Formule 1

Blijdschap bij Mercedes was van korte duur: gridstraf voor George Russell en Kimi Antonelli

Uitgegeven door Peter Vader • 13 april 2025 05:30

Na een uitstekende kwalificatiesessie tijdens de GP van Bahrein, waarbij George Russell als tweede eindigde achter de enige – en onhaalbare – McLaren van Oscar Piastri, en Kimi Antonelli zich als vierde wist te kwalificeren, wat zijn beste resultaat tot op heden van het seizoen was, kregen beide Mercedes-coureurs een gridstraf van één plaats voor de race van zondag. De Britse coureur start dus vanaf de derde positie. De reden voor deze straf is uniek, want zoiets is nog nooit eerder gebeurd. Zowel Kimi Antonelli als George Russell kwamen de snelle baan van de pitstraat binnen voordat de herstarttijd bekend werd gemaakt. Dat bleef ook bij de tegenpartijen niet onopgemerkt: enkele coureurs noemden de actie van Mercedes via de radio riskant. De stewards gaven het duo een straf nadat ze naar de snelle baan van de pitstraat waren gestuurd voordat de tijd voor een herstart van de sessie – na de crash van Haas-coureur Esteban Ocon aan het begin van Q2 – werd bevestigd.

GP Bahrein F1 Mercedes gridstraf Foto 1 P3 en P5


Een snel maar wel diepgaand onderzoek volgde waarbij Mercedes-teamvertegenwoordiger Andrew Shovlin (Trackside Engineering Director), de wedstrijdleider en de sportdirecteur van de FIA ​​Single Seater werden gehoord en na het bekijken van video, timing, teamradio en videomateriaal in de auto, spraken de stewards hun oordeel uit. "De vertegenwoordiger van het team, de heer Shovlin, verklaarde in zijn getuigenis dat hij de instructie voor het vrijgeven van de auto's per ongeluk had gegeven, omdat hij de boodschap op pagina drie van het tijdscherm, 'geschatte herstarttijd', verkeerd had geïnterpreteerd als een boodschap die de daadwerkelijke herstarttijd aangaf", aldus het beslissingsdocument van het panel.

GP Bahrein F1 Mercedes gridstraf Foto 2

"Hij betoogde dat er in dit geval geen sportief voordeel was behaald, aangezien er voldoende tijd (11 minuten) resteerde voor andere teams om hun runplannen uit te voeren. Ook werd opgemerkt dat de sportief directeur van het team, de heer [Ron] Meadows, niet aanwezig was bij het evenement en dat hij normaal gesproken betrokken zou zijn bij het vrijgaveproces. De sportief directeur van de FIA ​​Single Seater verklaarde dat een dergelijke stap een sportief voordeel zou kunnen zijn, omdat het een team in staat zou stellen zijn runplan uit te voeren, terwijl andere teams dat mogelijk niet zouden kunnen. De stewards zijn het met deze visie eens, vooral wanneer er nog maar een paar minuten resteren in de sessie."

GP Bahrein F1 Mercedes gridstraf Foto 3

De sportdirecteur van de FIA ​​betoogde dat er een sportieve straf moest worden opgelegd in plaats van een teamstraf, anders zouden teams in de toekomst hun auto's vrijgeven zodra de geschatte herstarttijd bekend was. De stewards waren het met deze visie eens.

Andrew Shovlin betoogde dat het mogelijk was om een ​​niet-sportieve straf op te leggen als de stewards verklaarden dat dit niet als precedent diende, maar stelden ook dat indien een sportieve straf moest worden opgelegd, deze moest worden gemitigeerd.

De stewards waren het eens met de opvatting dat deze overtreding een sportieve straf vereiste, maar erkennen dat de overtreding onbedoeld was en een oprechte fout van het team, "waarvoor de heer Shovlin zijn excuses heeft aangeboden. We hebben besloten om een ​​gridstraf van één positie op te leggen. Een vergelijkbare overtreding onder andere omstandigheden zou in de toekomst tot een zwaardere sportieve straf kunnen leiden."

GP Bahrein F1 Mercedes gridstraf Foto 4



Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS