Formule 1

Formule 2 en Formule 3 in 2023 met duurzame brandstof

Uitgegeven door Bart • 3 september 2022 08:31

De FIA Formule 2 en FIA Formule 3 gaan in 2023 rijden met duurzame brandstof. Die intentieverklaring hebben Formula Motorsport Limited en Formule 1-partner Aramco met elkaar gesloten. Het demonstreert hoe zeer de F2 en F3 pioniers zijn voor de ontwikkeling van de sport. De overeenkomst moet nog wel goedgekeurd worden door de FIA World Motor Sport Council approval.

F2 F3 Aramco


Het rijden met duurzame brandstof valt onder het streven van de Formule 1 om duurzamer te worden. Vanaf 2026 zullen alle FIA-kampioenschappen met 100 procent duurzame brandstof rijden en in 2030 wil de sport volledig klimaatneutraal zijn. De F2 en F3 spelen hier vanaf volgend jaar een grote rol in.

FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem heeft duurzaamheid hoog op zijn agenda staan. "Het is zeer belangrijk dat we dit niet alleen in de Formule 1 willen doorvoeren, maar ook in de Formule 2, Formule 3 en alle andere klassen. Onze sport ontwikkelt en evolueert razendsnel en dat zal het blijven doen. Pionieren met nieuwe technologieën en duurzame brandstoffen is cruciaal om klimaatverandering aan te pakken. Wij kunnen een onderdeel zijn van de oplossing."

Formule 1-directeur Stefano Domenicali sluit zich daarbij aan. "Onze collega's van de F2 en F3 leveren niet alleen onze rijders voor de toekomst, maar zijn ook een perfect testplatform voor de laatste snufjes van engineering. In 2026 willen we naar 100 procent duurzame brandstof dat een baanbrekende oplossing moet zijn voor de automobielsector en daarbuiten."

Bruno Michel, directeur van de F2 en F3, wil graag met de Formule 1 op dit gebied samenwerken. "Duurzaamheid is topprioriteit in de wereld van vandaag en we werken al een tijdje aan het verduurzamen van onze sport. Het doel om over te schakelen op synthetische brandstof kan alleen worden bereikt door de samenwerking met een bedrijf als Aramco, dat vastbesloten is om in de nabije toekomst geavanceerde duurzame brandstof te produceren. Het is gemakkelijker om zo'n belangrijke wijziging in de F2 en F3 door te voeren, omdat er slechts met enkele leveranciers gewerkt wordt. We zijn erg blij om de ​​innovatierol op ons te nemen. Vorig seizoen hebben we dat gedaan met de introductie van de 18-inch banden die nu in de F1 worden gebruikt en nu gaan we de eerste stappen zetten op weg naar duurzame brandstof."


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS