Autosport Internationaal Toerwagens • FIA GT3

Al meer dan tien jaar een sterke klasse: GT3 sportwagenracen! Een overzicht van de klasse

Uitgegeven door Dirk Kempen • 30 juli 2016 09:10

Dit weekeinde start één van de grootste enduranceraces van de wereld, de 24 uur van Spa. Sinds enkele jaren is GT-racen uitgegroeid tot één van de meest spectaculaire en populaire klassen in de autosport. Na de teloorgang van GT1 en GT2 na 2011 maakte de GT3-klasse (en later ook GT4) een spectaculaire groei door. Stephane Ratel met zijn SRO Group stond aan de voet van deze succesformule.


Een GT3-sportwagen is een productie-sportauto. Hoewel de regels geen exact productieaantal noemen, moet het gaan om massaproductie. De motor moet ook een regulier productiemodel zijn. Verder zijn de regels wat betreft de motorinhoud of -configuratie (V8, V10 etc.) volledig vrij. GT3-auto's zijn voorzien van traction control en ABS. Hiermee verschillen de auto's van de GTLM-klasse, waar alleen traction control is toegestaan. Ook het gewicht en de wielbasis zijn anders.

De auto's hoeven niet altijd ontwikkeld te worden door de fabrikant zelf. Enkele voorbeelden zijn de Cadillac ATS-V.R GT3 (Pratt & Miller), Dodge Viper GT3-R (Riley Technologies) en de door Reiter Engineering ontwikkelde Lamborghini Gallardo R-EX en Chevrolet Camaro. De door Emil Frey ontwikkelde Jaguar XK-R is geen officiële wereldwijd gehomologeerde GT3-auto. Deze auto mag wel meedoen met GT3-races op basis van nationale regels. Hetzelfde geldt voor de Mosler MT900R GT3, Ginetta G55 GT3 en Chevron GR8 GT3.


Om een gelijkwaardig speelveld te krijgen tussen de, inmiddels 40, gehomologeerde GT3-auto's heeft de SRO de balance of performance ingesteld. Door een uitgebreide test wordt bepaald welke auto's meer gewicht krijgen of juist een kleinere luchtinlaat. Het technisch reglement van de FIA GT3-klasse is openbaar. Wie interesse heeft kan het nalezen op de website van de FIA. Als je hier klikt kom je bij het juiste bestand.

De GT3-klasse is ontstaan in 2005 en het Europees GT3-kampioenschap was de eerste klasse volgens deze regels. Sean Edwards, die in een tragisch ongeluk op Queensland Raceway om het leven kwam, was de eerste kampioen met een Porsche 997. Na enkele magere jaren in 2010/2011 kreeg de klasse een nieuwe impuls. Wereldwijd werd de formule overgenomen. De Blancpain Endurance Series startte in 2011, gericht op de gentleman-coureur. Vanaf 2013 werd ook een klasse voor sprintraces gestart, de Blancpain Sprint Series. Blancpain, een exclusief Zwitsers horlogemerk, ondersteunt de klasse sinds 2011.


De Japanse Super GT-klasse en het United Sportscar Championship zijn twee toonaangevende kampioenschappen in Japan en de VS die GT3-reglementen overnemen. In het United Sportscar Championship worden meer auto's toegelaten uit de GT3-klasse, hoewel zij het nog GTD noemen.

Inmiddels heeft bijna elk continent een vooraanstaand GT3-kampioenschap. Blancpain GT is dé GT3-klasse in Europa. Daarnaast zijn de Pirelli World Challenge (Verenigde Staten), Australian GT (Australië) en GT Asia (Azië) vooraanstaande kampioenschappen. De Intercontintal GT Challenge, met de Bathurst 12 uursrace, 24 uur van Spa en 12 uur van Sepang, geeft de GT3-klasse een wereldwijd podium.


GT3-001 Maserati Coupe Grand Sportif Light
GT3-002 Dodge Viper Competition Coupe
GT3-003 Aston Martin DBRS9
GT3-004 Lamborghini Gallardo LP520 GT3
GT3-005 Corvette Z06.R GT3
GT3-006 Ascari KZ1 GT3
GT3-007 Porsche 997 GT3 Cup (alleen 2006 model)
GT3-008 Venturi GT3 Heritage
GT3-009 Ferrari F430 GT3
GT3-010 Ford Racing Mustang FR500C GT
GT3-011 Ford GT GT3 (verlopen)
GT3-012 Jaguar XKR GT3 (verlopen)
GT3-013 Morgan Aero 8 GT3
GT3-014 Lotus Exige GT3
GT3-015 Porsche 911 GT3 Cup S
GT3-016 Ford GT GT3
GT3-017 Audi R8 LMS en R8 LMS ultra
GT3-018 BMW Alpina B6 GT3
GT3-019 Ferrari 430 Scuderia GT3
GT3-020 Dodge Viper Competition Coupe Series 2
GT3-021 Jaguar XKR-S GT3 (verlopen)
GT3-022 Morgan Aero Super Sport
GT3-023 BMW Z4 GT3
GT3-024 Lamborghini Gallardo LP600+ GT3 (inclusief R-EX)
GT3-025 Porsche 911 GT3 R 997
GT3-026 Corvette Callaway Z06.R GT3
GT3-027 Ford Mustang VDS GT3 (verlopen)
GT3-028 Mercedes-AMG SLS AMG GT3
GT3-029 Ferrari 458 Italia GT3
GT3-030 Nissan GT-R Nismo GT3
GT3-031 McLaren MP4-12C GT3
GT3-032 Aston Martin V12 Vantage GT3
GT3-033 Chevrolet Camaro GT3
GT3-034 Maserati GranTurismo MC GT3
GT3-035 Bentley Continental GT3
GT3-036 Dodge Viper GT3-R
GT3-037 McLaren 650S GT3
GT3-038 Audi R8 LMS (tweede generatie)
GT3-039 Cadillac ATS-V.R GT3
GT3-040 Lamborghini Huracán GT3
GT3-041 Porsche 911 GT3 R 991
GT3-042 Mercedes-AMG GT3
GT3-043 BMW M6 GT3
GT3-044 Ferrari 488 GT3

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS