Formule 1

Eind goed, al goed met de Pirelli bandentests, want Ferrari, Red Bull en McLaren konden uiteindelijk zonder problemen rijden

Uitgegeven door Peter Vader • 13 oktober 2024 08:01

Na een eerste testdag in de afgelopen week op het Italiaanse circuit van Mugello met weinig ronden op de doornatte baan, ging het de volgende dag – woensdag – een stuk beter. Verschillende rijders zijn betrokken bij de ontwikkeling van de volgende serie van Pirelli-compounds. McLaren en Ferrari gingen afgelopen woensdag daarom het circuit weer op. Het was de tweede dag van de Pirelli-tests in Mugello en eindelijk kon er een volwassen aantal ronden worden afgelegd om alle meegebrachte banden te testen, zonder geplaagd te worden door de regen. Namens McLaren was alleen Lando Norris aanwezig, terwijl Ferrari zowel Leclerc als Sainz de baan op stuurde. Het was voor Ferrari niet alleen een testdag voor de banden maar voor het hele team, ter voorbereiding van de komende Grand Prix in Austin (USA). Het was ook een volledige testdag voor Liam Lawson aan het stuur van de RB20, terwijl hij terugkeerde om vertrouwen te winnen met een F1-eenzitter, voorafgaand aan zijn debuut in Austin.

Pirelli bandentests Mugello 8 en 9 oktober 2024 Foto 1 Mugello ingang

De eerste ochtend vonden de activiteiten plaats op een nog vochtige baan, waarbij alle drie de auto's op intermediates reden. Een gouden kans voor Pirelli, aangezien het deze compound voor het eerst kon testen op een uitdagend circuit als Mugello. Pirelli ‘bandenbaas’ Mario Isola onderstreepte hoe tests op hogesbelheidscircuits nodig waren om het rijden onder natte omstandigheden beter te begrijpen.

Vervolgens werd het programma op afgelopen woensdag uur voortgezet met de slicks. 2025-compounds voor Ferrari en Red Bull, 2026- compounds voor McLaren met hun MCL36. Aan het eind van de dag waren er 390 ronden gereden. De meest actieve op de baan was Lando Norris (118 ronden, beste tijd 1'21''302), gevolgd door Liam Lawson (116 ronden, 1'23''219)., Charles Leclerc (79 ronden, 1'21''053) en Carlos Sainz (77 ronden, 1'21''890).

Pirelli bandentests Mugello 8 en 9 oktober 2024 Foto 2 Charles LeclercCharles Leclerc

De ontwikkeling van Pirelli-compounds voor 2025 zal worden voortgezet bij twee komende evenementen, die al op de kalender staan. De tweede vrije training van de Mexicaanse GP zal in feite met 30 minuten worden verlengd, om de 2025-compounds te testen. In het bijzonder zullen de teams de zachtere banden kunnen testen, waaronder de C6-compound, die volgend seizoen gebruikt gaat worden. De fans zullen moeten wachten tot 13 en 14 november voordat ze de 2026-compounds weer op de baan zien verschijnen, waarbij Alpine is geselecteerd voor de volgende tests op Magny-Cours.

De Scuderia zit in het goede spoor door momenteel de 2025-compounds te testen. Tijdens de Mugello Pirelli-tests kon Ferrari zelfs de set-up voor Austin afronden. Het volgende evenement op de kalender. De kenmerken van het Toscaanse circuit komen gedeeltelijk overeen met die van Texas. Lange, flauwe bochten gekoppeld aan rechte stukken, die een groot aero-mechanisch compromis vereisen. Eind goed, al goed met de bandentests, want na Magny-Cours en de eerste dag in Mugello leken ze in het water te vallen. Wordt vervolgd op 13 en 14 november…

Pirelli bandentests Mugello 8 en 9 oktober 2024 Foto 3 Liam LawsonLiam Lawson

Pirelli bandentests Mugello 8 en 9 oktober 2024 Foto 4

Pirelli bandentests Mugello 8 en 9 oktober 2024 Foto 5 Liam LawsonLiam Lawson

Pirelli bandentests Mugello 8 en 9 oktober 2024 Foto 6Charles Leclerc

Pirelli bandentests Mugello 8 en 9 oktober 2024 Foto 7 Lando NorrisLando Norris

Pirelli Formule 1

Foto's: f1pressarea.pirelli.com



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS