Porsche Carrera Cup Benelux: "De simulator, de set-up en de juiste feedback zijn de kernpunten voor succes"
Uitgegeven door Peter Vader • 17 juli 2024 14:00
In de Porsche Carrera Cup Benelux zijn alle auto’s technisch identiek, wat niet alleen voor uiterst spannende races zorgt, maar ook garandeert dat alle rijders dezelfde kansen hebben. De onderlinge verschillen zijn doorgaans klein, zodat het naast de individuele kwaliteiten van de rijder ook op de afstelling van de auto aankomt. Coureur Dirk Schouten, uitkomend voor Q1 Trackracing en teameigenaar Jochem van de Wiel van JW Raceservice geven tekst en uitleg.
Voor een team vergt een raceweekeinde op een nieuw circuit ook een zorgvuldige voorbereiding. “Natuurlijk hebben we op de meeste circuits inmiddels de nodige ervaring, maar als we naar een nieuw circuit gaan, dan maken we eerst een vergelijking met een circuit dat voor ons bekend is, om zo tot een basisafstelling te komen”, legt Jochem van de Wiel van JW Raceservice uit. Het team uit het Brabantse Goirle zet dit seizoen in de Porsche Carrera Cup Benelux auto’s in voor Juriaan de Back, een van de in totaal zeven deelnemers aan de ‘Talent Pool’, en Sacha Norden, die na het winnen van de Pro-Am-titel vorig jaar dit seizoen de overstap maakte naar de Pro-klasse, zoals het reglement voorschrijft.
Dirk Schouten: “Voorbereiding begint op de simulator”
Coureur Dirk Schouten gebruikt doorgaans de simulator om zich voor te bereiden op circuits die voor hem nog onbekend zijn. “Dan kijk ik naar specifieke aandachtspunten, denk er goed over na wat ik kan veranderen aan de basis-set-up voor dat circuit en daarover spreek ik dan ook met de engineer van het team, zodat we samen tot een goede afstelling komen.” Schouten maakt thuis gebruik van het simulatieplatform iRacing, maar gaat ook wel eens elders trainen om andere inzichten te krijgen.
Van de Wiel vertelt: “De mogelijkheden voor afstelling zijn in de Porsche-merkencups beperkt om ervoor te zorgen dat de auto’s zo gelijkwaardig mogelijk zijn. Het blijft in feite beperkt tot rijhoogte, sporing, camber en caster en de stand van de spoiler, plus het sperdifferentieel, waar we het meeste mee werken. Ook dan gelden er weer bepaalde grenzen: zo is de rijhoogte aan een minimum gebonden, wat regelmatig gecontroleerd wordt. Kom je daaronder, dan word je gediskwalificeerd. We mogen bijvoorbeeld ook niet de hardheid van de dempers instellen of andere veren steken, dat is allemaal identiek.”
Feedback van de rijder
De basisafstelling gebeurt in de werkplaats van het team, na aankomst op het circuit wordt die nog een keer gecontroleerd en dan wordt de rijder met de auto de baan op gestuurd. “En dan zijn we als team erg afhankelijk van de feedback die we van de rijder krijgen”, legt Van de Wiel uit. “We kunnen natuurlijk aan de hand van de data die we kunnen uitlezen ook wel conclusies trekken over bijvoorbeeld rem- en stuurgedrag, maar belangrijk is vooral wat de rijder terugkoppelt, en daarvoor is het goed om een rijder te hebben die goed kan aangeven wat hij ervaart. Een opmerking als ‘het voelt niet lekker aan’ is voor het team heel moeilijk om iets mee te doen. In zo’n geval komen we er uiteindelijk ook wel achter, maar die weg is dan langer. Het is fijn als een rijder kan aangeven wat hij graag wil.”
Schouten beaamt dit uit eigen ervaring: “Ik was daar nooit zo goed in, maar ik ben het laatste jaar wel een stuk beter geworden in het vertalen van mijn bevindingen naar mijn engineer. Dat is soms zoeken, om de juiste bewoordingen te vinden, maar daarin ben ik mezelf meer en meer aan het ontwikkelen en dat werpt ook beslist zijn vruchten af. Daarbij is het vinden van de juiste afstelling ook altijd een compromis: als je de voorkant heel stabiel maakt, dan is de achterkant zwakker, of omgekeerd, en pas je de auto meer aan voor snelle bochten, dan verlies je in de langzamere passages. Een helemaal perfecte auto krijg je nooit.”
Persoonlijke voorkeuren
Daarbij hangt er ook veel af van de persoonlijke voorkeuren van de rijder, zo weet Van de Wiel. “De ene wil een auto die wat meer overstuurd is, zodat je meer op het gas kunt draaien, anderen willen het juist anders.” Wat heeft Dirk Schouten als rijder het liefst? “Ik was altijd wat meer van het overstuur, driftend de bocht in”, zegt hij lachend, “maar ik heb mijn rijtechniek de laatste tijd enigszins aangepast, omdat een Porsche in Cup-uitvoering van nature wat meer onderstuurd is, ook omdat de motor achterin ligt. Nu merk ik dat ik met wat meer onderstuur beter kan omgaan, daardoor slijten ook de banden wat minder snel. En die banden, dat is natuurlijk ook nog een verhaal apart: je moet oppassen dat de spanning niet te hoog of te laag is, de temperatuur niet te hoog oploopt.”
Voor de juiste balans tussen alle parameters speelt ook ervaring een grote rol. “Wij zijn als team sinds 2020 in de Porsche Carrera Cup Benelux actief, hebben het laatste jaar met de 991 nog meegemaakt en daarna sinds 2021 met de huidige auto, de 992”, aldus Van de Wiel. “Het is echt fenomenaal hoeveel sneller de cup geworden is op circuits waar we ieder jaar rijden, maar ook als team hebben we een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De filosofie waarmee we in 2021 nog werkten, hebben we volledig overboord gezet, we pakken zaken nu heel anders aan.” Ook Schouten constateert een vooruitgang naarmate hij meer ervaring heeft: “Constant werken, constant verbeteren, kijken naar nieuwe mogelijkheden. Dat kan ik niet alleen, daarvoor heb ik ook het team nodig, tenslotte moeten we het samen doen!”
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!