Aprilia ijzersterk op TT-Circuit Assen; fantastische één-twee voor SuperFile Trackhouse MotoGP Team
Uitgegeven door Fedor Eskes • 28 juni 2026 09:00
Aprilia behaalde een sterk resultaat in de sprintrace op het TT Circuit Assen in Nederland. Een speciale vermelding gaat naar de rijders van SuperFile Trackhouse MotoGP Team, die een indrukwekkende één-twee behaalden in de sprint: Raúl Fernández als eerste en Ai Ogura als tweede. Marco Bezzecchi startte vanaf de derde plaats op de grid, verloor bij de start een paar posities, maar wist die tijdens de sprint terug te winnen en eindigde als vierde.

Jorge Martín pakte zijn eerste poleposition met Aprilia Racing, zijn 21e in de koningsklasse en zijn 42e in alle klassen samen. Met dit resultaat staat hij nu twaalfde op de ranglijst van meeste polepositions in de moderne MotoGP-geschiedenis. Zijn vorige pole dateerde van 616 dagen geleden op Phillip Island in 2024. De Spaanse coureur vocht vervolgens hard tijdens de sprint en finishte als vijfde.

Aprilia Racing behaalde een historisch kwalificatieresultaat door voor het eerst de volledige top vier van de startgrid te bezetten, met Martín voor Ogura, Bezzecchi en Fernández. Het was bovendien Aprilia Racing’s eerste pole in Assen, de achttiende in de koningsklasse en de vierde van het seizoen, behaald door drie verschillende rijders (Bezzecchi, Ogura en Martín).

Bezzecchi: "Ik ben maar voor 50% tevreden, omdat ik natuurlijk altijd iets beter wil presteren. Helaas had ik het lastig, verloor ik meteen een paar posities en was ik in de openingsronden niet zo competitief als ik had gewild. Daarna verbeterde mijn tempo ronde na ronde en wist ik terrein goed te maken. Al met al denk ik dat het een positieve dag was: een goede kwalificatie, wat altijd belangrijk is met het oog op zondag, en een sprint waarin ik niet op mijn best was, maar toch alles heb gegeven."

Martín: "Ik ben ontzettend blij met de poleposition en trots dat ik die na zo’n lange tijd weer heb gepakt. Ik had een redelijke start, maar verloor daarna grip aan de achterkant en dat maakte het lastig, vooral in de slotronden. Qua tempo zat ik niet ver achter mijn concurrenten, al leek Marco iets sterker. Ik heb alles gegeven en tegelijkertijd genoten. We boeken vooruitgang, en dat is het belangrijkste. De pole was een grote stap vooruit."
Sterlacchini: "Het was een zeer positieve dag voor het hele project. De kwalificatie was uitstekend, met een historisch resultaat voor ons. We zijn erg blij voor SuperFile Trackhouse MotoGP Team, dat zijn eerste historische één-twee finish behaalde. Ook wij leverden een sterke prestatie door vier motoren in de top vijf te plaatsen – een bijzonder positief totaalresultaat. Als we naar het kampioenschap kijken, moet het Factory Team echter constanter presteren om belangrijke punten te blijven scoren. De hoofdrace ligt nog voor ons en we hebben vertrouwen."




