Grande Finale van der Slik betekende pech voor Helmert-Jan
Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 20 oktober 2005 17:13
Het was een week vol festiviteiten. Niet alleen bestaat het taxi-, caravan- en ambulancebedrijf van Van der Slik 50 jaar, ook het raceteam bereikte deze week een mijlpaal. Racingteam van der Slik vierde afgelopen weekend op het circuit van Zandvoort zijn tienjarig bestaan. Er werd dan ook op toepasselijke wijze ruchtbaarheid aan gegeven. Niet alleen Helmert Jan van der Slik stapte namelijk in verscheidene raceklassen in, maar ook zijn oom Isaäc (oud-Nederlands kampioen Formule Ford) liet weer zien nog steeds uit het juiste racehout te zijn gesneden.
Sinds enkele jaren als engineer de steun en toeverlaat van Helmert Jan stapte hij onder de vlag van Vuik-racing weer achter het stuur van de Formule Ford waar Helmert Jan vorig jaar grote successen in boekte. Gezien het aantal jaren dat het team bestaat heel toepasselijk met startnummer 10.
Natuurlijk was het al geruime tijd geleden dat hij op dit niveau aan de start verscheen van een wedstrijd, maar hij kon goed met het tempo meekomen. De twee Formule Ford races wist hij dat weekend dan ook met een keurige 10e en 7e plaats af te sluiten.
Voor Helmert Jan van der Slik, die de afgelopen jaren zeer succesvol was in de Formule Ford en ook dit jaar al weer veel van zich heeft laten zien in diverse raceklasses, liep het dit weekend iets minder succesvol. Vooral de pechduivel bleef hem dit weekend veelvuldig in de weg zitten. Dit weekend werd aan het team onderdak geboden door Flex-racing; actief in zowel de Renault Clio Cup, waarin Helmert Jan dit weekend ook is uitgekomen, als de Seat Endurance Cup, waarin hij tijdens de voorgaande twee races een welverdiende 1e en 2e plek wist te bemachtigen. Daarnaast stond voor de getalenteerde coureur uit Zoetermeer ook de Formule Renault dit weekend weer op het programma.
De eerste race van het weekend in deze Formule Renault mocht Helmert Jan beginnen vanaf een achtste positie. Uiteindelijk moest Helmert Jan na 12 rondes genoegen nemen met een negende plaats. De tweede race verliep aanvankelijk beter, maar een lekke achterband gooide roet in het eten. Uiteraard werd door het team hard gewerkt om dit wiel te wisselen, maar gezien de korte afstand van de race zat een goede eindklassering er toen helaas niet meer in.
De Renault Clio waarin Helmert Jan dat weekend een gastrace zou rijden bezorgde de monteurs van Flex-racing erg veel werk. De coureur die altijd in is voor een praatje met de pers, probeerde alles uit de auto te halen wat er mogelijk was. Maar zoals eerder te lezen is, zat de pechduivel Helmert Jan op de hielen. Een kapotte brandstofpomp, lekkende benzine en elektronische problemen voorkwamen in de twee Clio-races dat Helmert Jan een volledige raceafstand kon rijden. Toch wist Helmert Jan van der Slik aan het einde van het weekend te vertellen dat hij in ieder geval weer een ervaring rijker was geworden tijdens de Finaleraces op Zandvoort.