Waarom had Lewis Hamilton in seizoen 2024 moeite met de Mercedes W15?
Uitgegeven door Peter Vader • 28 december 2024 12:00
Als we terugkijken naar het F1-seizoen 2024 dan valt op dat Lewis Hamilton niet op hetzelfde niveau meestreed voor de Grand Prix-overwinningen zoals hij deed in de jaren ervoor. Was het een geraffineerde methode van de zevenvoudige wereldkampioen om Ferrari alvast enig voordeel te geven? Tenslotte werd al bij aanvang van het F1-seizoen 2024 bekend dat de Brit het zilver (later zwart) van de Duitsers zou gaan omruilen voor het rood van de Italianen. Maar laten we het er maar op houden dat Hamilton afscheid nam van Mercedes aan het einde van het F1-seizoen van 2024, waarin hij moeite had met de Mercedes W15, terwijl George Russell het daarmee beter deed.
Het beeld van Lewis Hamilton met de driepuntige ster verdwijnt in het verleden, het wordt geschiedenis!
W15 niet snel genoeg
Dat betekent niet dat Russell elk weekend vocht voor poles en overwinningen, maar hij wist meer resultaten uit de Mercedes W15 te wringen dan de zevenvoudig F1-kampioen. En dat kwam niet doordat Hamilton plotseling vergat hoe hij een F1-auto moest besturen nadat hij jarenlang bezig was met het vergroten van de Mercedes successtory, het merk met de driepuntige ster waar hij zich in 2013 bij vervoegde en hij er zes van zijn zeven wereldtitels won. Andrew Shovlin, één van de kopstukken van het technische team van Mercedes, had wel een mening over de problemen waarmee Hamilton te maken kreeg. Hij zei erover: "De auto was gewoon niet snel genoeg, en dat is het probleem dat we hebben geprobeerd op te lossen. De auto was niet makkelijk in een mooie balans te krijgen, en vooral als je er eenmaal bent, is het een uitdaging om hem daar te houden. Bovendien denk ik dat je weet dat Lewis altijd moeite heeft gehad met een enkele, snelle ronde. Zijn racetempo is altijd het hele weekend aanwezig geweest. Maar het is normaal met een volle startgrid dat je problemen hebt. Je start vaak een paar plaatsen achter je teamgenoot, en dan word je opgehouden en kun je niet laten zien wat je kunt. Maar de lezing van Lewis' racetempo is erg goed geweest. Hij liet in Las Vegas zien dat als hij een auto heeft die werkt zoals hij wil, hij zich meteen weer naar voren kan vechten. En we hebben de oude Lewis toen ècht weer gezien", voegde Shovlin toe. Ter herinnering, Hamilton reed een fantastische Grand Prix van Las Vegas, eindigde als tweede, nadat hij vanaf de tiende startpositie was gestart, terwijl George Russell vanaf pole de race won. Andrew Shovlin vervolgde met het beschrijven van enkele van de problemen waarmee Hamilton in de kwalificatie te maken kreeg en zei: "Het probleem voor hem is eigenlijk gewoon wanneer je die laatste tiende of twee probeert te pakken. Het was lastig om te voorkomen dat de remmen blokkeerden, om te voorkomen dat de remmen het begeven bij het aanremmen. Het zijn gewoon die problemen," merkte hij op. "Maar het team bekijkt dat als volgt: we moesten Lewis een auto geven die meer leek op die in Vegas, die wèl bij zijn rijstijl past en waarmee hij het beste kan werken."
Hitte in de achterbanden
Ook Mercedes-teambaas Toto Wolff gaf zijn mening over: een ongewijzigde auto kan van race winnend zo maar naar P6 gaan. En hoewel er een theorie de ronde deed dat bepaalde coureurs die historisch gezien goed waren in remmen, moeite hadden met de huidige grond-effect-auto's. Lewis Hamilton zou één van hen zijn, naast Daniel Ricciardo en Kevin Magnussen. Maar Shovlin houdt vol dat dat niet het geval was bij de Brit, hij vervolgde: "Ik denk dat het tegenwoordig vooral draait om de achterbanden uit de warmte te houden. Als je een bocht op een manier nadert wanneer ze warm of zelfs heet zijn, of als je de auto op het gas moet zetten, dan zul je daar moeite mee hebben. De wijze van remmen kan dan een belemmerende factor zijn, maar ik weet niet genoeg over Magnussen en Ricciardo om te weten of dat hun probleem was. Maar het is zeker het belangrijkste om de hitte uit de achterbanden te houden tijdens een enkele ronde op ongeveer de helft tot twee derde van de circuits.”
De potentie is er…
Maar waarom presteerde Russell beter dan Hamilton tijdens de kwalificatie in de W15? Shovlin onthulde dat er niets opviel in de data: “Ik bedoel, niet echt in de stijl of aanpak, want Lewis is wijs genoeg om te weten dat als iets werkt voor George, hij zijn rijstijl kan aanpassen om ook die kant op te gaan. Er zijn dingen die je kunt zien dat uiteindelijk, als ze echt gaan pushen, je dan de klappen van overstuur krijgt bij het uitkomen van een bocht. En dat is soms een gebied waar Lewis meer last van kan hebben dan George. Maar zoals ik al zei, de focus voor ons jaar lag op hoe we de auto zo konden maken dat Lewis ermee op de limiet kon rijden zonder dat hij die problemen zou krijgen," concludeerde de Mercedes-ingenieur. Erover filosoferen is zinloos want Lewis Hamilton, die met Hollywood-acteur Brad Pitt een film over de F1 maakte, gaat in 2025 aan zijn nieuwe avontuur beginnen bij Ferrari. Dat wordt spannend. Niet alleen omdat zijn strijd Max Verstappen zal herleven, maar ook omdat hij een eenheid moet vormen met de eigenzinnige Italianen. Sebastian Vettel lukte het niet, maar Lewis is iemand anders. Niets is onmogelijk en beide partijen hebben mega veel ervaring en ambitie, dus de potentie is er. Nu de resultaten nog…
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!