Michel Heydens scoort dubbelslag na tumultueuze Clio Cup races
Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 6 mei 2008 07:12
De Renault Sport Clio Cup Belgium, op beide dagen de afsluiter van het copieuze programma van de World Series by Renault, zorgde voor 75.000 toeschouwers telkens voor spektakel.
Net zoals de Franse stuntrijders die tijdens de pauzes met hun Clio’s de show verzorgden, konden de 23 deelnemers van onze nationale promotieformule de talrijke toeschouwers meer dan onderhouden.
Met zeven leiderswissels in negen ronden en een treintje van zeven wagens die elke ronde van positie wisselden, daarbij telkens (en soms een beetje te veel) hun rempunten verlegden, was de eerste race van de Belgiscge Clio Cup op zaterdag met voorsprong de meest bevochten wedstrijd. Van op de tribunes en voor de TV-schermen zou men gedacht hebben dat het om een spannende MotoGP-wedstrijd ging, met Clio’s die telkens weer en in absolute sportiviteit van plaats wisselden.
Philip Jacobs, vertrokken van op de tweede startrij, was het grote slachtoffer van de eerste start, toen zijn Clio na een licht contact met de bolide van de jonge David De Saeger in de bandenmuur belandde.
Michel Heydens kon gedurende de eerste ronde zijn leidersplaats met succes verdedigen tegenover Magalhaes, die bij het aansnijden van de dubbele linkse zelfs over het gras probeerde in te halen. Polesitter Guillaume Dumarey volgde op de derde plek. Gedurende zes ronden bezette dat drietal afwisselend de leidersplaats. De meest ervaren van de drie, Michel Heydens, trok uiteindelijk aan het langste eind, met een schitterend remmanoeuvre aan de chicane. Met nog drie ronden te gaan sloeg de rijder van Racing for Belgium een kloof en stormde hij richting een zege waar hij meer dan fier kon op zijn. Want dit was autosport van de hoogste plank!
Achter Heydens veroverde de strijdlustige Magalhaes, soms met een stijl een rallyrijder waardig, een verdiende tweede plaats.
De strijd tussen de rijders van de nieuwe generatie bleek eveneens om vingers en tenen bij af te likken. François Verbist moest na een minder geslaagde kwalificatie van ver terugkomen, maar profiteerde van het intense duel tussen de jonge wolven David De Saeger (16 jaar) en Romain Troonbeeckx (17 jaar) om de vierde plaats te veroveren. Helaas, op twee ronden van het eind miste Troonbeeckx zijn rempunt aan de chicane en knalde bovenop twee wagens (met een diskwalificatie tot gevolg). De Clio van Verbist finishte zonder voorbumper op de tiende plaats, Dumarey moest de strijd staken.
De Saeger jr. legde uiteindelijk beslag op de derde plaats algemeen (even lag hij zelfs tweede en maakte hij aanstalten om Heydens aan te vallen, toen de stuurbekrachtiging uitviel) en mocht ook op het hoogste trapje van het Junior-podium klimmen, waar hij Ronnie Latinne en de Noor Paulsen naast zich kreeg. Noteren we verder nog de eervolle elfde plaats van ex-Belgisch rallykampioen Kris Princen, die na een mooi duel met de Franse veteraan Patrick Perrin de wagen intact aan de finish bracht.
De tweede wedstrijd bleek al even onderhoudend. Bij de start verraste Michel Heydens zijn teamgenoot en polesitter Guillaume Dumarey om als eerste richting Combes te stormen, voor de verrassende Nederlander Kuus, die daags voordien afwezig was wegens de… Moto Tour in Stavelot! In de vierde ronde moest de rijder van de rode bolide echter met een lekke band de strijd staken, na in de Source door een accelererende David De Saeger te zijn aangetikt. De jonge Brusselaar nam een ronde later na een correct remmanoeuvre aan de chicane de leiding over van Michel Heydens, maar die pakte even later richting Combes de kop terug. De verbazende Magalhaes volgde in zijn spoor, maar enkele bochten verder viel hij terug naar de vierde stek. In ronde 7 stormden Heydens, Jacobs en De Saeger als aan elkaar gekleefd de Raidillon op. Het was de aanloop naar het enige grote incident van het weekend, toen de Clio met het nummer 2, die van Philip Jacobs, achteraan werd aangetikt door een onhandig manoeuvre van De Saeger die uit de slipstream wou geraken. Jacobs belandde hard in de vangrail. De safety car kwam voorrijden en met nog één ronde te gaan werd de meute opnieuw gelost. David De Saeger was zijn Portugese rivaal te snel af, maar de jonge Brusselaar werd na de race uitgesloten wegens gevaarlijk rijgedrag. De wedstrijdcommissarissen dienden bij RACB Sport ook een verzoek in om Philip Jacobs voor het sporttribunaal te laten verschijnen, voor zijn ontoelaatbaar gedrag na de wedstrijd.
Het uiteindelijke podium werd vervolledigd door Guillaume Dumarey, die de jonge wolven Verbist, Latinne, Troonbeeckx en Paulsen voorbleef. Gastrijder Kris Princen, als vijftiende vertrokken, legde bij de tweede wedstrijd beslag op een mooie achtste plaats en was uiterst tevreden over de vooruitgang die hij gedurende het weekend had geboekt.
Race 1: 1. Heydens, 9 ronden in 25.32.270; 2. Magalhaes (Por) op 0.278; 3. D. De Saeger op 0.608 (1ste Junior); 4. Latinne op 6.409; 5. Paulsen (Noo) op 7.785; 6. Lucas op 8.660; 7. Jones (GB) op 8.921; 8. Colas (Fra) op 9.109; 9. Muytjens op 12.261; 10. Verbist op 12.932; 11. Princen op 13.234
Race 2: 1. Heydens, 9 ronden in 26.27.597; 2. Magalhaes (Por) op 1.049; 3. Dumarey op 1.201 (1ste Junior); 4. Verbist op 3.059; 5. Latinne op 3.302; 6. Troonbeeckx op 3.772; 7. Paulsen (Noo) op 4.321; 8. Princen op 5.393; 9. Lucas op 5.964; 10. Richard op 6.810
(Renault)