Adrian Newey vreest dominantie door nieuwe F1-motorformule in 2026
Uitgegeven door Bas Kaligis • 28 januari 2025 04:26
Adrian Newey heeft zijn zorgen geuit over de nieuwe motorformule die in 2026 wordt geïntroduceerd in de Formule 1.
De nieuwe regels voor 2026 brengen grote veranderingen met zich mee. De 1.6-liter V6-motor blijft, maar de MGU-H verdwijnt. De nadruk ligt op meer elektrificatie en het gebruik van synthetische brandstoffen.
Auto Motor und Sport schrijft dat de verbrandingsmotor ongeveer een derde minder vermogen zal leveren, terwijl het elektrische vermogen bijna wordt verdrievoudigd. De verhouding tussen verbrandingsmotor en elektrisch vermogen zal ongeveer 50/50 zijn.
Het chassis krijgt actieve aerodynamica om het potentieel van de motoren maximaal te benutten. De X- en Z-modes worden geïntroduceerd om neerwaartse druk te creëren waar nodig en luchtweerstand te verminderen op de rechte stukken.
"Ik denk dat er een grote kans is dat het in het begin een motorformule wordt", zegt Adrian Newey. "De realiteit is dat ik me geen andere keer in de Formule 1 kan herinneren waarbij zowel de chassis- als motorreglementen gelijktijdig zijn veranderd."
De technisch expert is bezorgd dat één fabrikant met een superieur ontwerp jaren van dominantie kan hebben: "Als het aan de verbrandingsmotorzijde is, en iemand komt met een dominante verbrandingsmotor, dan zal dat de hele periode van deze formule duren."