Bent Viscaal perst alles uit zijn F2-auto op Silverstone: "Wij blijven hard werken voor zo’n ideaalweekend"
Uitgegeven door Aliza Kaligis • 21 juli 2021 12:01
Bent Viscaal heeft waardevolle lessen opgedaan tijdens het Formule 2-weekend op het F1-circuit van Silverstone. De 21-jarige coureur, die uitkomt voor het Trident-team, baande zich tijdens de drie wedstrijden welke in Groot-Brittannië werden gehouden, telkens een weg naar voren.
De strijdlustige Tukker keert helaas onbeloond huiswaarts. Na afloop van het weekend kan Viscaal twee finishplaatsen buiten de punten en een uitvalbeurt buiten eigen schuld noteren. De jonge Nederlander is teleurgesteld vanwege het gebrek aan punten, maar weet inmiddels dat de Formule 2 een complexe raceklasse is. Viscaal blijft als gewoonlijk zijn optimistische zelf.
Zoals gebruikelijk in een Formule 2-raceweekend, werd op Silverstone afgetrapt met een vrije training van veertig minuten. Deze training, het enige moment waarop de coureurs zonder prestatiedruk kunnen wennen aan het gedrag van de wagen en de baanomstandigheden, werd meermaals onderbroken door stilvallende rijders. Ritme opbouwen bleek zodoende onmogelijk.
Na de korte trainingssessie werd er gekwalificeerd. Viscaal had zich op de zeventiende plaats geplaatst, toen de rode vlag werd uitgebracht nadat één van de coureurs van de baan was gespind. Ondanks het feit dat er nog twee minuten op de klok stonden, besloot de wedstrijdleiding de sessie af te gelasten. Zodoende kon Viscaal, die nog een snelle ronde wenste te rijden, zich niet hoger plaatsen dan op de zeventiende stek.
“We begonnen vrijdag op achterstand, reden onbekend. Ondanks al het werk dat we in de afgelopen weken hebben verricht, kwam het er snelheidstechnisch op het circuit niet uit. Dat terwijl ik mij op mijn gemak voelde – het team wees me bovendien op de data, waaruit bleek dat ik persoonlijk niets fout deed. De wagen ging helaas niet harder. Ook dat is Formule 2 – het komt heel nauw”, spreekt Viscaal na afloop van het Britse raceweekend.
Tijdens de tweede dag van het racespektakel werden er twee sprintraces verreden. In de eerste sprintrace klom Viscaal op van een zeventiende plaats aan het vertrek naar een zestiende plek aan de eindstreep. In het tweede bedrijf werkte Viscaal zich van de zestiende plek in de beginfase van de wedstrijd op naar een dertiende plek, diens racetempo leek voldoende om op een puntenpositie te eindigen. Helaas werd de Trident-coureur na vijf rondjes uit de wedstrijd gekegeld door een tegenstander, terwijl hij de coureur in kwestie buitenom inhaalde.
“Zaterdag was een bittere pil. Tijdens de ochtendrace zaten we ernaast, waarop we in de middagpauze hebben gesleuteld aan de wagen. In de ronde richting de startopstelling merkte ik dat de bolide een stuk beter aanvoelde, dan dat op vrijdag het geval was. Ik kon in de eerste rondjes van de tweede sprintrace gelijk een aantal anderen inhalen. De mooiste inhaalactie werd echter verpest doordat ik een tik kreeg van een andere coureur, die de macht over zijn stuur verloor.”
Na twee nulresultaten richtte Viscaal zijn vizier op de langere zondagwedstrijd, waarop de zogenaamde Feature Race werd verreden. Daarin moest de inwoner van Albergen vanwege zijn kwalificatieresultaat wederom vanaf de zeventiende plaats vertrekken. Gedurende de wedstrijd knokte Viscaal zich andermaal naar voren. De Nederlander hield zijn zachte banden bijzonder lang effectief, waardoor hij de coureur bleek die het langst door kon rijden op de snelste compound. Het sterke bandenmanagement werd beloond met vier plaatsen winst, een getal dat voor menig Formule 2-coureur een stoute droom is – het veld zit immers dicht op elkaar. Vanaf startplek zeventien levert het echter niet meer op dan een onbeloonde dertiende plek.
“Het glas is bij mij altijd halfvol. Een weekend als deze is lastig te verwerken, maar ik ben ervan overtuigd dat mijn moment nog komt. Wat mij bijzonder positief stemt is dat het tempo aanwezig blijkt en de wetenschap dat ik alles uit mezelf en de wagen heb gehaald. Het enige wat Trident en ik nodig hebben is een weekend waarbij het vanaf vrijdagochtend op rolletjes loopt. Dat is niet onmogelijk, want er zijn concurrenten die zulk soort weekends hebben beleefd, dit jaar. Wij blijven hard werken om zo’n ideaalweekend mogelijk te maken.”
“We hebben een lange zomerpauze, van liefst acht weken. Daarna staat het raceweekend in Italië op het programma, op het thuiscircuit van mijn werkgever. Trident wil ontzettend graag goed voor de dag komen op Monza en wij gaan ons daar de komende acht weken op focussen. Dit Formule 2-seizoen is halverwege, dus we hebben nog een half seizoen om mooie resultaten te scoren”, besluit Viscaal strijdvaardig.
Viscaal bedankt zijn sponsoren Volker Wessels, Wevi - mobiliseert zakelijk Nederland - en Fetch Car Sharing voor het mede mogelijk maken van zijn raceweekend op Silverstone.
Het volgende Formule 2-weekend vindt plaats op het historische Autodromo Nazionale Monza in het gelijknamige dorp, dat vlakbij Milaan is gelegen. Op vrijdag 10 september aanstaande wordt er getraind en gekwalificeerd, de races zijn op zaterdag 11 en zondag 12 september.