Mercedes-teambaas over budgetplafond in 2024: 'We kwamen heel dichtbij'
Uitgegeven door Tygo Bekkema • 19 januari 2025 06:00
Sinds 2021 dienen alle Formule 1-teams zich te houden aan een heuse ‘budgetcap’. Oftewel: de renstallen mogen niet meer geld uitgeven dan staat voorgeschreven. Red Bull overschreed dit plafond al eens in 2021 en kreeg hiervoor een fikse straf. Toto Wolff, teambaas van Mercedes, vertelt dat het niet veel had gescheeld, of zijn team stond hetzelfde lot te wachten.
Het blijkt voor alle equipes nogal een uitdaging om binnen de financiële lijntjes te lopen. Enige tijd geleden werd bekend dat motorfabrikanten Alpine en Honda een boete kregen wegens een aantal procedurele fouten met betrekking tot het budgetplafond in 2023. Zij overschreden de limiet niet, maar maakten wel een aantal foutjes in de administratie waardoor een redelijk lichte straf werd uitgedeeld.
Voor Mercedes was het daarentegen dit jaar wel echt bijna foute boel, erkent Wolff. “We kwamen erg dichtbij. Je spendeert teveel aan het begin van het jaar en daarna ga je sparen. Eind vorig jaar moesten we wat updates cancelen, omdat er geen geld meer was om de onderdelen te produceren”, laat de Oostenrijker optekenen in gesprek met Auto Motor und Sport.
Het is ook niet geheel vreemd dat de Duitse renstal redelijk dichtbij het budgetplafond in de buurt kwam. De bolides van de Zilverpijlen kwamen in de laatste helft van het voorbije seizoen geregeld met de muur in aanraking. Kimi Antonelli reed veel schade bij zijn debuut in Monza, terwijl George Russell in Austin en Mexico nog klappers maakte.
Dat neemt echter niet weg dat Wolff nog altijd fan is van het systeem waarmee de financiën worden gereguleerd. Het zorgt er namelijk voor dat de teams, in tegenstelling tot eerdere jaren, winstgevend kunnen zijn. “Wij maken echt winst. Onze brutowinstratio ligt op 30 tot 35 procent. Dat compenseert zelfs voor de kosten van de motor. Het oude cliché dat je in Formule 1 geld verbrandt, is echt verleden tijd”, besluit de teambaas.