Rob Severs wint laatste wedstrijd Toerwagen Diesel Cup
Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 17 oktober 2011 08:50
ZANDVOORT – Tijdens de eerste race van de Toerwagen Diesel Cup liep hij een podiumplaats mis vanwege een tijdstraf, maar in de laatste wedstrijd van de Formido Finaleraces nam Rob Severs revanche. Voor 18.000 toeschouwers pakte hij op Circuit Park Zandvoort zijn eerste overwinning. Marcel van Rijswick en Claude L’Ortye (BMW 120d) behaalden met de tweede positie hun eerste podiumplaats. Frank en Renate Wilschut (BMW 120d) werden als derde geklasseerd. Hoewel de Toerwagen Diesel Cup na vier succesvolle seizoenen ophoudt te bestaan, kunnen de deelnemers met hun auto volgend jaar deelnemen aan de pas opgerichte raceklasse DPP Enduro.
Na de overwinning van zaterdag wilde Ronald Morien (Volkswagen Golf 5) graag met een dubbele zege afsluiten. Hij ging dan ook voortvarend van start door als eerste de Tarzanbocht in te duiken. Daarachter vochten kampioen Jeroen Dik (eveneens Volkswagen Golf 5) en Henry Zumbrink (BMW 123d) voor plaats twee en dat ging niet zonder slag of stoot. Na een touché hielden beide rijders controle over hun bolide, waarna Dik de aanval op Morien opende. Lang duurde het gevecht voor de koppositie niet, want de race van Morien eindigde al snel met een enorme rookwolk. In de Arie Luyendijk-bocht begaf de turbo van de Volkswagen. Er lekte een grote hoeveelheid vloeistof op de baan waardoor de safety car de wedstrijd moest neutraliseren zodat er schoongemaakt kon worden.
Met nog een half uur te gaan werd het veld weer losgelaten en kwamen de eerste rijders binnen voor hun verplichte pitstop. Dik maakte samen met Maik Barten (BMW 123d Coupé) op het laatste moment zijn stop en sloot aan achter het tweetal Charles – Den Dekker (BMW 120d) en Severs. De leider deed al het mogelijke om zijn positie te behouden, maar in de S-bocht ging het mis. Marcel Nooren, die het stuur van Barten had overgenomen, deed een inhaalpoging en het kwam tot een touché tussen zijn auto en die van equipe Charles en Den Dekker. Nooren werd voor het incident bestraft met een drive through penalty, die hij vervolgens nooit inloste.
Nooren passeerde enkele ronden later Severs, die eigenlijk de leiding in handen had. Dik vond aansluiting, maar wist dat hij door een tijdstraf van tien seconden kansloos was voor een podiumplaats. De kampioen vond zichzelf uiteindelijk als zesde terug in de uitslag.
Severs was dolgelukkig met zijn overwinning. “Om het seizoen met een overwinning af te sluiten geeft een heel lekker gevoel”, erkende de BMW-rijder. “We zijn al een paar keer dichtbij een podiumplaats geweest en heb er ook wel eens opgestaan, maar dat was nooit op de hoogste trede. Tijdens de eerste wedstrijd duurde de pitstop tekort en daarom moesten we vandaag vanaf plaats twaalf vertrekken. Door snelle rondetijden en leuke gevechten schoof ik steeds een plaatsje op. Dus ik ben ontzettend blij.”
Marcel van Rijswick en Claude L’Ortye eindigden verrassend als tweede. “We zijn erg blij om met een podiumplaats het seizoen af te sluiten. Met deze auto moeten we echt heel constant en netjes rijden om kans te maken. Graag complimenteren we het team voor het uitstekend prepareren van de BMW”, zei L’Ortye. Teamgenoot Van Rijswick: “De race liep vanaf het begin al lekker. We konden vervolgens aansluiten en de concurrentie van ons afhouden. We hebben dit seizoen veel pech gehad en nu viel alles op z’n plek.”
Doordat het tweetal Nooren en Barten werd gediskwalificeerd en de equipe Henry Zumbrink en Ferdinand Kool voor misdraging op het circuit dertig seconden straf kreeg, stegen Frank en Renate Wilschut (BMW 120d) naar de derde plaats.
Uitslag Formido Finaleraces 2011
Race 2 Toerwagen Diesel Cup:
1. Rob Severs, BMW 320d, 22 ronden in 51.03,147 (111,361 km/u),
2. Eq. Van Rijswick / L’Ortye, BMW 120d, op 9,024,
3. Renate + Frank Wilschut, BMW 120d, op 9,766,
4. Eq. Braams / Zwart, BMW 123d, op 9,906,
5. Eq. Bouhuys / Van Os, BMW 320d, op 10,267,
6. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 5, op 10,570,
7. Eq. Zumbrink / Kool, BMW 123d, op 32,481,
8. Eq. Charles / Den Dekker, BMW 120d, op 54,180,
9. Eq. Van der Vossen / Kleyheeg, BMW 123d, op 1.07,642,
10. Eq. Fridman / Van der Kolk, BMW 120d, op 1 ronde.
Niet geklasseerd:
Eq. de Kleijn / Cornelissen, BMW 123d, op 13 ronden,
Eq. Morien / De Groot, Volkswagen Golf 5, op 18 ronden,
Eq. Roeleveld / Baars, Volvo C30 D5, op 21 ronden,
Eq. Barten / Nooren, BMW 123d coupe, gediskwalificeerd.
Eindstand na 14 wedstrijden:
1. Jeroen Dik, 211 punten
2. Ferdinand Kool – Henry Zumbrink, 168
3. Ronald Morien – Dennis de Groot, 166
4. Marcel Roeleveld, 146
5. Rob Severs, 137