Formule 1

Chase Carey postief over de toekomst maar kritisch op eerdere F1-bazen over hun probleemoplossing

Uitgegeven door Peter Vader • 8 maart 2020 19:01

Chase Carey vindt dat de voormalige bazen van de F1 te kritisch werden over de serie en de problemen, in plaats van te werken aan manieren om de problemen op te lossen. Carey verving Bernie Ecclestone als CEO en voorzitter van de F1, na de aankoop van de raceserie door Liberty Media in januari 2017.De overname bracht een mentaliteitsverandering met zich mee en leidde tot een verandering van aanpak in vergelijking met de periode onder het bewind van Bernie Ecclestone. In Eccelestone's tijd kregen uitbreiding en groei de voorkeur boven winst, evenals het voortdurend concurreren met elkaar van de teams.

Chase Carey F1 Liberty Media

Problemen eerder aanpakken
Carey heeft de gesprekken met de teams over de toekomst van de F1 na 2020 begeleid en aangezien de sport- en technische voorschriften van 2021 in oktober vorig jaar werden geformaliseerd, is de enige zorg van de Amerikaan het formuleren van de nieuwe commerciële overeenkomst. Tijdens de BHMSE-conferentie in Baku vorige maand, zei de F1-voorzitter dat veel van de problemen van de sport moesten worden aangepakt omdat ze niet langer kunnen worden genegeerd. "Er waren zaken die de sport nodig had om er weer bovenop te komen", zei Carey tegen autosport.com. "Ik denk dat het probleem met zaken als kosten op een plek is gekomen die veel eerder had moeten worden aangepakt. Ik denk dat de sport zichzelf waarschijnlijk niet heeft georganiseerd. Ik heb het gehad over de hybride motor en de ongelooflijke technologie die erbij betrokken is, en toch werden de jaren die aan ons voorafgingen vooral gekenmerkt door passiviteit in plaats van te zeggen: 'Dit is de meest efficiënte motor, het is een ongelooflijk stukje technologie'. Het was ècht een enorme stap voor de sport, om een belangrijk probleem aan te pakken.”

Langdurige partnerschappen
F1's benadering van de kalender is ook veranderd door Liberty, met hun gretigheid om uit te breiden naar nieuwe markten over de hele wereld. Races in Vietnam en Nederland komen dit jaar op de kalender erbij, met een beoogde race in Saoedi-Arabië en een tweede race in Amerika ook op de toekomstige kalender. "Er waren vragen over de promotionele kant van ons bedrijf. Ik denk dat de kracht daarvan is bewezen en echt positief is geweest," zei Carey. “Ik denk dat de kracht eerst en vooral alleen maar de vraag is, wat is realistisch? We hebben het geluk veel meer vraag dan aanbod te hebben voor onze races. We willen selectief zijn en we willen langdurige partnerschappen, maar dat is alleen maar positief."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS