Karting • Chrono

Karter Maxim Dirickx opnieuw ongenaakbaar: na kampioen van Belgiė nu ook kampioen van Nederland

Uitgegeven door Bas Kaligis • 17 november 2021 01:12

GENK – Met een mooie tweede plaats tijdens de achtste en laatste ronde van het NK Rotax Max verzekerde karter Maxim Dirickx zich zondag van de titel in de DD2-klasse. Het was voor de topper uit Kontich zijn tweede titel in drie weken tijd. Eerder won hij ook al het Belgisch kampioenschap. Niet verwonderlijk dus dat hij overloopt van het zelfvertrouwen. Dat hoopt hij in december om te zetten in nog een topresultaat tijdens de Rotax Max Grand Finals in Bahrein.

Belgisch talent Maxim Dirickx gaat er met het Nederlands kampioenschap karting vandoor

Kampioen DD2, zondag tweede in het dagklassement, de tweede titel in drie weken tijd en een top-optreden tijdens de internationaal zeer sterk bezette Golden Trophy, een week geleden. Wat is zijn geheim? “Goed eten, hard werken en veel training op deze baan natuurlijk”, luidde het verrassend eenvoudige antwoord van Maxim.

“Dit is ook nog eens mijn thuisbaan en ik heb hier de afgelopen drie weken elke week een race gehad. Dat geeft veel zelfvertrouwen.” Toch was zijn derde raceweekeinde in Genk op rij niet zo eenvoudig. Althans, in de kwalificatie had hij in eerste instantie problemen om het juiste tempo te vinden. “Die sessie ging moeizaam omdat die op een opdrogende baan was. We moesten gokken met de bandendruk.”

Maxim vervolgde: “Ik reed rond de achtste plaats en toen ging Frits Wernsen me voorbij. Ik heb zijn lijnen overgenomen omdat ik zag dat hij redelijk snel was. Toen ben ik naar de derde tijd kunnen rijden en daar was ik zeer tevreden mee.”

Vervolgens ging de prefinale goed. Die werd verreden op een droge baan en vanaf de eerste ronde reed Maxim op kop. “Jammer genoeg maakte ik in de laatste ronde een stomme fout. Ik verdedigde slecht. Daardoor is de nummer twee me in de laatste bocht voorbijgestreefd. Maar ik ben nog steeds zeer tevreden met die tweede plaats.”

In de finale moest hij vervolgens op de tweede plaats starten. “Ik heb die plek de hele tijd kunnen behouden en als tweede kunnen finishen. In de eerste rondes moest ik soms een beetje de deur dichthouden, maar voor de rest kon ik gewoon rustig rijden. De nummer één was de hele wedstrijd net iets te snel. Ik kon net niet bij hem aanpikken.”

Niettemin waren twee tweede plaatsen een uitstekend resultaat waarmee de Belgische belofte zijn NK op kundige wijze afsloot. “Ik kwam hier al met een goed gevoel naartoe. Ik wilde natuurlijk winnen. Ik wist dat degene die hier eerste werd zeer sterk was. Die had hier vorige week tijdens de Golden Trophy ook zeer sterk gepresteerd, dus ik wist dat het moeilijk ging worden. Ik ben zeer tevreden. Om achter zo iemand te finishen vind ik niet erg.”

Maxim Dirickx

De basis voor de twee titels ligt hem in de begeleiding die hij krijgt bij zijn team Schepers Racing. Daar ontbreekt het hem aan niks qua materiaal, maar uiteindelijk is het vooral de begeleiding die hem geholpen heeft een flinke stap voorwaarts te maken.

“Ik heb elk weekend getraind, vaak met Martijn van Leeuwen. Ik heb aan hem heel veel te danken. Hij is mijn rijderscoach. En natuurlijk de crew bij Schepers Racing, mijn monteur en teambaas. Daar mag ik zeker niet over klagen dit jaar.” Het succes en de bijbehorende topvorm zorgen ervoor dat hij uitkijkt naar zijn deelname aan de Grand Finals, het officieuze WK voor Rotax Max-piloten. Die staan van 11 tot en met 18 december in Bahrein op het programma. “Als alle factoren in ons voordeel zijn, denk ik dat we er goed kunnen presteren. Ik moet de kart goed kunnen aanvoelen, de motor moet goed zijn. Het zijn allemaal gelijke karts en gelijke motoren. Het gaat om de piloot. Dus ik denk dat als ik een goed gevoel kan krijgen met de kart, er op de baan een goed resultaat zou moeten uitkomen. Ik zie wel wat er komt. Het gaat vooral aan mij liggen, denk ik.”

Voordat het zover is rijdt hij komend weekeinde in, jawel, Genk nog een wedstrijd. Dat is de laatste ronde van het GK4-kampioenschap. Daar gaat hij debuteren in de SuperShifter-klasse, bij wijze van experiment. “Dat lijkt me heel leuk. Het is voor mij vooral een mooie training om met de SuperShifter te rijden. En zo blijf ik nog één weekje langer in het wedstrijdritme. Dat is goed voor de Grand Finals.” Foto's Oswald Paret en Bas Kaligis

Maxim Dirickx bedankt zijn ouders, iedereen bij Schepers Racing en zijn sponsoren. Maxim wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door 911 Motorsport, Listed Properties, Suber Factory en 911 Heaven.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS