Formule 1 - Belangrijke aanpassingen in FIA-reglementen: wedstrijdleiders krijgen beschikking over AI-systemen
Uitgegeven door Tygo Bekkema • 12 december 2024 11:57
De FIA en diens wedstrijdleiders zijn gedurende het voorbije F1-seizoen geregeld in opspraak geraakt als gevolg van hun beslissingen. Zodoende brengt de internationale autosportfederatie een aantal veranderingen aan in de statuten. De reglementswijzigingen moeten ervoor zorgen dat, dankzij de hulp van kunstmatige intelligentie (AI), het voor stewards vanaf volgend jaar makkelijker wordt om besluiten te nemen.
AI wordt sinds een tijdje reeds in gebruik genomen tijdens Formule 1-weekenden. Zo worden er onder meer sensoren gebruikt om vast te stellen of een coureur al dan niet de track limits heeft overschreden. Maar met de nieuwe regels op komst, die op 11 december werden bekrachtigd door de FIA World Motor Sport Council, kunnen de F1-scheidsrechters straks ook op andere vlakken gebruikmaken van software die hun werk makkelijker dient te maken.
“De technische en veiligheidsafdeling van de FIA werkt aan de introductie van nieuwe systemen die gebruik maken van kunstmatige intelligentie om de informatievoorziening van stewards te verbeteren”, schreef de FIA in een verslag van de vergadering van het beslisorgaan. De FIA noemt drie redenen voor het invoeren van AI-systemen: Verbetering van veiligheid, meer efficiëntie door bepaalde processen te automatiseren en men hoopt hiermee ook het risico op inconsistente beslissingen te verminderen.
Het intensiveren van AI-gebruik door wedstrijdleiders is uiteraard niet het enige wat werd besloten tijdens de vergadering. Voor coureurs zijn er ook kleine veranderingen op komst. Zo is het vanaf 2025 mogelijk dat zij onder bepaalde omstandigheden worden verplicht om een koelingssysteem te dragen in de auto. Dit apparaat is door de FIA ontwikkeld, in samenwerking met alle teams. Ook zal de FIA vanaf volgend jaar genderneutraal taalgebruik toepassen, in het kader van inclusiviteit.
De reglementen omtrent de budgetcap zijn eveneens herzien. Initiatieven om de duurzaamheid te bevorderen worden niet meer meegerekend in de cost cap voor teams. Tot slot is de laatste hand aan het technische reglement van 2026 gelegd, zodat de renstallen vanaf januari ook aan de slag kunnen met hun auto’s voor dat jaar.