Cees Muys krijgt fraaie beker voor vice-kampioenschap tijdens kampioenenhuldiging
Uitgegeven door Bas Kaligis • 20 januari 2024 22:15
HELMOND - Ja, Cees Muys was er maar trots op, die ene mooie bokaal die hij afgelopen weekeinde kreeg uitgereikt voor zijn prestaties in het NK Rotax Max. Het negenjarige karttalent uit Heteren werd in Helmond gehuldigd voor het vice-kampioenschap in de Micromax-klasse.
“Het is een vette beker”, glunderde hij. “Dit is wel leuker dan de beker uitgereikt krijgen op een podium op het circuit.” Want in Helmond was er een groot podium met rookmachines en discolichten en tv-presentator Rob Kamphues die de avond presenteerde. “Ik vond het allemaal wel leuk. En dit is mijn mooiste beker, want het is toch een mooie prestatie.”
Of hij tevreden was met die beker. “Jawel”, klonk het ietwat sip. Wat bleek? “Stiekem was ik liever eerste geworden, maar het is wat het is.” Ambitieus als Cees is kon hij niet helemaal tevreden zijn, want wie tweede wordt in een kampioenschap is geen eerste, was zijn logische redenatie.
Hoe dan ook, hij had een mooi seizoen gehad. Daarin schopte hij het zelfs tot de Rotax Max Challenge Grand Finals, het jaarlijkse officieuze WK voor Rotax Max-rijders. Deze keer werd het evenement in Bahrein gehouden. Hij blikte er met genoegen op terug. “Bahrein was megavet”, zei Cees. “Tussen de langzaamste en de snelste rijder zat maar één seconde.” Dus het was een erg sterk veld.
“Het was natuurlijk duwen en trekken, en dat is anders als dat wij in Nederland gewend zijn. Je kreeg maar één bandenset voor het hele weekend, dus we hebben banden gespaard, zoals iedereen.” Cees was snel, erg snel en was constant boven in de tijdenlijsten terug te vinden. “Maar in de prefinale werd ik met de start van de baan gebeukt. Daar kon ik zelf niks aan doen. Maar ik heb toen wel een hele mooie inhaalrace gereden, van de 34e naar 18e plaats in 8 rondjes tijd. En daar was ik best trots op zegt hij met een grote lach.
De commentatoren op het circuit in het Midden-Oosten hadden zelfs een bijnaam voor Cees: ‘Bring the Noise, Sees Mois’ (Cees Muys) riepen ze dan over de baan. In de finale moest ik op P10 starten, maar die race ging niet goed. Ik heb nog niet eens een rondje kunnen rijden. Ik ging op een gegeven moment zo langzaam. Er was een technisch probleem.” Hij viel dus uit. Maar dit jaar hoop ik dat ik weer voor een ticket mee kan doen en proberen we naar Sarno te gaan.”
Of hij opnieuw de Grand Finals haalt of niet, niemand pakt hem nog zijn knappe debuutseizoen van 2023 af. Wie dan meteen erin slaagt vice-kampioen te worden heeft heel wat in zijn mars. En omdat hij al op dicht bij de titel was in zijn eerste jaar in de klasse, gaat Cees komend seizoen een treetje hogerop.
“Dan rijd ik in de Rotax Max Minimax-klasse”, verduidelijkte hij. “Ik heb het afgelopen seizoen al een keer een Minimax-wedstrijd gereden in het BNL-kampioenschap.” Dit jaar rijdt hij het volledige NK in die klasse. “Ik ga het klassement proberen te winnen.”
Zo. Dat is duidelijk. Aan zelfvertrouwen alvast geen gebrek. Cees heeft er veel zin in, dat moge duidelijk zijn. “Vorig weekend heb ik nog in mijn nieuwe Minimax-kart van Birel gereden, en afgelopen woensdag nog. Ik vind de Birel fijn rijden. De eerste keer dacht ik: oe, dit is wel heftig. Dat was wel leuk. Nu ben ik er wel aan gewend.”
Die Birel bestuurt Cees namens een nieuw team: Paauwer Kart Racing. Vader Jan heeft het afgelopen jaar Cees zelf begeleid, alleen merk ik dat mijn kennis nu te kort gaat komen. Daarom ben ik opzoek gegaan naar iemand die ons daar verder bij kan helpen, zodoende zijn wij bij Menno uitgekomen. Cees wil Toon van TR-motorsport wel bedanken voor zijn steun van de afgelopen jaren, want ook Toon heeft mij altijd goed geholpen. Ook dankzij hem ben ik zo ver gekomen en daar ben ik hem erg dankbaar voor, aldus Cees. Behalve het NK Minimax gaat hij ook het NK Mini 60 rijden. “En misschien BNL-wedstrijden en wat losse wedstrijden. Ik heb er echt zoveel zin in!”
Cees Muys bedankt zijn ouders, zijn team en sponsoren! Hij wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door Autobedrijf J. Muys, Auto Stuart Elst, Opel Dekker Krimpen, Rekro Auto’s Veenendaal, Dutch Vans en IGA Automaterialen Heteren.