Belcar Endurance Series richting Motorsport Arena Oschersleben voor de start van de eindstrijd om het kampioenschap
Uitgegeven door HJ van Keulen • 22 september 2023 12:02
Na tweemaal Circuit Zolder en één uitstap naar Spa-Francorchamps, is het nu tijd voor de traditionele buitenlandse uitstap van het Belcar Endurance Championship. Die verplaatsing is een première, want nooit eerder trok het nationale uithoudingskampioenschap richting Motorsport Arena Oschersleben in het voormalige Oost-Duitsland. Zondag om 11u30 gaat het licht op groen voor een 125 minuten durende strijd van het nationale uithoudingskampioenschap.
Oschersleben is misschien niet het meest bekende circuit in Duitsland, die eer is weggelegd voor Hockenheim of de Nürburgring, maar ondertussen hebben heel wat internationale series er al geracet. Uiteraard is de Motorsport Arena Oschersleben jarenlang een vaste halte geweest voor het WK Toerwagens of WTCC, maar ook DTM, ADAC GT, FIA GT, TCR en zelfs de World Series by Renault sloegen er al hun tenten op. De afgelopen seizoenen zagen we er ook de NASCAR Whelen Euro series, een kampioenschap dat ook al jaren vaste gast op Circuit Zolder is. En samen met de NASCAR Whelen Euro series verzorgt het Belcar Endurance Championship meer het sportieve spektakel tijdens het weekend van 23 en 24 september. Uiteraard is de NASCAR Whelen Euro series op 14 en 15 oktober dan weer in Belgisch Limburg te gast voor de finales van de serie en uiteraard ook de afsluiter van het Belcar Endurance Championship.
Motorsport Arena Oschersleben ligt vlak bij de Duitse stad Maagdenburg, net achter het voormalige ijzeren gordijn en niet ver van de thuisbasis van Volkswagen, Wolfsburg. Het is een snel en vloeiend circuit, met de hoogste snelheden op het einde van de rechte lijn van start/finish. Het circuit is relatief vlak, met een hoogteverschil van 23 meter en de totale lengte bedraagt 3,696 kilometer.
Strijd op alle fronten
In de strijd om de algemene titel voert PK Carsport met 145,5 punten de rankschikking aan, met als dichtste achtervolger RedAnt Racing, maar ook Hamofa Motorsport, de leider in de klasse GTB is niet zo gek veraf. Met nog meer dan 100 punten te verdelen, is het ook uitkijken naar Belgium Racing, dat zeer regelmatig presteert dit seizoen en tot de laatste snik zijn kansen zal verdedigen.
In de klasse GTB was er tijdens de voorbije 24 Hours of Zolder het debuut van Dirkx Motorsport by SRT met een gifgroene Mercedes-AMG GT4, een wagen die geruime tijd mee het spektakel in de klasse verzorgde. Tijdens de verplaatsing naar Oschersleben zien we de Duitse GT opnieuw aan de start verschijnen, met Jarne Geussens en niemand minder dan Cédric Wauters, de man die tijdens de Zolderse klassieker nog op de polepositie stond met de Hamofa BMW M4 GT4 en eerder dit seizoen ook al algemeen de eerste startplaats veroverde. Het spreekt voor zich dat de diverse BMW M4 GT4 van onder meer Hamofa Motorsport, maar ook TCL Motorsport by AR Performance, BMS Motorsport en Alnimax Racing zich aan stevige tegenstand mogen verwachten.
Ook in de diverse klassen zal de wedstrijd in Oschersleben erg spannend worden en voor sommige teams is de Duitse verplaatsing misschien wel een kans op revanche na de 24 Hours of Zolder. Denken we maar aan GTE Racing in de klasse TA, de Cupra TCR moest na problemen de diverse BMW M2 CS Racing Cup voorlaten, maar neemt in Duitsland weer de handschoen op, om het titelgevecht tegen PK Carsport en Bilia Emond by G&A Racing verder te zetten. Bij PK Carsport maakt Junior Planckaert zijn wederoptreden naast de jonge en snelle Matisse Lismont.
Hetzelfde geldt voor VDW Motorsport in TB. Dat laatste team vecht in Duitsland een rechtstreekse strijd uit met JJ Motorsport, de winnaar in de klasse tijdens de 24 Hours of Zolder.
Hoe dan ook sportief is de inzet van deze wedstrijd in Duitsland erg hoog!
Tijdschema
Zaterdag 23 september 2023
11:20-12:05 vrije trainingen
15:45-16:30 kwalificatie
Zondag 24 september 2023
11:30-13:35 race