Kartclub Ulrum staat weer bol van activiteiten in 2023! Nieuwe 270cc Honda Cup! En Rob Lucassen blikt vooruit op het raceseizoen
Uitgegeven door Frank Korsel • 11 februari 2023 17:30
ULRUM - Kartclub Ulrum timmert lekker aan de weg. De kartbaan in het noorden van Groningen, nabij Lauwersoog, het Zeehondencentrum Pieterburen en de Waddenzee, heeft de afgelopen jaren onder de hoede van familie Lucassen een metamorfose ondergaan. Beetje bij beetje is de kartbaan Ulrum opgeknapt en er staat iets moois. Van kartverhuur, bedrijfsuitjes, karten met een kinderfeestje of een compleet verzorgde BBQ tot een arrangement voor groepen met karten. Er is een mooi aanbod aan activiteiten. Ook zijn er kartlessen en worden er clubraces en huurkartraces gehouden. Kijk voor meer info op de website van Karting Ulrum!
Bovendien heeft mede-kartbaaneigenaar Rob Lucassen het er maar druk mee, want hij racet ook nog eens in het Nederlands kampioenschap karting. We blikken met Rob terug op zijn raceseizoen en kijken vooruit op 2023. Lucassen eindigde het afgelopen seizoen op de tweede positie in het Nederlands kampioenschap in de ID Engines Shifter-klasse. De zeventienjarige karter uit het Brabantse Cuijk werd onlangs in Venray gehuldigd en maakt zich op voor het volgende seizoen, waar hij naast de ID-engines ook in de supersnelle 250 cc Superkarts racet. Niet alleen als coureur, maar ook als mede-eigenaar van Kartbaan Ulrum. Hij heeft grote plannen: een nieuwe klasse (270cc Honda Cup) starten op Kartbaan Ulrum, en zelf racen in de ID Shifter én de razendsnelle 250 cc Superkarts op het TT-circuit van Assen.
“Ik ben erg tevreden over het afgelopen seizoen”, blikte de snelheidsduivel terug. “Halverwege het seizoen hadden we wat probleempjes. De eerste race in Eindhoven was prima. Ik merkte alleen dat ik al te lang niet meer had gereden waardoor er wat foutjes ontstonden in het rijden. Dat kan gebeuren, maar met de tweede plek was ik tevreden.”
In Spa-Francorchamps reed Lucassen zijn hele kart naar z’n grootje. “Het chassis was twee centimeter krom en daar moest ik nog twee manches mee rijden. Omdat we alleen aan de voorkant remmen hebben, weet je met een krom chassis niet wat de kart gaat doen. Hij gaat of haaks linksaf, of rechtsaf.”
Rob en zijn team hebben een hoop aan het chassis getrokken en dat leek te helpen: “De eerste paar rondjes deed de kart het prima en konden we naar voren komen. Daarna was het gokken welke kant de kart op zou gaan bij het remmen.”
Voor het derde weekeinde in Strijen was Rob voorzien van een nieuw chassis, maar was het lastig om de goede afstelling te vinden. Hij won de race weliswaar, ‘maar toch ontbrak er nog wat snelheid’, zo klonk het.
“In Venray gingen we heel goed op de zaterdag, we waren echt heel snel. Zondag ging het voor geen meter. We weten nu nog steeds niet wat eraan scheelde. In Assen hadden we een wat tegenvallende kwalificatie. In de eerste race reed ik naar P3, maar viel ik uit. Met een nieuw motorblok moest ik de tweede race achteraan starten en ben ik toen best snel naar de derde stek gereden. Zo eindigde ik de derde race op P2.”
“We begonnen het weekend vrijdag met een training met de ID Shifter-kart in Eindhoven. De snelheid zat er goed in. In droge omstandigheden kwam ik net iets tekort, maar in de regen was ik heel rap. We hebben alles ingepakt en zijn ’s nachts op vrijdag om half drie opgestaan om naar het autocircuit Oschersleben in het oosten van Duitsland te gaan voor een testdag in een Superkart. Dat was heel iets anders dan een normale kart. We waren om elf uur ’s avonds op zaterdag terug en ik moest zondag terug naar Eindhoven.”
“In de derde en belangrijkste race was de baan zeiknat. Van eerdere natte races wist ik dat ik moest kunnen winnen in die omstandigheden. Het jaar ervoor had ik in de regen met twintig seconden voorsprong gewonnen. Al in de opwarmronde merkte ik dat ik erg snel was, maar in de tweede bocht werd ik vooraan er vanaf gekegeld. Ik moest van achteraan weer beginnen.”
Gelukkig bleek de concurrentie geen partij voor Rob. Binnen vier rondjes lag de mede-eigenaar van de Groningse Kartbaan Ulrum weer aan de leiding van de wedstrijd. Die won hij uiteindelijk met elf seconden voorsprong en werd hij vice-kampioen in het NK.
Verder is Rob alle andere weekenden te vinden in Ulrum, waar hij met zijn familie de kartbaan runt, kartlessen geeft en clubraces voor racekarts en diverse evenementen voor de huurkarts organiseert.
Op Kartbaan Ulrum worden, naast de verhuur van karts, ook onder andere huurkartraces en clubraces georganiseerd. “Daar zijn we heel erg druk mee. De inschrijvingen zijn ook al geopend. De RK1 had altijd een erg groot startveld. Maar de onderdelen worden steeds schaarser, dus moet er op de korte termijn een vervanger komen voor deze klasse. We hebben nu dan ook de 270 cc Honda Cup gestart. We hebben nu al aardig wat inschrijvingen. We zijn één van de grootste kartclubs en hebben de meeste jaarkaarthouders.”
Buiten de nieuwe 270cc Honda Cup-klasse worden op de clubraces in Ulrum ook gereden met karts in de 4-takt klassen: Cadet 160cc klasse, Parolin Rocky, 200cc klasse, RK1 en 360cc klasse! Kijk HIER voor alle informatie!
Rob Lucassen bedankt zijn monteur Jan Leppink, zijn vader, Lise, familie, zijn moeder, zijn vriendin, iedereen bij Kartbaan Ulrum en daarnaast de Kartacademy, ID Engines, Arthur Dontje en Gaby en haar organisatie Chrono Karting.
Kijk ook eens op de website van Kartclub Ulrum!