keihard terug met een sterke overwinning in de tweede race van het weekeinde. Tubben (Nieuw-Weerdinge) en Weering (Coevorden) kijken tevreden terug op het eerste weekeinde.

Champagne gevecht Max Tubben en Max Weering


Max en Max kennen elkaar al jaren en zijn samen opgegroeid op de kartbaan. Met het kartteam en later CRG Holland reisden de twee heel Europa door om het op het kartcircuit tegen elkaar op te nemen. Dit jaar zijn ze opnieuw teamgenoten, maar moeten ze de auto delen en dat maakt hen een gevaarlijk snelle combinatie.

In de kwalificatie reden Tubben en Weering op de F1-omloop in de Zandvoortse duinen naar de tweede positie. In de eerste race van het weekeinde, die op zaterdag werd verreden, was de snelheid goed. Het duo lag tot aan de 25e ronde op de tweede positie, maar toen sloeg de pechduivel toe: “Tijdens de eerste race stopte de versnellingsbak ermee. Dat was niet het enige hoor, de afstelling was ook niet geweldig. We hadden veel last van onder- en overstuur. Max (Weering) had een hele goede eerste stint gereden. En toen ik instapte, stopte de bak er een kwartier voor tijd mee, helaas”, zei Tubben teleurgesteld.

F1 Circuit Zandvoort kombocht


“We waren al redelijk aan het pushen, omdat de afstelling natuurlijk al niet geweldig was”, vulde Weering aan. “Hierdoor hebben we misschien nét iets te veel gepusht en hebben we de banden ook over de klif gejaagd. We begonnen ook te glijden. Maar het is natuurlijk jammer, want je bent liever tweede. En dan heb je natuurlijk nog wat punten. Nu hadden we dus helemaal niks, omdat we zijn uitgevallen, maar het is wat het is. De tweede race ging gelukkig prima, want die hebben we gewonnen”, zei Weering met een lach.

“Max (Tubben) heeft een geweldige eerste stint gereden. Daarnaast hadden we een pitstop en omdat we wel snel waren hadden we nog wat strafsecondes waardoor we langer moesten blijven stilstaan.”

De strafsecondes zaten het duo niet in de weg. Ze wonnen de tweede race met overmacht. De voorsprong bedroeg bijna twintig seconden. "Ik moest gewoon lekker rustig doorrijden en ik zat in een goede flow. We hebben nog wel wat huiswerk voor de volgende race in Oostenrijk.”

Max Weering en Max Tubben


“Het delen van de auto bevalt ons wel goed”, merkte Tubben op. “Bij de pitstops moet je elkaar helpen om uit de auto te komen en dat soort van dingen.” Weering had er een nét andere blik op: “Op zich is het allemaal wel prima. Het enige probleem is dat het een beetje een lastig joch is”, zei hij lachend met een dikke knipoog.

De volgende wedstrijd op de agenda van de heren wordt gehouden op de Oostenrijkse Red Bull Ring. “Daar moeten we de auto beter positioneren. De afstelling moet gewoon beter. We hebben nu nog te veel problemen met ondersteun en overstuur. Dus we hebben wel echt wat werk aan de winkel. Al met al kijken we positief terug op het openingsweekend."

Max Weering en Max Tubben bedanken hun ouders, familie, vrienden, team en sponsoren.

Max Tubben wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door:

Tuindeco
Gadero
Viscaal
LB installatiebedrijf Langeland Borgman
Berton
4 TrexLogistics BV
Wigchers Internationaal transport
HUMO service
Autobedrijf Ferdy Snijders
Mulder Hallenbouw
Kral-Westen
Het Kloosterwonen living en lifestyle
Trip Advocaten & Notarissen
Alrik Hekwerk en Omgevingsbeheer
Remmont BV
Gardenlux
Caprotech
RM Karting
JR Motorsport
Mike Lambers Montage
Juwelier Jan Mulder
HBG & Partners
Mark Wieringa

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS