Autosport BE • BTCS

Volvo oppermachtig in Dijon tijdens tweede ronde BTCS

Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 1 mei 2011 18:11

DIJON - Vincent Radermecker en Eric van de Poelen wonnen afgelopen weekend beide manche's. De eerste race werd gewonnen door de Volvo, voor de Delahaye Megane's van Lémeret/Mondron en Bouvy Kelders. De tweede race werd een heruitgave van de eerste.

RACE 1: Radermecker-van de Poele (Volvo) nemen revanche

De pechvogels van de eerste meeting van het seizoen in Zolder, Vincent Radermecker en Eric van de Poele hebben voor een schitterende revanche gezorgd tijdens de eerste race van de Trophée de Bourgogne. De snelle heren in de Volvo voerden het veld van start tot finish aan en waren de vertegenwoordigers van Renault en KIA in de Belgian Touring Car Series te snel af. De KIA-rijders Stéveny en de Radigues blijven wel aan kop van het kampioenschap.

Eric van de Poele (Volvo) had ’s ochtends al de pole-positie gedraaid en nestelde zich meteen vooraan voor Edouard Mondron (Renault), die echter al snel een drive through kreeg voor een te vroege start. “Ik was te nerveus en op het moment dat ik het licht zag opspringen, ontkoppelde ik... maar dat waren de rode lichten”, excuseerde de jonge rijder van Delahaye Racing zich. “Ik stond nog nooit zo veel naar voren op een startgrid...”

Pierre-Yves Rosoux was de andere ongelukkige held van de eerste seconden van de race: “Deze SEAT Leon ex-WTCC is voor rollende starten gemaakt... Na mijn start hier vertraagde de wagen plots en in die enkele seconden dat ik alles nagekeken heb en weer weg was, werd ik door het gros van het peloton voorbijgereden. Ik heb dan maar via de boordradio laten weten dat ik wel moest aanvallen.”

Zo gezegd, zo gedaan en de SEAT Leon ex-WTCC sneed als een mes door de warme boter. Vooraan voerde de Volvo de kopgroep aan, met in volgorde achter hem: de Jaguar van Jérôme Thiry, de KIA van Didier de Radiguès en de Renault van Frédéric Bouvy. De Spaanse T3 Seat reed dezelfde rondetijden als de Silhouetten en reed al snel naar de top-6 algemeen, voor de BMW van Eric Qvick en de beide VW Scirocco van Koen Wauters en Donald Choque.

De posities bleven wat ze waren na de pistops en Vincent Radermecker toonde dat hij in goede doen was: “Ik viel aan tijdens de eerste ronden van de race en wilde elke slechte verrassing vermijden. Op het einde van de race vreesde ik even dat de regen zich zou komen moeien, maar de piste bleef gelukkig tot het einde van de wedstrijd droog.”

Christian Kelders (Renault) onderging de wet van Philippe Stéveny (KIA) en de KIA-rijder leek op weg naar de tweede plek, tot een lekke band hem tot een tweede pitstop dwong. Na zijn extra halte, verwees hij in een ultieme rush Werner Moonens (Jaguar) en Pierre Piron (SEAT) toch nog naar de plaatsen achter hem. Die laatste had duidelijk last van zijn banden: “Ik miste een rempunt in het begin van mijn rijbeurt en beschadigde zo mijn banden, die op het einde van de wedstrijd echt op waren. Ik had zelfs angst dat één van de banden zou exploderen. Gelukkig hield mijn rubber het!”

Aan de streep was de Volvo nog steeds de nummer 1, voor de beide Renault van Lémeret-Mondron en Bouvy-Kelders, de KIA van Stéveny-de Radigues, de Renault van Viron-Richard en de winnaar in T3, de Seat van Piron-Rosoux. Zij wonnen in T3 voor de VW Scirocco van Latinne-Wauters en Choque-Smits. Qvick-Vanbellingen (BMW) moesten zich met een vierde plek tevreden stellen omdat de versnellingsbak van de BMW lang in vijfde geblokkeerd bleef. In de bijzonder geanimeerde SEAT Leon Supercopa ging de zege naar Christian Franck voor Lamy-Léonard. van de Poele-Nelissen Grade wonnen in S2 na een degelijke wedstrijd.

Noteer wel dat de zege van de Volvo S60 onder voorbehoud is. Na de race stelden de wedstrijdcommissarissen vast dat de afmetingen van de velgen en banden van de Zweedse wagen niet overeen kwamen met het technische reglement. Het team ging echter in beroep en dus blijft de uitslag voorlopig behouden tot het sporttribunaal van de RACB een uitspraak doet, een uitspraak die voor de 12 Uur van Spa verwacht wordt. “De minste slechte oplossing die genomen kon worden”, aldus de promotor van de BTCS.

