Formule 1

Het meest energie verslindende onderwerp voor Max Verstappen en Red Bull...

Uitgegeven door Peter Vader • 13 februari 2025 18:10

De nieuwe regelgeving 2026, het meest energie verslindende onderwerp voor Max Verstappen en Red Bull. Je zou er gewoon nerveus van worden. Dit jaar is in de Formule 1 de veranderende, nieuwe regelgeving voor 2026, het meest aandachttrekkende en energie verslindende onderwerp wat je maar bedenken kunt. Die verandering dwingt de teams namelijk om twee dingen tegelijk te moeten doen. Enerzijds moet er gewerkt worden aan de ontwikkeling van de auto van dit jaar. En tegelijkertijd moet er worden gewerkt aan de nieuwe auto van 2026. Dat is niet makkelijk, want waar steek je je geld in en hoeveel personeel zet je in voor welk project? Bij Red Bull zijn deze twee vragen helemaal actueel omdat ze zich voorbereiden op de komst van hun eigen, nieuwe motor. Het team uit Milton Keynes loopt daarmee het risico dat het op zijn minst een deel van het 2025-seizoen moet opofferen, om tot de juiste invulling te komen. Dat zal Max Verstappen vast niet leuk vinden, want hij moet toch al zo hard doorrijden om bovenaan te eindigen. Daarom is het voor Red Bull een heel erg moeilijke keuze, aangezien het ook gevolgen kan hebben op de middellange- en de lange termijn…

Max Verstappen en Pierre Wache RBCPMax Verstappen en Pierre Wache

Vele oplossingen
“Veel hangt af van de oplossingen die we voor 2026 vinden. Als er veel oplossingen zijn, is de verleiding groot om onszelf tot het uiterste te pushen voor 2026. Maar als er dit jaar een kans is om voor de titel te vechten, en ik denk dat die er zal zijn, dan zouden we nooit een kans om een kampioenschap te winnen, weggooien. Het zal zeker een moeilijke beslissing zijn. We hebben vanaf het begin van het seizoen een strategie die we kunnen volgen, maar er is nog veel ruimte voor verandering", legde de technisch directeur van Red Bull, Pierre Wache, uit.

Meer tijd in de windtunnel
De Franse Red Bull-topper Pierre Wache legde vervolgens uit hoe het team uit Milton Keynes er baat bij kon hebben dat ze vorig jaar de constructeurstitel misliepen. Sterker nog, met de derde plaats in het klassement mag Red Bull meer tijd in de windtunnel doorbrengen dan McLaren en Ferrari. “Meer uren in de windtunnel is potentieel een groot voordeel richting 2026. Ik hoop dat we het goed kunnen benutten. Het is niet vanzelfsprekend dat je betere prestaties levert als je meer geld of meer tijd in de windtunnel hebt. Als dat zo was, zouden de teams onderaan de ranglijst het jaar daarop altijd voorop staan. Zo werkt de Formule 1 niet, maar het kan wel een voordeel zijn en we moeten het goed gebruiken. “

Allesbehalve gemakkelijk
Om mee te kunnen vechten aan de top, zal Red Bull noodzakelijkerwijs de problemen moeten oplossen die zich in de tweede helft van vorig jaar hebben voorgedaan. Tegelijkertijd kan het, gezien de geruchten rondom Max Verstappen over een overstap van Milton Keynes naar de buurman in Silverstone, van groot belang zijn om het huidige project tot een goed einde te brengen, want het seizoen van 2025 belooft allesbehalve gemakkelijk te worden. En dat geldt niet alleen voor Red Bull…

Max Verstappen F1 Red Bull actie

Bron foto's: Red Bull Content Pool



Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS