Jeroen Dik kroont zich tot kampioen Toerwagen Diesel Cup 2011
Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 16 oktober 2011 06:36
ZANDVOORT – Als klassementsleider met een ruime voorsprong op de concurrentie kwam Jeroen Dik naar de Formido Finaleraces, wetende dat hij slechts een paar punten nodig had om zich tot kampioen van de Toerwagen Diesel Cup te kronen. De coureur met de Volkswagen Golf 5 eindigde in de eerste wedstrijd op Circuit Park Zandvoort als tweede en met nog één race te gaan is hij definitief niet meer te achterhalen. Het tweetal Ronald Morien en Dennis de Groot (eveneens Volkswagen Golf 5) won de wedstrijd terwijl Ferdinand Kool en Henry Zumbrink (BMW 123d) als derde werden geklasseerd. “Het kampioenschap is binnen en dit geeft een super goed gevoel. Dit gaan we vieren!”
Dik sloot na de start aan bij Morien, die nog iets beter uit het startblok schoot en als leider de Tarzanbocht indook. Even kreeg Dik de koppositie in handen, maar hij moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in zijn tegenstander. Met enkele tienden van een seconde per ronde werd het gaatje tussen beide Volkswagens groter, terwijl de bedreiging achter Dik wegviel nadat Marcel Nooren (BMW 123d Coupé) vanwege een valse start een drive through penalty moest inlossen.
De Groot ging na de pitstop en rijderswissel verder waar Morien gebleven was. Even moest hij opletten dat Rob Severs hem niet zou inhalen. Na de stop was de rijder met de BMW 320d namelijk doorgestoten naar plaats twee. Tegelijkertijd keek Dik in zijn spiegels naar een aanvallende Maik Barten, die het stuur van Marcel Nooren had overgenomen. De KNAF Talent First-rijder hoopte nog het podium te bereiken, maar hij moest zich inhouden doordat de wedstrijd werd geneutraliseerd. Vanwege de invallende duisternis voerde de safety car het veld aan en werd de race na een paar ronden voortijdig beëindigd.
“Eindelijk weer een overwinning en dat werd tijd”, vindt Morien. De basis van het succes legde hij bij de start, om vervolgens constante rondetijden neer te zetten. “Op de start was niets aan te merken. Jeroen kwam na de eerste ronde voorbij toen ik liftte, want omdat het scherm dat de rondetijden doorgeeft het niet deed, wist ik niet of ik onder de richttijd zou duiken. Uiteindelijk heb ik het Jeroen niet al te moeilijk gemaakt, want hij moest kampioen worden. En dat feestje wilde ik niet verpestten, want dat had ik vorig jaar al gedaan”, lachte de titelverdediger.
De Groot nam het stuur over van Morien en finishte in het donker. “Het was best leuk om te rijden bij zonsondergang. Ik vond het jammer dat we eerder werden afgevlagd, want het lukte me nog wel om mijn weg te vinden. Het circuit van Zandvoort ken ik onderhand wel uit mijn hoofd”, aldus De Groot, die in zijn laatste snelle ronde nog onder de richttijd terecht kwam. “Ik pakte nog even de slipstream van de safety car. Gelukkig hadden we onze joker nog niet verspeeld, dus was er niets aan de hand.”
Rob Severs leek aanvankelijk tweede te worden, maar kreeg een tijdstraf voor een tekort durende pitstop. “Jammer, want ik was er honderd procent zeker van dat we genoeg tijd hadden stilgestaan”, meent Severs. “Het was een leuke wedstrijd waarin ik snel naar voren kwam. Even hoopte ik Dennis nog te pakken voor de overwinning, maar hij was te snel.” Door zijn straf, die voor dezelfde reden werd opgelegd aan het tweetal Nooren en Barten, werd de equipe Kool en Zumbrink als derde geklasseerd.
Een beetje gespannen begon Jeroen Dik aan zijn finaleweekend, maar dat was nergens voor nodig. “Alles viel op z’n plek”, zegt Dik opgelucht. “Ik wilde geen overbodige risico’s nemen, maar toch moest ik hard rijden om niemand te dicht bij me in de buurt te laten komen. Het binnenhalen van de titel geeft een enorm goed gevoel. Maar morgen is er nog een race en dan gaan we er weer volgas tegenaan!”
Morgen volgt om 16:50 uur de laatste race van de Toerwagen Diesel Cup.
Uitslag Formido Finaleraces 2011
Race 1 Toerwagen Diesel Cup:
1. Eq. Morien / De Groot, Volkswagen Golf 5, 35 ronden in 1.18:05,286,
2. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 5, op 1,836,
3. Eq. Kool / Zumbrink, BMW 123d, op 3,636,
4. Eq. Baars / Roeleveld, Volvo C30 D5, op 4,544,
5. Eq. van Os / Bouhuys, BMW 320d, op 5,532,
6. Eq. L’Ortye / van Rijswick, BMW 120d, op 6,475,
7. Eq. Den Dekker / Charles, BMW 120d, op 7,877,
8. Eq. Van der Kolk / Fridman, BMW 120d, op 8,770,
9. Renate + Frank Wilschut, BMW 120d, op 9,759,
10. Eq. Nooren / Barten, BMW 123d coupe, op 32,290,
11. Eq. Zwart / Braams, BMW 123d, op 40,513,
12. Rob Severs, BMW 320d, op 40,638,
13. Eq. Kleyheeg / Van der Vossen, BMW 123d, op 1 ronde,
14. Eq. de Kleijn / Cornelissen, BMW 123d, op 6 ronden.