Klassement (onder voorbehoud) race 1: 1. Radermecker-van de Poele (Volvo S60 Silhouette), 63 ronden, 2. Lémeret-Mondron (Renault Mégane) op 59’’056, 3. Bouvy-Kelders (Renault Mégane) op 1.06’’128, 4. Stéveny-Lefort-de Radiguès (KIA Pro_Ceed Silhouette) op 1 tour, 5. Viron-Richard (Renault Mégane), 6. Piron-Rosoux (SEAT Leon), 1ste in T3, 7. Thiry-Moonens (Jaguar XF Silhouette), 8. Latinne-Wauters (VW Scirocco) op 2 ronden , 9. Smits-Choque (VW Scirocco), 10. Qvick-Vanbellingen (BMW M3), 11. Franck (SEAT Leon Supercopa) op 3 ronden , 1ste in T3S, 12. Léonard-Lamy (SEAT Leon Supercopa), 13. Van de Poele-Nelissen Grade (Touring Cup), 1ste in S2, 14. Poitevineau-Barenghi (Gomez GC10-2), 15. Albert-Nale (SEAT Leon Supercopa)… 29. Arnhem-Beuler (Renault Clio) op 8 ronden , 1ste in T2, enz..

Championnat (onder voorbehoud): 1. Stéveny-de Radiguès (KIA) 53 pts, 2. Bouvy-Kelders (Renault) 49, 3. Qvick-Vanbellingen (BMW) 36, 4. Lémeret-Mondron (Renault) 34, 5. Latinne-Wauters (VW) 32, enz..

Kwalificaties - race 2: 1; Radermecker-van de Poele (Volvo S60 Silhouette) 1.21.080, 2. Lémeret-Mondron (Renault Mégane) 1.21.250, 3. Thiry-Moonens (Jaguar XF Silhouette) 1.21.606, 3. Stéveny-Lefort-de Radiguès (KIA Pro_Ceed Silhouette) 1.22.354, 5. Bouvy-Kelders (Renault Mégane) 1.22.555, 6. Piron-Rosoux (SEAT Leon) 1.22.616, 1ste in T3, 7. Richard-Viron (Renault Mégane) 1.23.215, 8. Qvick-Vanbellingen (BMW M3) 1.24.109, 9. Van Herck (Mazda 3) 1.24.946, 10. Latinne-Wauters (VW Scirocco) 1.25.755, 11. Lamy-Léonard (SEAT Leon Supercopa) 1.27.137, 1ste in T3S... 14. van de Poele-Nelissen Grade (Touring Cup) 1.27.798, 1ste in S2... 18. Pampel-Van Rompuy (BMW M3) 1.27.955, 1ste in T4... 25. Bruynoghe-Katsers (Honda Civic) 1.29.461, 1ste in T2, enz..


RACE 2: Eenzelfde podium als in race 1, na 90 minuten sprint!

Dit was autosport zoals we het graag zien. De tweede manche van de BTCS Trophée de Bourgogne leverde ons een schitterend spektakel, waarbij de verschillen tussen de koplopers nooit groter dan 5 seconden waren. Na 90 minuten sprint – onder een schitterende zon – kregen we hetzelfde verdict als de dag ervoor: Radermecker-van de Poele voor Lémeret-Mondron en Bouvy-Kelders. Piron-Rosoux, Nelissen Grade-van de Poele en Franck wonnen opnieuw in hun klassen.

Één vraag hield de hele paddock voor de tweede race bezig: zullen de banden het houden? Er werd daarom ook net voor de race beslist dat de teams tijdens de wedstrijd één band zouden mogen vervangen: de linkerachterband voor de wagens uit S1 en de linkervoorband voor de berlines uit T3. De rijders hadden er evenwel nog steeds alle baat bij om hun banden tijdens de race te sparen, niet enkel gezien het asfalt van Dijon dat zeer sletig is, maar ook vanwege de temperatuur die maar liefst 8° hoger lag dan op zaterdag.

Vincent Radermecker (Volvo S60) hield van bij de start Stéphane Lémeret (Renault) af, maar deed dat wel op een verstandige manier: “Ik hield geen rekening met de joker en wilde aan Eric een wagen met goede banden afleveren om de race veilig te eindigen.”

Achter de leiders volgden Christian Kelders (Renault), Steve Vanbellingen (BMW), Christian Lefort (KIA) en Laurent Richard (Renault) die onderling een leuk gevecht hielden.

Die laatste was bijzonder goed in vorm en ging voorbij de twee wagens voor hem, alvorens als één van de eerste de pitlane in te duiken voor de verplichte stop. Ook de andere tenoren deden dat uiteraard en het was Christian Kelders die de dans opende, voor Christian Lefort, Vincent Radermecker, Pierre Piron (SEAT) en uiteindelijk Stéphane Lémeret, die pas na 37 ronden het stuur aan Edouard Mondron overgaf. De youngster van Delahaye vertrok terug als leider, met Eric van de Poele in zijn spoor!

