SPECIAL - Personeel van Renault motorenfabriek Viry-Chatillon protesteert tegen toekomstplan van CEO Luca de Meo, wat nu?
Uitgegeven door Peter Vader • 2 oktober 2024 20:39
Een besluit, genomen door president Luca De Meo en het bestuur van Renault, dat Alpine vanaf 2026 het Renault-F1 motorenproject stopzet, is bepaald niet goed gevallen bij het personeel van de Franse Renault-divisie in Viry-Châtillon. Deze locatie is van oudsher gewijd aan de productie van Renault Power Units bestemd voor de Formule 1. Officieel is er nog steeds niets bekend gemaakt, maar het is duidelijk dat de Renault-motoren vanaf 2026 niet meer achterin de F1-Alpines zijn terug te vinden. In plaats daarvan wordt er een Mercedes power unit gemonteerd en daarmee is Alpine dan het derde klantenteam van Mercedes naast Williams en McLaren.
Wat zijn de toekomstplannen?
Na 40 jaar F1-motorproductie zal de Viry-faciliteit worden omgevormd tot een ontwikkelingscentrum genaamd 'Hypertech Alpine'. Dit centrum zal zich richten op de ontwikkeling van ultra-hoogwaardige voertuigen en technologieën voor Alpine en de bredere Renault Groep. Alpine CEO Philippe Krief verklaarde erover: "Het creëren van dit Hypertech Alpine-centrum is essentieel voor Alpine's ontwikkelingsstrategie en, in bredere zin, voor de innovatiestrategie van de Groep. Het is een keerpunt in de geschiedenis van de Viry-Chatillon locatie."
Hypertech Alpine zal zich onder meer bezighouden met de ontwikkeling van een Alpine Supercar, batterijtechnologie en R&D voor elektrische voertuigen. Daarnaast blijft het centrum betrokken bij Alpine's autosportprogramma's, waaronder het World Endurance Championship en Formule E. "Het DNA racen blijft een hoeksteen van het merk. Het zal een ongekend industrieel en automobiel project blijven voeden, met name dankzij Hypertech Alpine", concludeerde Krief over de toekomstplannen.
Onder andere het FIA World Endurance Championship-project van Alpine zou worden gehuisvest bij Hypertech Alpine in Viry-Châtillon (Foto: media.alpinecars.com)
Niet serieus bestudeerd?
Vertegenwoordigers van het CSE-personeel van Viry-Châtillon reageerden hierop met een lange verklaring waarin te lezen was: “Deze keuze wordt onderschreven door de ‘Renault Group’, die de het financiële risico rond de F1 draagt, hoewel er geen serieuze studie is uitgevoerd om de impact op de toekomstige verkoop en het prestige van het merk te beoordelen. Partnerschapsoplossingen werden door de Renault Groep afgewezen, ook al zouden ze het mogelijk hebben gemaakt om verschillende doelstellingen te bereiken zoals het in stand houden van een F1-activiteit, het verlagen van de ontwikkelings- en beheerkosten, het onderhouden van alle vaardigheden en de mogelijkheid om een reeds uitgebreid ontwikkelde en veelbelovende RE26-motor naar het F1-seizoen 2026 te brengen."
Onnauwkeurige nieuwe projecten
De verklaring meldt voorts: “De inhoud, middelen en duurzaamheid van de nieuwe projecten die het management naar Viry wil brengen, lijken nog steeds grotendeels onnauwkeurig. De gerapporteerde afmetingen van de F1-motorunit lijken nog steeds te laag en doen twijfels rijzen over het potentiële rendement van Alpine als motorfabrikant op de lange termijn. De geschiedenis van de Viry-site laat zien dat er vaak tegengestelde beslissingen zijn genomen. Dit toont het belang aan van het behouden van hooggekwalificeerde vaardigheden voor de toekomst, om de deur open te laten voor een terugkeer naar de F1, wanneer de regelgeving en het financiële klimaat voor aandeelhouders het aantrekkelijker maken. Deze implementatie van het project bezegelt al de eerste gevolgen op zeer korte termijn (binnen 3 maanden) op banen en opleiding. De site in Viry-Châtillon zal op 1 januari van 500 naar 334 banen gaan, wanneer de contracten van veel dienstverleners aflopen.”
Banenverlies in Viry-Châtillon
”Het verlies van honderd indirecte banen eind 2024 bij grote partners; het einde van de Alpine Mechanical Excellence Competition (CEMA), ondersteund door het Ministerie van Arbeid, Volksgezondheid en Solidariteit en het Ministerie van Nationaal Onderwijs en Jeugd, drager van grote waarden van toewijding aan gelijke kansen voor iedereen, die diversiteit bevordert in een sector van jonge talenten. Over het geheel genomen vormen de stopzetting van de F1-motorisering, het gebrek aan volwassenheid van de projecten en het verlies aan vertrouwen in het management, een groot risico voor het vertrek van cruciale vaardigheden van de locatie in Viry.”
Werkgelegenheid verdedigen
“Ondanks de turbulentie van de afgelopen twee maanden is het Viry-team doorgegaan met het ontwikkelen van de kracht van de 2026-motor waar Alpine zichzelf van berooft. Deze beslissing, die tegen de stroom ingaat, zorgt ervoor dat Alpine zijn sportgeschiedenis verliest. Om al deze redenen hebben de vertegenwoordigers van het CSE-personeel unaniem een negatief oordeel uitgesproken over het transformatieproject. We roepen de overheden op om de duurzaamheid van de werkgelegenheid op de site van Viry-Châtillon te verdedigen.” Een duidelijke stellingname tegen het genomen besluit van de directie.
Een hele uitdaging
Het betekent een uitdaging voor Renault CEO Luca de Meo en zijn managementteam om de juiste bestemming te geven aan de locatie Viry-Châtillon, zodat werkgelegenheid en behoud van technische kennis zijn gegarandeerd. En ondertussen gaat het Alpine F1-team een toekomst tegemoet met een Mercedes-motor, die aanmerkelijk goedkoper is dan de wijze waarop er nu gewerkt wordt. Wordt vervolgd…
De Renault power unit van de F1-Alpine wordt met ingang van 2026 vervangen door een Mercedes
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!