SPECIAL - DTM-kampioen 2024 Mirko Bortolotti: volledige focus en de aanhouder wint
Uitgegeven door Peter Vader • 22 oktober 2024 09:00
Met zijn succes van afgelopen zondag vervulde Mirko Bortolotti een levenslange droom: de Lamborghini-fabriekscoureur won voor het eerst in zijn carrière de DTM-titel tijdens de seizoensfinale in Hockenheim. “Dit is de mooiste dag van mijn leven. Tien jaar geleden gaf Lamborghini mij een kans en sindsdien hebben zij altijd in mij geloofd. Ik herinner me nog dat ik vorig seizoen de titelstrijd verloor en ik een paar tranen liet. Het kampioenschap voelt nu des te beter aan”, zei een dolgelukkige Bortolotti na de prijsuitreiking. Het gala-optreden van de Italiaan resulteerde ook in de eerste kampioenstrofee in de 40-jarige geschiedenis van de DTM voor het luxemerk Lamborghini uit Sant'Agata Bolognese (Italië). Ook Bortolotti's team SSR Performance boekte een nieuwe mijlpaal: voor het racing team uit München is deze titel het grootste succes sinds het kampioenschapsseizoen in de ADAC GT Masters 2020.
Met zijn DTM-triomf liet Bortolotti op indrukwekkende wijze zien dat hij zich niet door tegenslagen laat ontmoedigen en altijd zijn doelen voor ogen houdt. Een eigenschap die teruggaat tot zijn kindertijd. Bortolotti, geboren in Trento aan het Gardameer en opgegroeid in Wenen, wist op vijfjarige leeftijd dat hij autocoureur wilde worden. “Als kleine jongen zag ik op de Bologna Motor Show de Alfa Romeo waar Giancarlo Fisichella in de DTM reed en ik werd meteen verliefd op racen. Daarna ben ik begonnen met karts, ook al had niemand in mijn familie enige connectie met de autosport”, zegt de 34-jarige, die zelfs als kind niet te stoppen was als hij ergens zijn zinnen op zette. Zijn ouders stonden er echter op dat de aspirant-coureur zijn middelbareschooldiploma zou behalen, wat hij behaalde ondanks het missen van een paar lessen met een goed puntengemiddelde en Engels als zijn favoriete vak. “Als kleine jongen kon ik de persconferenties na de race op tv niet begrijpen. Daarom heb ik deelgenomen aan een cursus Engels voor kinderen”, herinnert hij zich.
Na elf jaar verruilde de jonge coureur de kart voor de formuleauto. De jonge Bortolotti werd gesteund als lid van de Italiaanse ontwikkelingsploeg. In 2008 won hij het Italiaanse Formule 3-kampioenschap, gevolgd door de FIA Formule 2-titel in 2011 en een periode als Formule 1-testcoureur voor Ferrari, Toro Rosso en Williams. “Anders dan vandaag de dag wilden ze in de Formule 1 een kant-en-klare kampioen en legden ze minder nadruk op jonge, veelbelovende coureurs. De tests zijn goed verlopen, maar het was niet genoeg en dat moet je accepteren”, vatte Bortolotti samen.
In 2014 begon hij te werken met Lamborghini Squadra Corse. Na slechts twee races als juniorcoureur werd Bortolotti genomineerd voor het fabrieksteam van 2015. Twee jaar later won hij de Blancpain GT Series en de Blancpain GT Series Endurance Cup (nu GT World Challenge Europe) en werd hij tweede in de ADAC GT Masters in 2019. Bortolotti verzamelde ook trofeeën op de lange afstanden: “Eén van mijn grootste successen was de overwinning in Daytona in 2018. Het was het eerste Lamborghini-succes in een 24 uursrace en een historisch, zeer emotioneel moment dat ik nooit zal vergeten”, herinnert de Oostenrijker zich heel goed, die het jaar daarop zelfs zijn overwinning in de GTD-klasse kon verdedigen.
Bortolotti miste tot dit jaar nog steeds een DTM-titel uit zijn trofeeëncollectie. Het seizoen begon allesbehalve meesterlijk. Na een tweede plaats in de eerste race lag de Lamborghini-topman lange tijd op koers voor de overwinning tijdens de race van zondag bij de seizoensopener in Oschersleben. Maar een mislukte pitstop kostte hem opnieuw een topresultaat en uiteindelijk eindigde hij slechts 15e. “Als je zo’n fout maakt in de DTM, is de race voorbij. Zulke momenten doen pijn”, zegt Bortolotti, die de situatie in Oschersleben beschrijft. Ook in de volgende drie races miste hij tweemaal de top vijf. Maar Bortolotti toonde zich strijdlustig, werkte intensief samen met zijn team – en werd beloond. Hij eindigde op het podium in Zandvoort, op de Norisring, op de Nürburgring en op de Sachsenring. Het titelduel met Audi-coureur Kelvin van der Linde leek in Bortolotti nieuwe krachten vrij te maken, zeker onder de tijdsdruk van de kwalificatie. Hij startte in zijn Lamborghini Huracán GT3 Evo2 in totaal acht keer vanaf de eerste startrij, meer dan wie dan ook.
Hij toonde ook het lef van een kampioen: in de race van zondag op de Sachsenring eindigde hij slechts als zevende en ging de voorsprong in het kampioenschap terug naar Kelvin van der Linde. Herinneringen aan het voorgaande jaar kwamen naar boven toen Bortolotti in de slotfase van het seizoen ook de toppositie verloor en in de finale niet meer terug kon vechten. Zelfs in zijn eerste volledige DTM-jaar in 2022 kon de getalenteerde sportman zijn sterke prestaties niet consistent leveren. Ondanks dat we halverwege het seizoen aan de leiding stonden, was dat slechts genoeg voor de vierde plaats in het algemeen klassement. Dit jaar liep alles anders. Bij de voorlaatste stop op de Red Bull Ring had hij het ijskoud. Met zijn enige overwinning van het seizoen sprong Bortolotti terug naar de top, reisde als kampioenschapsleider naar de finale op de Hockenheimring en pakte daar zijn eerste DTM-titel.
Het gejuich van Bortolotti kende geen grenzen. Emotionele taferelen die passen bij de ontwikkeling van de overigens nogal gereserveerde coureur, die volledig gericht is op maximale prestaties. Bij de start in Oschersleben presenteerde Bortolotti zich dichter bij de fans dan ooit tevoren toen hij de tijd nam voor de toeschouwers tijdens de signeersessie in de DTM Fan Zone. Een instelling die hem wellicht de nodige losheid gaf in de titelstrijd. Bortolotti, wiens familie al tientallen jaren ijssalons in Wenen runt, kwam nogal koel over voor tv-camera's. Hij wil gezien worden als coureur; Bortolotti maakt het liefst furore op de baan. Hij bereikte dit in wat waarschijnlijk zijn meest intense seizoen was, met de DTM-titel als verdiend resultaat. Tegelijkertijd neemt Bortolotti deel aan het FIA Endurance Wereldkampioenschap in Lamborghini's eerste hybride race-prototype, in wiens ontwikkeling hij een sleutelrol speelde. De speciale status van Bortolotti in de Italiaanse autosport komt ook op virtueel niveau tot uiting: in de racesimulatie Assetto Corsa begeleidt Bortolotti spelers in de carrièremodus.
Na het lange seizoen heeft de DTM-kampioen van 2024 weer tijd om de voetbalwedstrijden van zijn favoriete club AC Milan te volgen of thuis te trainen in de simulator. “Privé is en blijft gezondheid het allerbelangrijkste. Als de tijd het toelaat, zal ik ook weer reizen om de wereld buiten het circuit te ervaren”, onthult Bortolotti. Iedereen die de nieuwe DTM-kampioen kent, weet dat ook hij deze persoonlijke doelen niet uit het oog zal verliezen. Een man van principes, die Mirko Bortolotti!
Mirko Bortolotti (midden) met zijn grootste belagers in het DTM-kampioenschap 2024: Kelvin van der Linde met Abt-Audi (links) en Maro Engel met de Mercedes-AMG (rechts)
Foto’s: media.adac-motorsport.de
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!