Twee verschillende generaties zouden dus onderling uitmaken wie met de zege zou gaan lopen. De belofte in de Renault Mégane liet zich niet imponeren door de meervoudige winnaar van de 24 Uur van Spa in de Volvo. van de Poele kwam toch dichter en dichter en zou uiteindelijk zijn kans in de Parabolica van de omoop van Dijon wagen: “Het feit dat een ervaren man als Eric van de Poele achter me zat veranderde geenszins mijn tactiek, ik bleef mijn ritme houden zonder evenwel mijn banden te veel af te beulen. Dat lukte ook perfect, misschien nog wel beter dan bij hem...”, vertelde Edouard aan de aankomst.

Dubbel voor Piron-Rosoux, Nelissen Grade-van de Poele en Franck

Tot het einde van de race bleven de gevechten in heel het peloton bijzonder aangenaam om volgen. De rangorde vooraan, met de Volvo voor de Renault, veranderde niet meer en van de Poele hield op de lijn minder dan vier seconden over op de gele Renault, met in diens zog de rode Renault van Bouvy-Kelders. Vervolgens kwamen de Jaguar van Jérôme Thiry en de KIA van Philippe Stéveny als vierde en vijfde over de finishlijn. Stéveny blijft zo mede leider in het kampioenschap.

Net zoals een dag eerder won de SEAT Leon van Piron-Rosoux het pleit in T3, na een schitterend duel met de BMW M3 van Qvick-Vanbellingen. Laurent-Richard (Renault) werd achtste, voor Latinne-Wauters (VW) en Nelissen Grade-van de Poele (Touring Cup), die zo opnieuw in de klasse S2 wonnen. Christian Franck was de snelste man van het peloton SEAT Leon Supercopa en Katsers-Bruynoghe (Honda) wonnen in T2.

In het kampioenschap tellen Stéveny-de Radiguès en Bouvy-Kelders nu beide 64 eenheden, maar het kampioenschap is onder voorbehoud omdat eerder na een technische controle bleek dat de velgen en banden van de Volvo S60 Silhouette niet conform het reglement zijn. Het team ging tegen deze beslissing echter in beroep en de sportcommissie van de RACB zal zich voor de 12 Uur van Spa over dit vraagstuk buigen en een oordeel vellen.

Klassement (onder voorbehoud) race 1: 1. Radermecker-van de Poele (Volvo S60 Silhouette), 63 ronden, 2. Lémeret-Mondron (Renault Mégane) op 59’’056, 3. Bouvy-Kelders (Renault Mégane) op 1.06’’128, 4. Stéveny-Lefort-de Radiguès (KIA Pro_Ceed Silhouette) op 1 tour, 5. Viron-Richard (Renault Mégane), 6. Piron-Rosoux (SEAT Leon), 1ste in T3, 7. Thiry-Moonens (Jaguar XF Silhouette), 8. Latinne-Wauters (VW Scirocco) op 2 ronden , 9. Smits-Choque (VW Scirocco), 10. Qvick-Vanbellingen (BMW M3), 11. Franck (SEAT Leon Supercopa) op 3 ronden , 1ste in T3S, 12. Léonard-Lamy (SEAT Leon Supercopa), 13. Van de Poele-Nelissen Grade (Touring Cup), 1ste in S2, 14. Poitevineau-Barenghi (Gomez GC10-2), 15. Albert-Nale (SEAT Leon Supercopa)… 29. Arnhem-Beuler (Renault Clio) op 8 ronden , 1ste in T2, enz..

Klassement (onder voorbehoud) race 1: 1. Radermecker-van de Poele (Volvo S60 Silhouette), 63 ronden, 2. Lémeret-Mondron (Renault Mégane) op 03’’791, 3. Bouvy-Kelders (Renault Mégane) op 06’’984, 4. Thiry-Moonens (Jaguar XF Silhouette) op 54’’012, 5. Stéveny-Lefort-de Radiguès (KIA Pro_Ceed Silhouette) op 1’10’’966, 6. Piron-Rosoux (SEAT Leon) op 1’22’’941, 1ste in T3, 7. Qvick-Vanbellingen (BMW M3) op 1’23’’861, 8. Viron-Richard (Renault Mégane) op 1 ronde, 9. Latinne-Wauters (VW Scirocco) op 2 ronden, 10. Nelissen Grade-van de Poele (Touring Cup) op 3 ronden, 1ste in S2, 11. Franck (SEAT Leon), 1ste in T3S… 23. Katsers-Bruyngoghe (Honda Civic) op 6 ronden, 1ste in T2, enz.

Klassement (onder voorbehoud): 1. Stéveny-de Radiguès (KIA) et Bouvy-Kelders (Renault) 64 pts, 3. Lémeret-Mondron (Renault) 51, 4. Qvick-Vanbellingen (BMW) 45, 5. Radermecker-van de Poele (Volvo) 40, 6. Latinne-Wauters (VW) 39, 7. Viron-Richard (Renault) 34, enz.

(Speedworld)

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS