Formule 1

Vasseur en Sainz zijn het niet eens: "We houden ons aan het plan, we zullen deze auto blijven updaten"

Uitgegeven door Peter Vader • 9 april 2023 15:00

Frederic Vasseur, Ferrari's teambaas, onthulde dat het erg moeilijk zou zijn voor zijn team om een nieuwe Formule 1-auto te ontwerpen met een nieuw concept onder het regime van het huidige kostenplafond. Ferrari begon het nieuwe tijdperk van Formule 1-auto's met grondeffect in 2022 met veel vaart, aangezien hun F1-75 met zijn kenmerkende sidepod-ontwerp al snel op de baan stond. Het gaf het team een voorsprong in het begin van het seizoen gaf vóórdat betrouwbaarheid, coureursfouten, strategische blunders, naast een slechte racesnelheid veroorzaakt door buitensporige slijtage van de banden, betekenden dat de Scuderia genoegen moest nemen met de tweede plaats achter Red Bull. Nog steeds geen slechte prestatie, maar intern niet goed genoeg voor het Ferrari-management.

Frederic Vasseur F1 Ferrari
Frederic Vasseur

Sainz roept om verandering
Ferrari-coureur Carlos Sainz roept op tot grote veranderingen aan de 2023-auto van zijn team, de SF-23, als ze hopen het gat naar koploper Red Bull te dichten. "Op dit moment is de Red Bull overal superieur", zei Sainz, geciteerd door Motorsport.com. “Het is superieur in kwalificatie, in races, in rechte lijn snelheid. Ze zijn superieur in bochten met gemiddelde/lage snelheid, ze zijn superieur met bandenbeheer, superieur over stoepranden en hobbels. Het laat alleen maar zien dat we duidelijk iets moeten veranderen. We moeten iets heel anders gaan bedenken dan waar we nu zijn. Ik denk dat de extreem goede prestaties aan het begin van vorig seizoen ons, denk ik, ertoe hebben gebracht om door te gaan met dit concept, met dit autoproject. Maar ik denk dat we nu beseffen dat Red Bull overal een duidelijk voordeel heeft en dat we naar rechts en naar links moeten gaan kijken", concludeerde de Spanjaard.

Carlos_Sainz_Ferrari
Carlos Sainz

Vasseur is het er niet mee eens
De baas van Sainz, Fred Vasseur, is het daar echter niet mee eens, en op de vraag of er plannen zijn om het aero-concept van de SF-23 te wijzigen werd hij geciteerd in een bericht van GrandPrix247: “Nee, ik denk het niet. We hebben een stroom van updates die zullen komen, niet voor Baku, omdat we het aeropakket hebben voor het niveau van downforce, en met de sprintrace is het niet de gemakkelijkste, maar voor Miami, Imola, niet Monaco en Barcelona. Bij elke race hebben we wel een update voor onze huidige auto', onthulde hij. "We houden ons aan het plan. We hebben wat aanpassingen gedaan qua balans en gedrag, en het was veel beter in Melbourne, en we gaan in deze richting verder. Het is geen B-auto als je dat wilt zeggen. We komen niet met iets heel anders. We zullen deze blijven updaten en we zullen proberen massaal te updaten” zei de Fransman erover.

Geen grote veranderingen door kostenplafond
Vasseur zei ook dat het huidige F1-kostenplafond geen grote veranderingen in de auto-ontwikkeling toestaat, om nog maar te zwijgen van het feit dat Ferrari nog steeds vertrouwen heeft in hun huidige autoconcept. "Om tijdens het seizoen een nieuw project te doen, helemaal opnieuw te beginnen, een nieuwe auto te maken met de maximale kosten, maar ook rekening houdend met de beperking van de windtunneltijd, wil ik niet zeggen dat het onmogelijk is, maar het is heel moeilijk” aldus Vasseur. “Ook van onze kant hebben we het gevoel, en ik hoop dat we gelijk hebben, dat we de goede kant op gaan, dat we nog heel veel ruimte hebben voor verbetering aan de auto.”
Bestaande ontwikkelingsplan doorzetten

Oorspronkelijk ontwikkelingsplan doorzetten
“Je hebt altijd een ontwikkelingsplan voor het seizoen en dan moet je reageren vanwege de omstandigheden, vanwege het concurrentievermogen van de auto en vanwege het gedrag van de auto. We hebben heel snel actie ondernomen”, voegde hij eraan toe. “We hebben een aantal goede updates gebracht in Melbourne en we zullen doorgaan. Wat we kunnen doen, is aandringen om te proberen dit proces te versnellen, misschien een iets andere richting in te slaan op het gebied van balans, enzovoort. Maar we kunnen het plan niet na drie races massaal veranderen en zeggen: 'Oké, we moeten een andere kant op'", hield de Ferrari-baas vol.

Ferrari track GP Austraie

En voor 2024?
Voor 2024 sluit Vasseur een nieuw autoconcept echter niet uit, op voorwaarde dat het zinvol is binnen het kostenplafond; hij zei: “De vraag gaat [echt] over het kostenplafond: of je een overdracht wilt doen of niet. En welke onderdelen wil je van het ene seizoen naar het andere overdragen, zoals de grote onderdelen van de versnellingsbak of monocoque? Het is een vraag die we zullen moeten oplossen met het kostenplafond. Met de ontwikkelingsstrategie denk ik dat we goede updates hebben. En we zullen later in het seizoen zien of we deze continu willen verbeteren, en we hebben ruimte voor verbetering, of dat we de richting massaler moeten veranderen. Dat zullen we veel later zien”, besluit de 54-jarige teambaas van Ferrari.



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS